PUBLICITAT

Observatori de la Marca Andorra (XI): El “festival” de l’esport

No tots els sectors s’han desenvolupat d’igual forma al país des que vàrem decidir apostar per la diversificació econòmica, però si algun ha destacat els darrers anys pel seu ràpid desenvolupament és l’esport.

Així, fa unes setmanes ens focalitzàvem en l’esport com a valor diferencial des de la perspectiva de l’ecosistema andorrà dedicat a l’alt rendiment i la seva consolidació, especialment si se segueix acabant de desenvolupar com mereix, malgrat la complexitat que comporta, especialment perquè la construcció de noves infraestructures és costosa i necessita temps. Tot i així, s’ha avançat significativament i aquest fet ens permet ser moderadament optimistes de cara al futur.

Aquest cop, però ens volem centrar en la manifestació més visible de l’esport: els esdeveniments esportius. Les darreres setmanes hem pogut ser testimonis de les proves d’estiu de l’Andorra Multiesport Festival, organitzades per The Ironman Group, que s’han celebrat entre el 22 de juny al 9 de juliol del 2023 i que han consistit en la Trail 100 Andorra by UTMB®, en concret curses de muntanya amb quatre distàncies per a atletes de tots els nivells; la IRONMAN 70.3 Andorra, el primer triatló de la distància que s’ha disputat al Principat; la Haute Route Pyrénées, una cursa de ciclisme de carretera amb 3 etapes una de les quals a casa nostra; i finalment l’Andorra Epic Pyrénées, una prova de BTT per parelles amb 4 etapes, totes elles amb un gran èxit de participació i de públic. De fet, ens podem enorgullir de què l’Andorra Multiesport Festival s’hagi convertit en un esdeveniment esportiu únic i inexistent a qualsevol altre lloc d’Europa.

Ja fa un temps que sentim parlar d’aquest grup empresarial especialitzat en proves esportives de triatló, The Ironman Group, però realment coneixem la seva autèntica dimensió i la importància que s’hagi fixat en Andorra per a desenvolupar un esdeveniment d’aquest nivell? Com organitzadora d’esdeveniments esportius va començar amb una cursa a Hawai l’any 1978 i avui organitza quasi 300 esdeveniments a més de 50 països de tot el món, amb un valor com empresa d’uns 750 milions d’USD i una facturació anual de més de 50 milions d’USD, movent més d’un milió d’esportistes participants. Al respecte, val a dir la importància estratègica d’Espanya per a aquesta empresa, la qual cosa fa que quasi un 45% de la facturació d’Europa en generi al país veí, i alhora representi quasi el 20% de la facturació mundial. Per això no és d’estranyar que la seu a Europa es trobi a Espanya des del 2014, i que de retruc, els països amb més repercussió siguin, a més d’Espanya, Itàlia, Portugal i Andorra, que mercès a la seva ubicació estratègica va aconseguir incorporar-se al programa d’esdeveniments l’any de la pandèmia. Justament en tres anys s’ha passat de 1.800 participants i uns 6.000 acompanyants, amb una repercussió econòmica de 3’2 milions d’Euros, als 4.000 participants i uns 9.000 acompanyants, amb una repercussió econòmica de 10 milions d’euros el 2023, la qual cosa demostra com s’està consolidant aquesta prova al Principat i com influeix en positiu a les 104 empreses andorranes que han participat d’alguna forma a l’organització en la darrera edició. Per això, crec que compensa sobradament el milió i mig d’euros aproximat que ens costa cada any celebrar dit esdeveniment a Andorra.

The Ironman Group és molt més però que una empresa organitzadora d’esdeveniments. Convido a consultar la seva web on trobarem aspectes tan diferencials com l’oferiment als esportistes interessats d’un dels programes de simulació de proves més important del món, o l’opció de contractar els serveis dels millors entrenadors certificats en triatló, o els millors experts en nutrició, a part d’altres múltiples opcions desenvolupades a través de la seva fundació, amb un especial interès per les polítiques d’igualtat. Estem davant doncs d’un autèntic hub de triatló a nivell mundial i el més important és que Andorra s’hi està guanyant un lloc destacat. No és d’estranyar doncs que les nostres autoritats vetllin perquè aquest esdeveniment millori en allò que cal millorar i que es plantegi perllongar tant de temps com sigui possible el contracte que, de moment, finalitza el 2024.

Si a aquestes proves del Multisport Festival (sense oblidar la prova d’hivern a La Rabassa) hi afegim les proves de resistència com ara l’Andorra Spartan Race o l’Andorra Olimpus Race, o la consolidada Copa del Món de BTT de Pal Arinsal, que entre el 22 i el 27 d’agost tornarà per novena vegada amb la participació d’uns 700 corredors de 40 països i per la que s’esperen uns 60.000 espectadors i uns 6 milions de retorn, podem dir sense por a equivocar-nos que Andorra està en una posició privilegiada en l’organització d’esdeveniments esportius de muntanya, a més del ja consolidat posicionament en els esdeveniments relacionats amb els esports d’hivern.

Ara bé, el calendari i el territori tenen límits i arribarà un dia, no gaire llunyà en què toquem sostre en el potencial organitzatiu i caldrà potser plantejar-se, com ja ho ha fet The Ironman Group, que més es pot fer pels esportistes professionals i amateurs del món compromesos amb la causa de l’esport i en concret, que més pot aportar Andorra. I vet aquí que tornem al que comentàvem al començament. Hem dit que més d’un milió d’esportistes de tot el món necessiten preparar-se pels esdeveniments que organitza l’esmentat grup americà i com ells una infinitat d’esportistes més que participen en altres disciplines. La majoria d’ells estan disposats a invertir diners en la seva preparació física i que té Andorra per oferir al respecte? La preparació i entrenament tècnics a través de l’especialització de l’alt rendiment en alçada. Queda molta feina per fer al respecte, però no dubtem ni per un instant que podem ser atractius per a un grup important d’esportistes que escullin Andorra per a preparar-se, tal com ho han fet els guanyadors d’aquest any de l’Ironman 70.3 i tants altres.

I encara hi ha més, de fet molt més que el comentat, que només són quatre pinzellades de l’avantatge competitiu d’Andorra en l’esport en alçada o de muntanya. Deixo per a un altre article l’apassionant món del big data i de la intel·ligència artificial aplicats a la pràctica de l’esport i a la medicina esportiva, però ha de quedar clar a tothom que la Marca Andorra s’ha reforçat molt els darrers anys mercès al desenvolupament de l’esport, però que el més important encara ha d’arribar, doncs la consolidació de la indústria de l’esport contempla una multiplicitat d’aspectes encara per descobrir i que si som hàbils ens poden aportar molta prosperitat els pròxims anys.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT