PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

«L’orografia d’Andorra és un dels fets que ens frena, tot i que estem a punt de fer un ‘boom’»

Entrevista al gerent de Cicland, Diego Albino

Per Àlex Pont

El gerent de Cicland, Diego Albino.
El gerent de Cicland, Diego Albino. | À.Pont

L’empresa de mobilitat sostenible pública del Principat encara la temporada d’estiu amb un increment notable dels usuaris i amb una visió innovadora de cara al futur. Després de l’aturada de l’activitat propiciada per la pandèmia del coronavirus, el nou gerent de l’empresa, Diego Albino, assenyala que Cicland és un punt clau per al canvi dels hàbits de transport a favor del medi ambient que Andorra necessita.

–Amb 22 anys s’ha convertit en gerent d’una empresa de transport que té un abast nacional.
–La veritat és que el principi va ser complicat adaptar-se al ritme de treball d’una companyia que opera a tot el Principat, però la meva experiència al grup Heracles, concretament al vessant d’Ecogrup, em va brindar un recorregut previ en el món de la sostenibilitat enfocat en la recollida de residus i la gestió del paper i el cartró.

–Com va encarar l’empresa aquesta nova gerència?
–Amb molta il·lusió per part de tots els integrants, ja que rebem constantment noves propostes d’actuació i la coordinació entre les administracions públiques i els actors implicats és molt satisfactòria, sobretot, perquè es tracta d’una iniciativa en creixement que vol promoure valors de sensibilització i conscienciació necessaris per a tothom.

–En quina situació es troba, en aquests moments, el servei de bicicletes elèctriques?
–Ara mateix, ens trobem en un moment en què l’objectiu principal és augmentar els punts d’accés als usuaris el màxim possible, i també estem analitzant els sectors de les parades existents, juntament amb les xifres de duració dels trajectes i el nombre d’usos que duem a terme mitjançant els serveis de paràmetres tecnològics. En aquest sentit, nosaltres rebem totes les dades del moment i la duració dels viatges, així com la quantitat de persones que es detecten a les estacions.

–Quantes parades hi ha al Principat en total?
–Tenim 15 estacions repartides a tot el país. La majoria de les quals es troben al centre d’Andorra. Concretament, hi ha 10 parades distribuïdes entre Escaldes-Engordany i Andorra la Vella. Després disposem d’una instal·lació a les cinc parròquies restants.

–Comparat a altres anys, què em pot dir?
–Tenim molt bona perspectiva de futur per la col·laboració amb el Ministeri de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, entre altres coses. Els primers anys van ser la prova pilot i, posteriorment, va arribar la pandèmia, la qual ens va afectar, però no tant com esperàvem. És per això que ara arriba el moment de destacar.

–Hi ha algun factor que entorpeixi l’evolució del vostre projecte?
–Ja des d’un bon inici vam detectar que l’orografia d’Andorra és un dels fets que ens frena, tot i que estem a punt de fer un boom amb les iniciatives i els canvis de rumb que presentarem d’aquí a un mes, segons la previsió de l’empresa. De fet, també creiem que la climatologia durant els mesos d’hivern ens posen pals a les rodes i es pot notar una baixada dels usuaris. Tanmateix, estem molt contents i il·lusionats de constatar un augment dels usuaris durant la primera part de l’any en curs. Això és un molt bon indicatiu per a l’execució dels pròxims projectes.

–S’han malmès alguns vehicles el que va de temporada?
–Constantment. És lògic que els vehicles es malmetin per l’ús continuat que es dona a l’aire lliure, però entra dins de la normalitat en l’àmbit de la mobilitat. Hem detectat que les principals problemàtiques giren al voltant de llums foses, frens gastats i recanvis de diverses peces. Tot i això, comptem amb un equip professional que gestiona molt bé les incidències que es detecten a totes les estacions del país.

–També heu tingut afectacions rellevants en alguna instal·lació?
–Afirmatiu. Durant els episodis de tempesta elèctrica de la setmana passada es va fer malbé un dels transformadors, tot i que es va solucionar el més ràpid possible.

–En aquest sentit, de quin nombre és la flota de vehicles de Cicland avui dia?
–Actualment comptem amb un total de 55 bicicletes que inclouen les que es troben en ús i les de substitució per donar servei a tot el país.

–Creu que aquest nombre és suficient?
–De moment l’oferta dels nostres vehicles s’adapta perfectament als registres de demanda que tenim. En qualsevol cas, els usuaris ens donen informació constant sobre les incidències i els problemes i, en aquest sentit, no hem rebut queixes, ja que si una bicicleta no funciona, sempre trobarà una altra al costat.

–S’ha augmentat el nombre de vehicles per parada en alguna localització en concret?
–A Escaldes-Engordany, a la parada de Caldea i la de Fiter i Rossell, s’ha incrementat en sis el nombre de bicicletes entre les dues instal·lacions.

–Si bé és cert que el centre d’Andorra gaudeix de més usuaris per raons de densitat de població, quina és la situació a les valls del nord?
–No podem fer res contra els desnivells del nord del país i és cert que la vall central té una superfície més assequible per a tots els perfils d’usuaris. Tanmateix, continuem registrant trajectes a les zones altes i, de fet, els viatges interparroquials estan en augment, sobretot, entre la Massana i Ordino, i entre Canillo i Encamp.

–Per tant, continua sent rendible econòmicament mantenir aquests serveis?
–Surt a compte sempre que aconseguim que la gent abandoni progressivament el transport privat. Tan sols registrant una petita adherència al servei, ja hem complert el nostre objectiu. També és cert que el rèdit econòmic prové del trànsit a Andorra la Vella, Escaldes-Engordany i Sant Julià de Lòria, però els projectes que tenim a sobre la taula venen a fer un canvi de tendència.

–Ha sentit, per tant, alguna reticència per part de les corporacions de les parròquies septentrionals?
–La relació sempre ha estat molt bona per part de tots els comuns i sempre ens faciliten tota l’ajuda que necessitem per al manteniment del servei.

–Creu que la irrupció dels patinets elèctrics us està traient quota de mercat?
–És obvi que alguns usuaris prefereixen agafar aquests vehicles. De la mateixa manera, també ens alegrem que es popularitzin els punts de mobilitat sostenible diversificats encara que no siguem la mateixa empresa, ja que d’aquesta manera contribuïm tots al canvi sostenible que necessitem. Tot i això, no és un fet que em preocupi. Hi ha molts clients que escullen els nostres vehicles per les característiques tècniques, però és totalment subjectiu.

–Com conviurà Cicland amb l’entrada en vigor del transport públic gratuït?
–També és un factor que ens afectarà, encara que els nostres usuaris atorguen molt valor al fet de poder disposar en qualsevol moment de les bicicletes i no haver d’esperar que arribi el bus. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT