PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

«Hem reduït el nombre de públic, però hem millorat els ingressos»

Entrevista al director general de Caldea Inúu, Miguel Pedregal

Per Anna Casanova

Miguel Pedregal.
Miguel Pedregal. | Caldea

Miguel Pedregal és el director general de Caldea Inúu des de l’any 2014, però va tenir una estada prèvia a la companyia des del 2009 fins al 2011. Procedent de Madrid, va especialitzar-se a l’IE Business School i va arribar a Andorra després d’uns anys dirigint parcs d’oci a les Balears. Actualment, després de més de vuit anys al capdavant del termolúdic, explica els reptes de la pandèmia, les previsions de la temporada d’estiu i fa un balanç general de les instal·lacions.

–Ens podria fer una valoració de la temporada d’hivern?
–Ha estat un període satisfactori, perquè després de dos anys sense poder operar amb normalitat, enguany hem aconseguit treballar sense interrupcions. Tanmateix, ha estat una temporada complicada per la part de la gestió, perquè al principi es va establir el certificat covid, i també va coincidir amb l’òmicron, per tant, vam tenir moltes baixes de treballadors, fet que va complicar molt la planificació al centre. 

–Tot això, han millorat els ingressos.
–En aquests moments estem seguint una estratègia diferent de la que teníem abans, ja que treballem amb una mica menys de volum total de clients i hem realitzat una reducció dels aforament i amb l’objectiu d’augmentar el confort i la seguretat de la visita dels nostres usuaris. D’altra banda, estem duent a terme una molt bona administració del preu mig de les entrades, eliminant algunes promocions que tenien molts descomptes. En conseqüència, estem aconseguint uns ingressos molt positius amb un nombre menor de públic. 
D’altra banda, durant el confinament, la gent no ha pogut sortir de casa i desitjava poder desenvolupar activitats de turisme i oci. En aquest sentit, durant l’hivern s’ha tornat una mica a la normalitat, i ha estat un punt molt favorable a l’hora de tancar aquesta temporada amb bons resultats.

–Han assolit xifres similars a les prepandèmiques?
–De fet, des de l’any passat estem fent millors nombres que els d’abans de la pandèmia. Amb relació a aquests primers moments de la temporada d’estiu, estem al voltant d’un 5% per sobre dels resultats de 2019, que s’ha de dir que ja va ser un any molt positiu.

–Quins han estat els principals reptes d’aquesta temporada?
–Hem hagut d’adaptar-nos als esdeveniments d’una forma molt sobtada, perquè al començament vam haver de tancar el centre de forma completa d’un dia per l’altre, i cada cop que es publicaven noves mesures de control de la pandèmia ens haviem d’ajustar. Però és cert que en general, de tots els sectors econòmics, el més colpejat ha estat el turisme, ja que la prohibició dels desplaçaments ha influït molt en l’activitat.

–Consideren que el perfil de client ha canviat en comparació amb abans de la covid?
–El client que tenim a Caldea continua sent el mateix. La gran majoria dels nostres usuaris són espanyols o provinents del mercat de proximitat, amb un pes al voltant del 80%.

–Han trobat a faltar els turistes russos?
–Per nosaltres, el mercat rus no era molt significatiu. No obstant això, sí que l’hem perdut. De fet, ja el vam perdre abans de la guerra, ja que per ells és un desplaçament més llarg que s’ha dificultat en aquests darrers anys. El que passa amb la guerra a Ucraïna és que afecta a tot. Ara mateix, les empreses i totes les activitats econòmiques es veuen afectades per una inflació i dificultats per al subministrament d’alguns productes. Amb tot, esperem que aquesta problemàtica se solucioni ràpidament.

–Quines són les previsions per aquesta temporada d’estiu?
–Respecte als resultats de la primera meitat de juliol, hem aconseguit igualar les dades de 2019. A més, les perspectives per a tot l’estiu són molt bones i, en principi, creiem que estarem a uns nivells propis de la prepandèmia durant tot el període.

–Quins són els espais de Caldea que tenen més èxit?
–La zona que té més nombre de visites és el termolúdic, però no és qüestió de quin és més exitós, perquè cadascun està pensat per un tipus de client diferent. El termolúdic és per famílies i grups, i durant tot l’estiu té molta força perquè és l’spa per a la família, i tenim LiKids, per als infants. L’Inúu, per la seva banda, és una experiència per a parelles.

–Quants ingressos genera només el termolúdic anualment?
–Només l’spa termolúdic genera al voltant del 60% de la facturació total anual de la companyia.

–Com estan treballant l’aigua? Hi ha hagut algun canvi en els processos de neteja o en els tractaments?
–Realitzem el procés habitual. Tenim uns sistemes de desinfecció i de tractament de l’aigua que són els millors del mercat, però som bastant tradicionals. Per tant, la desinfecció es duu a terme amb químics, clor i àcid i tractaments amb raigs ultraviolats.

–La principal novetat d’enguany és el projecte Storm. Per què es va crear i quin objectiu té?
–Des de ja fa temps, a les temporades altes sempre contractem espectacles, perquè en les nostres enquestes de satisfacció, sabem que és una de les qüestions més valorades pel nostre públic. Per aquest motiu, aquest estiu presentem el nou espectacle, que ha estat batejat amb el nom de Storm. Consisteix en una exhibició d’acrobàcies, llums i música. Els acròbates que participaran en aquest projecte són de primer nivell i, a més de l’actuació d’aquestes artistes, tindrem tota l’animació i esperem que sigui un espectacle molt valorat.

–Caldea té alguna funció en aquest turisme de salut i benestar que es vol promoure a Andorra i, si és així, té alguna funció mèdica?
–Caldea és un spa, però sempre s’ha volgut mantenir una tipologia no mèdica, ja que és una experiència, com el mateix nom del termolúdic indica, a mig camí entre el termalisme i un parc aquàtic, llavors no tenim aquest vessant com empresa. Sí que és cert que l’aigua termal és molt beneficiosa per a tothom, i sempre l’hem tingut en el centre de la nostra estratègia empresarial.

–Recentment, els comuns han realitzat diversos canvis envers l’explotació del turisme. Des de Caldea hi ha alguna demanda per millorar la situació?
–En general, en el mercat turístic d’Andorra hem de treballar tots per millorar el nivell de visita dels turistes. Jo crec, per exemple, que una de les qüestions que és més important i que tots ens hem de centrar per veure si es pot pal·liar és la qüestió del trànsit a la temporada d’hivern.

–Caldea es beneficia en algun aspecte de la taxa turística amb els lots hotel+Caldea?
–No, la taxa turística la gestionen els hotelers, nosaltres no hi participem.

– L’exercici del 2021 de Caldea  ha tancat amb pèrdues de 2,3 milions d’euros i un flux de caixa positiu d’1,3 milions d’euros. Com valora aquests resultats?
–El 2021 va estar un any molt marcat per tot el que ha passat amb la pandèmia, i en un context tan desfavorable com el que hem viscut,  aconseguir que el flux de caixa hagi estat positiu, crec que és un gran assoliment. Venim d’un context dificultós i, tenint en compte les circumstàncies, crec que han estat uns resultats bastant positius.

–Paral·lelament, el consell d’administració de la Semtee ha proposat el repartiment de dividends per un import de 15 euros per acció fins a arribar a la xifra de 750.000 euros. No pot agreujar això la situació de l’empresa?
–Ha estat una decisió que ha consistit en el fet que el consell de l’administració ha fet una proposta i la junta d’accionistes de Caldea l’ha aprovat, motivada pel flux tingut de caixa positiu que ha tingut l’empresa i perquè l’empresa està sanejada, no té cap deute i, a més, té liquiditat. Per totes aquestes raons, s’ha volgut fer partícips els accionistes d’aquesta bona salut financera de Caldea.

–Estan plantejant nous projectes de futur?
–Amb tot el que tenim respecte a l’hotel, la restauració del termolúdic i els espectacles, la veritat és que ja tenim bastants projectes per tirar endavant i estem treballant molt perquè són molt importants cadascun d’ells. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT