La nota de l’AREB confirma l’espoli de BPA
La nota nota de premsa de l’AREB d’ahir confirma l’espoli de BPA que hem vingut anunciant i la seva magnitud. Atesa la complexitat de la matèria anem punt per punt:
1- L’AREB anuncia el resultat de les valoracions fetes per uns experts internacionals. Els experts han fet dues valoracions dels actius de BPA. Una valoració en un escenari de resolució de l’entitat i una valoració seguint un escenari de liquidació. Els resultats són que seguint un escenari de resolució el valor dels actius de BPA es redueixen en 313 milions; mentre que un escenari de liquidació de BPA, el valor dels actius de BPA es redueixen en 584 milions.
Atès que la la Llei 8/2015 de resolucions, en el seu article 19.8 estableix clarament que, prèviament a la transmissió al banc bo dels actius de BPA, l’AREB ha de determinar el valor dels actius objecte de transmissió conformement al principi que «la valoració ha de tenir en compte les pèrdues que haurien suportat els accionistes i creditors de BPA en el cas de liquidació».és obvi que la transmissió dels actius de BPA al banc bo s’ha de fer segons el seu valor en un escenari de liquidació.
En aquest escenari la reducció del valor dels actius de BPA és, segons l’AREB de 584 milions. Una xifra totalment en línia amb la nostra estimació de 500 milions en un escenari de liquidació, que varem publicar en un recent article.
2- L’AREB comunica que manté les expectatives de no haver d’aplicar cap quitança als dipòsits dels clients de BPA. L’AREB no es pronuncia sobre la quitança a aplicar als clients que BPA que hagin invertit en accions preferents de BPA. Òbviament, en un escenari de reducció del valor de l’actiu de BPA de 584 milions (o encara que sigui l’escenari de 313 milions), les accions preferents passen a tenir un valor de zero euros i els clients de BPA amb preferents o amb participacions en fons que tinguin preferents de BPA han perdut aquesta part dels seus diners. Pel que fa als clients que tinguin dipòsits a BPA, cal tenir en compte la jerarquia en assumir les pèrdues. Atès que l’AREB valora el capital més reserves de BPA en uns 210 milions, caldria que els comptes a BPA dels accionistes, del administradors i dels executius així com de les societats que consoliden balanç sigui superior a 374 milions, altrament els dipositants perdran diners.
3- L’AREB no es pronuncia sobre quants dels 270 treballadors de BPA passaran al banc bo ni quants d’aquests treballadors del banc es quedaran desprès de la venda del banc bo per via de fusió amb una altra entitat bancària.
4- L’AREB no es pronuncia sobre el valor dels passius de BPA ni sobre quants comptes es quedaran a BPA i quants passaran al banc bo
5- Segons la llei de resolucions, els actius de BPA passaran a l’actiu del banc bo segons la seva valoració en un escenari de liquidació (art 19.8). Per tant, el banc bo rebrà els actius de BPA amb una rebaixa de 584 milions sobre el seu valor comptable actual. Aquesta rebaixa en el valor de l’actiu de BPA transvasat al banc bo comporta que el passiu de BPA s’hagi de reduir pel mateix import per quadrar actiu amb passiu. Per reduir el passiu de BPA en 584 milions es provoca que BPA es quedi sense capital social, sense reserves i sense preferents, deixant a part l’efecte sobre els comptes d’accionistes, administradors, executius i creditors. Atès que BPA es queda sense capital social i sense reserves, no es podrà transvasar capital social ni reserves de BPA al banc pont. Per tant el banc pont no tindrà capital social a no ser que l’AREB, l’INAF o Govern aportin recursos per constituir capital en el banc pont. Per tant, el valor del banc pont segons els llibres comptables serà pràcticament zero atès que el valor del seu actiu serà igual al valor seu passiu exigible. Varem tractar aquesta qüestió en un article anterior i ens portava a la conclusió que aquest escenari legitimaria que el comprador del banc pont sols pagués un euro i que posteriorment realitzés les plusvàlues dels 584 milions en què s’ha rebaixat el valor dels actius de BPA, o d’una important part d’aquest valor. Per aquest motiu, aquell article feia menció al botí de 500 milions d’euros que algú s’ha es quedarà. Al final el botí no és de 500 milions, sinó de 584 milions.
6- Qui es podrà quedar el banc pont? La resposta és ràpida: amb la llei a la mà, els únics que podran adquirir el banc pont i participar de les possibles plusvàlues de 584 milions són els altres quatre bancs amb llicència a Andorra. El motiu és evident. L’article 21 de la llei de resolucions estableix clarament que l’entitat pont deixarà de tenir aquesta condició via una fusió. Per tant, encara que l’entitat pont tingui una llicència bancària, aquesta llicència és personal i intransferible (segons la normativa sobre llicències bancàries) i en el moment que l’entitat pont sigui absorbida pel comprador, deixa d’existir l’entitat pont i la seva llicència bancària. Per tant la llei de resolucions limita de fet l’adquisició del banc bo a un dels altres quatre bancs. Òbviament a la UE no es produeix aquest problema amb els bancs bons atès que les entitats financeres tenen passaport comunitari i totes poden anar a un altre país i fusionar-se amb el banc bo. Però la llicència bancaria a Andorra és quelcom diferent. Un gol que ni van olorar els consellers generals que van votar aquesta absurda llei.
7- El dibuix està clar. El «passe» és de 584 milions, els clients que han invertit en preferents perden tots els diners, segurament hi haurà retallada en els dipòsit i sols un banc andorrà podrà comprar el banc bo i optar a les importants plusvàlues que podrà realitzar en el futur i el personal anirà majoritàriament al carrer.
8- És simplement escandalós que l’AREB s’hagi centrat únicament en la retallada del valor dels actius -que és on està el benefici de qui opti a l’adquisició del banc pont- sense tenir en compte quants comptes de BPA passaran al banc pont. Fa mal als ulls.
9- Davant d’aquest escenari, esdevé urgent que tot el personal i els altres clients de BPA s’organitzin al voltant d’una banca cooperativa que opti a l’adquisició del banc bo, per minimitzar les pèrdues, per garantir els llocs de treball i per garantir que els diners dels clients de BPA retornin a aquests clients. Puc confirmar que amb un grup d’experts hem treballat a fons aquest projecte. Encara que la llei de cooperatives d’Andorra no contempli les cooperatives bancàries, hi ha altres maneres d’estructurar-ho. És realitzable i posarem el projecte a disposició dels treballadors i de la resta de clients de BPA.
1- L’AREB anuncia el resultat de les valoracions fetes per uns experts internacionals. Els experts han fet dues valoracions dels actius de BPA. Una valoració en un escenari de resolució de l’entitat i una valoració seguint un escenari de liquidació. Els resultats són que seguint un escenari de resolució el valor dels actius de BPA es redueixen en 313 milions; mentre que un escenari de liquidació de BPA, el valor dels actius de BPA es redueixen en 584 milions.
Atès que la la Llei 8/2015 de resolucions, en el seu article 19.8 estableix clarament que, prèviament a la transmissió al banc bo dels actius de BPA, l’AREB ha de determinar el valor dels actius objecte de transmissió conformement al principi que «la valoració ha de tenir en compte les pèrdues que haurien suportat els accionistes i creditors de BPA en el cas de liquidació».és obvi que la transmissió dels actius de BPA al banc bo s’ha de fer segons el seu valor en un escenari de liquidació.
En aquest escenari la reducció del valor dels actius de BPA és, segons l’AREB de 584 milions. Una xifra totalment en línia amb la nostra estimació de 500 milions en un escenari de liquidació, que varem publicar en un recent article.
2- L’AREB comunica que manté les expectatives de no haver d’aplicar cap quitança als dipòsits dels clients de BPA. L’AREB no es pronuncia sobre la quitança a aplicar als clients que BPA que hagin invertit en accions preferents de BPA. Òbviament, en un escenari de reducció del valor de l’actiu de BPA de 584 milions (o encara que sigui l’escenari de 313 milions), les accions preferents passen a tenir un valor de zero euros i els clients de BPA amb preferents o amb participacions en fons que tinguin preferents de BPA han perdut aquesta part dels seus diners. Pel que fa als clients que tinguin dipòsits a BPA, cal tenir en compte la jerarquia en assumir les pèrdues. Atès que l’AREB valora el capital més reserves de BPA en uns 210 milions, caldria que els comptes a BPA dels accionistes, del administradors i dels executius així com de les societats que consoliden balanç sigui superior a 374 milions, altrament els dipositants perdran diners.
3- L’AREB no es pronuncia sobre quants dels 270 treballadors de BPA passaran al banc bo ni quants d’aquests treballadors del banc es quedaran desprès de la venda del banc bo per via de fusió amb una altra entitat bancària.
4- L’AREB no es pronuncia sobre el valor dels passius de BPA ni sobre quants comptes es quedaran a BPA i quants passaran al banc bo
5- Segons la llei de resolucions, els actius de BPA passaran a l’actiu del banc bo segons la seva valoració en un escenari de liquidació (art 19.8). Per tant, el banc bo rebrà els actius de BPA amb una rebaixa de 584 milions sobre el seu valor comptable actual. Aquesta rebaixa en el valor de l’actiu de BPA transvasat al banc bo comporta que el passiu de BPA s’hagi de reduir pel mateix import per quadrar actiu amb passiu. Per reduir el passiu de BPA en 584 milions es provoca que BPA es quedi sense capital social, sense reserves i sense preferents, deixant a part l’efecte sobre els comptes d’accionistes, administradors, executius i creditors. Atès que BPA es queda sense capital social i sense reserves, no es podrà transvasar capital social ni reserves de BPA al banc pont. Per tant el banc pont no tindrà capital social a no ser que l’AREB, l’INAF o Govern aportin recursos per constituir capital en el banc pont. Per tant, el valor del banc pont segons els llibres comptables serà pràcticament zero atès que el valor del seu actiu serà igual al valor seu passiu exigible. Varem tractar aquesta qüestió en un article anterior i ens portava a la conclusió que aquest escenari legitimaria que el comprador del banc pont sols pagués un euro i que posteriorment realitzés les plusvàlues dels 584 milions en què s’ha rebaixat el valor dels actius de BPA, o d’una important part d’aquest valor. Per aquest motiu, aquell article feia menció al botí de 500 milions d’euros que algú s’ha es quedarà. Al final el botí no és de 500 milions, sinó de 584 milions.
6- Qui es podrà quedar el banc pont? La resposta és ràpida: amb la llei a la mà, els únics que podran adquirir el banc pont i participar de les possibles plusvàlues de 584 milions són els altres quatre bancs amb llicència a Andorra. El motiu és evident. L’article 21 de la llei de resolucions estableix clarament que l’entitat pont deixarà de tenir aquesta condició via una fusió. Per tant, encara que l’entitat pont tingui una llicència bancària, aquesta llicència és personal i intransferible (segons la normativa sobre llicències bancàries) i en el moment que l’entitat pont sigui absorbida pel comprador, deixa d’existir l’entitat pont i la seva llicència bancària. Per tant la llei de resolucions limita de fet l’adquisició del banc bo a un dels altres quatre bancs. Òbviament a la UE no es produeix aquest problema amb els bancs bons atès que les entitats financeres tenen passaport comunitari i totes poden anar a un altre país i fusionar-se amb el banc bo. Però la llicència bancaria a Andorra és quelcom diferent. Un gol que ni van olorar els consellers generals que van votar aquesta absurda llei.
7- El dibuix està clar. El «passe» és de 584 milions, els clients que han invertit en preferents perden tots els diners, segurament hi haurà retallada en els dipòsit i sols un banc andorrà podrà comprar el banc bo i optar a les importants plusvàlues que podrà realitzar en el futur i el personal anirà majoritàriament al carrer.
8- És simplement escandalós que l’AREB s’hagi centrat únicament en la retallada del valor dels actius -que és on està el benefici de qui opti a l’adquisició del banc pont- sense tenir en compte quants comptes de BPA passaran al banc pont. Fa mal als ulls.
9- Davant d’aquest escenari, esdevé urgent que tot el personal i els altres clients de BPA s’organitzin al voltant d’una banca cooperativa que opti a l’adquisició del banc bo, per minimitzar les pèrdues, per garantir els llocs de treball i per garantir que els diners dels clients de BPA retornin a aquests clients. Puc confirmar que amb un grup d’experts hem treballat a fons aquest projecte. Encara que la llei de cooperatives d’Andorra no contempli les cooperatives bancàries, hi ha altres maneres d’estructurar-ho. És realitzable i posarem el projecte a disposició dels treballadors i de la resta de clients de BPA.