Estocada al tabac que rematarà a Andorra
La majoria dels ciutadans te clar que l’actuació de Govern en el cas BPA ha posat de genolls a Andorra, cal que el ciutadà també prengui consciencia que els dos nous projectes de llei de Govern sobre blanqueig i contraban acabaran amb el tabac i seran l’estocada final que rematarà el model econòmic vigent d’Andorra.
Les estadístiques d’abril i maig demostren uns efectes de la pèssima gestió de les nostres autoritats en el cas BPA: el consum d’aliments bàsics es manté, però el consum dels altres bens ha passat, de pujar un 7,6% al març a caure un 7,8% al maig. Un gir brutal que s’explica perquè un corralito sobre el 20% del sistema financer, espanta al consumidor. Però Govern pot seguir pagant les factures gràcies al fet que els ingressos totals de Duanes han pujat un 11.7% aquest més de maig. Un increment que s’explica perquè les importacions de tabac han pujat un 31,4% i el tabac torna a ser el pilar central que paga les factures de l’Estat.
Com vaig publicar l’endemà de la intervenció de BPA, Govern es va espantar perquè la nota del FinCEN deia clarament que BPA tenia quatre casos de blanqueig degut a dos fets: La suposada corrupció d’uns determinats empleats del banc i degut a la feblesa dels controls anti-blanqueig aplicats a BPA. Uns controls que son responsabilitat de les nostres autoritats.
Finalment Govern ha reconegut que l’agost del 2014 els Estats Units van avisar formalment a Govern que millorés els controls anti-blanqueig de tot el sector financer. Govern no va millorar les mesures de control anti-blanqueig i el FinCEN va baixar la maça sobre BPA per què les nostres autoritats no feien cas a les queixes dels Estats Units sobre la feblesa dels controls. Està clar que el 9 de març Govern va sobreactuar amb la intervenció de BPA i la seva criminalització pública per tapar la culpa de Govern per la seva inacció des del mes d’agost quan van ser formalment avisat.
Però avui, la normativa sobre control de blanqueig segueix sent tan fluixa com abans de l’agost 2014. Per aquest motiu, els Estats Units no afluixaran les martellades fins que Govern faci el que calgui per posar al dia els controls antiblanqueig.
Per aquest motiu, ara, de pressa i corrent –com sempre passa amb Martí i Cinca– cal aprovar dos projectes de llei per reforçar la legislació anti-blanqueig.
Entendria que el Consell general exigís a Govern que compleixi la normativa vigent i que aporti l’informe econòmic dels efectes d’aquests dos projectes de llei. Que Govern posi per escrit si considera que aquestes lleis reduiran (o no) els ingressos per importacions de tabac i en quina quantitat. Que Govern exposi com pensa compensar aquesta baixada d’ingressos. Pensa pujar l’IGI? I, si ho pensa fer, que expliqui l’impacte econòmic d’una pujada de l’IGI. Pensa pujar l’impost de societats o l’IRPF? I, si ho pensa fer, que expliqui l’impacte econòmic d’aquestes pujades i l’efecte sobre les inversions estrangeres (si és que encara en tenim).
Anton Smith, de l’ambaixada dels Estats Units, va deixar molt clar que la nota del FinCEN contra BPA va ser un cop de maça que va caure perquè les nostres autoritats no feien cas a les queixes dels Etats Units sobre la feblesa de la normativa andorrana de control anti-blanqueig. Els Estats Units ha deixat molt clar a tots els qui els han anat a visitar, que mentre Andorra no posi al dia els controls anti-blanqueig, la maça seguirà caient. Als Estats Units tan li fa la intervenció de BPA, si els 100 auditors de PWC son júniors o sèniors, el corralito de 2.500 euros, que en Joan Pau Miquel estigui a la presó, que convoquin als 30.000 clients de BPA i que Toni Martí vagi a visitar als coprínceps. Els Estats Units van avisar al juny del 2014, van avisar a l’agost del 2014, han mantingut nombroses comunicacions entre FinCEN i UifAND exposant clarament que exigien uns majors controls anti-blanqueig. I ho han tornat a deixar clar als qui han anat als Estats Units desprès del 10 de març. Per aquest motiu, ara Govern presenta aquests dos projectes de llei que és el que havia d’haver fet a l’agost del 2014, al setembre, a l’octubre, al novembre... i al 4 de març 2015 quan Govern va rebre l’avís final. Ara reforcen la normativa anti-blanqueig com si fos una cosa que no te res a veure amb el fiasco BPA, quan realment és el motiu pel qual el FinCEN va baixar la maça.
El problema és que Govern es torna a passar de voltes i presenta uns projectes de llei desproporcionats que maten l’activitat tabaquera andorrana.
Torna a succeir el mateix que va passar el dia 9 de març. Davant d’un requeriment dels Estats Units van fer una intervenció de BPA desproporcionada i innecessària, que l’ha matat. Ara passen a fer una ‘intervenció’ del sector tabaquer que portarà a la liquidació de les importacions de tabac, dels ingressos de l’Estat i del pacte colliters/fabricants.
Si el ciutadà segueix espantat i tancat a casa; si els qui haurien de ser oposició segueixen desapareguts; si els qui haurien de proposar alternatives de Govern estan tancats al cau; si el votant segueix més preocupat per canviar el seu vot a les comunals per una promesa de feina a l’Administració per al seu fill; aleshores el futur d’Andorra és òbviament un futur de misèria. El poble sobirà ha de decidir si segueix callat fins esdevenir pobre, o si està disposat a defensar democràticament allò que li pertany.
La situació és tan clara com greu. Que ningú es queixi demà, si ara no fa el que ha de fer, com sempre s’ha fet a Andorra en situacions extremes. Situacions com les que l’actual Govern provoca per incompetència, per maldat o per les dues coses.