PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

«La innovació i la sostenibilitat han de formar part del full de ruta de l’empresa»

Entrevista al president de la Trobada Empresarial al Pirineu, Josep Serveto

Per Anna Casanova

El president de la Trobada Empresarial al Pirineu, Josep Serveto.
El president de la Trobada Empresarial al Pirineu, Josep Serveto. | Undatia Comunicació

La 33a Trobada Empresarial al Pirineu es celebrarà, un any més, com una de les jornades de referència a Catalunya i, a més, compta amb el patrocini de Crèdit Andorrà. Per tant, el nou president de la Trobada, Josep Serveto, manté la voluntat perquè l’esdeveniment creixi i es puguin continuar posant en valor les empreses i els empresaris del territori.

-Per què han volgut focalitzar la 33a Trobada Empresarial en la innovació i la sostenibilitat? 
–La idea és centrar aquest any amb la innovació sostenible, perquè creiem que les empreses que aspiren a fer les coses bé han de focalitzar-se en ser més eficients, diversificar i crear nous productes i serveis; i en aquest sentit, aquest creixement s’ha de realitzar d’una forma responsable. Això vol dir que s’ha de garantir l’equilibri entre el desenvolupament de les empreses, el respecte del medi ambient i el benestar social. Per tant, el cicle de conferències i ponències d’aquesta nova edició girarà al voltant d’aquest àmbit.

-Què hi falta? Recursos de l’administració? Conscienciació?
–Sempre pensem que falten recursos, però crec que al final, les empreses hem de ser crítiques amb nosaltres mateixes. Com he comentat anteriorment, la innovació i la sostenibilitat han de formar part del full de ruta dels plans estratègics de les empreses . Al final, s’ha d’entendre que com més innovem, més diferencials ens farem respecte als nostres competidors i, paral·lelament, perdurarà l’activitat de l’empresa i crearem projectes líders. Per la seva banda, la sostenibilitat no només és una exigència cada cop major pel que fa als nostres clients, ja que aquesta ha de formar part de l’ADN de l’empresa i que tota la seva actuació vagi orientada a ser cada cop més sostenible.

-Quin suport reben les start-ups per part de l’associació?
–Nosaltres, el que fem cada any és una taula de start-ups. Així doncs, seleccionem empreses emergents amb diferents models, les quals creiem que tenen alguna cosa per explicar a tots els assistents. Aquest any, hem seleccionat quatre start-ups que es desplaçen de tota Espanya, es troben en fases diferents de creixement i, a banda, també pertanyen a sectors plurals. Per posar un exemple, aquest any participa l’Emilio Froján, que és un dels productors líders en la fabricació de motos elèctriques, les quals funcionen amb un carregador portàtil que és semblant al d’un telèfon mòbil. A més, portem una start-up molt petita que es diu Baïa Food, la qual a través d’un producte anomenat miraculina transforma els sabors àcids a dolços, i té aplicacions terapèutiques pels malalts de càncer, als quals els queda un gust metàl·lic o àcid després de la quimioteràpia, amb l’objectiu de millorar la seva nutrició. Al final, el que pretén la Trobada Empresarial és explicar que les start-ups són tan vàlides com les empreses que ja estan consolidades, i, per tant, qualsevol d’elles hi té lloc per explicar-nos la seva història d’èxit.

-Com serà l’agenda empresarial del futur?
–És complicat preveure el futur. Tanmateix, a la Trobada intentem fer valdre els temes que siguin de màxima qualitat any rere any, però que també responguin als principals desafiaments actuals del teixit empresarial dels territoris que estan annexes al Pirineu. L’any passat, sense anar més lluny, es parlava de resiliència empresarial, perquè estàvem en plena pandèmia i era el moment de debatre sobre la capacitat de les empreses de sortir amb èxit de moments econòmics molt difícils. Enguany, tractem la innovació i la sostenibilitat, sense deixar de banda també el context geopolític que implica una guerra relativament a prop de casa nostra i amb aquestes conseqüències econòmiques. El que fa la Trobada cada any, i aquesta és també la nostra responsabilitat com a organitzadors, és posar sobre la taula temes que siguin d’actualitat, i que alhora, responguin als principals reptes econòmics del moment.

-Quin paper pot jugar Ucraïna en aquests moments?
–La guerra d’Ucraïna ha causat que es potenciï un entorn econòmic que és molt incert, i que hi hagi una escalada dels preus de les matèries primeres sense precedents en els últims anys. El que també provocarà, segurament, és un alentiment del creixement econòmic a causa d’aquesta escalada. 

-Com ha marcat la pandèmia aquest procés de canvi?
–La pandèmia ha tingut impacte en àrees molt diverses. Jo, que vinc del sector de la logística, puc parlar que la cadena de subministrament mundial ha patit un canvi molt gran. Si abans podíem comprar sense cap mena de problema matèries primeres a l’altre costat del planeta, actualment, la cadena s’ha fet molt més petita. Un producte, per exemple, que provenia d’un país a 5.000 quilòmetres de distància, ara es compra més prop, perquè d’aquesta manera, les empreses tenen més garanties. Per tant, la cadena de subministrament és més local. Paral·lelament, amb la pandèmia també s’han potenciat modes de transport més sostenibles, la descarbonització dels sectors i hi ha hagut canvis en els àmbits de consum.

-Quan l’antic president, Vicenç Voltes, es va acomiadar, va dir que començava una nova etapa. Què es farà ara que no es feia abans?
–No és que abans no es fessin coses i ara sí. El primer missatge que vull transmetre és que la Trobada, que al final, neix d’una inquietud d’un conjunt d’empresaris i de professionals de singularitzar una jornada entre amics tindrà una continuïtat. Què pot passar?. Que cada president acabi aplicant els seus matisos per a la singularització d’aquest esdeveniment. Aquest any, el que sí que hi haurà és una major participació del teixit empresarial, que va fins a 14 empresaris i empresàries que parlaran del seu model seves estratègies diferencials.

-En el seu discurs, vostè va destacar les sinergies que es podien crear amb Andorra. Hi ha diferència entre l’evolució de les empreses andorranes i les de la resta del Pirineu?
–El que intentarem aquests anys és que hi hagi una major integració entre tots els territoris. A la Trobada, ja es realitzen taules d’empresaris lleidatans i, aquest any també portem empresaris del Pirineu, com Sònia Plana, que és d’Oliana. No obstant això, crec que tenim un deute pendent amb Andorra i és que d’aquí al futur puguem acollir empresaris del país que puguin venir a la Trobada per parlar-nos de les seves empreses.

-Quins són els àmbits més emergents?
–Més que els àmbits d’emergència, m’agradaria parlar dels sectors clau. D’una banda, les àrees de l’alimentació, logística i sanitat s’han convertit en els més crítics en els últims anys, també a causa de la pandèmia. Però, principalment, es pot observar que tots els sectors que resten sota el paraigua de la digitalització creixeran molt ràpidament. 

-Què li agradaria destacar de la Trobada?
–M’agradaria destacar diverses coses. La primera és que la Trobada es continuarà celebrant a la Seu d’Urgell els dies 9 i 10 de juny. Concretament, al Palau Municipal d’Esports. En els anys anteriors, es realitzava a la Sala Sant Domènech, amb un aforament més limitat. Tanmateix, per la necessitat de buscar un espai interpersonal, i a causa de la pandèmia, vam traslladar-nos al pavelló, perquè ens permet créixer i celebrar les trobades còmodament. A més, enguany ha incrementat el nombre d’espònsors gairebé en un 50%; així doncs, passem de 40 a 58 espònsors, fet que reflecteix un interès dels empresaris per estar al costat de la Trobada i ajudar a consolidar-la any rere any. Finalment, cal destacar el paper actiu que ha tingut Andorra amb la jornada, ja que tenim dos patrocinadors i vuit espònsors del Principat i, aquest any esperem també una bona participació d’assistents. Calculem que entre un 20% i un 25% dels professionals que assisteixin provinguin d’Andorra. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT