PUBLICITAT

Andorra la Vella

«El casino serà avantguardista; no en veurà cap com aquest, ja que la maquinària serà nova»

Entrevista a Josep Dos Santos, director del casino d'Unnic

Per Albert Belis

Josep Dos Santos.
Josep Dos Santos. | A. B.

Després de la presentació al Centre de Congressos d’Andorra la Vella, el nou centre d’oci Unnic avança amb pas ferm cap a la seva obertura la tardor vinent. Només cal passejar per Prat de la Creu per apreciar que les obres van a bon ritme, fins i tot s’ha retirat la bastida i ja es pot veure l’interior de la instal·lació. A més, el 20% del total, el casino, ja té nou director, Josep Dos Santos, amb un currículum que fa patxoca.

–Fa poques setmanes que ha estat nomenat. Està enfeinat, esperançat o il·lusionat?
–Ho ha dit vostè, molt il·lusionat. És un projecte interessant, molt important pel país i, pel que fa a la meva carrera professional, és una aposta totalment diferent, perquè en clau andorrana és estratègic en molts aspectes.
 
–Encara queda mig any perquè s’obri. Hi ha molta feina a fer? Què queda pendent?
–La tasca d’un director és una quan el casino està en ple funcionament, i una altra en el context actual de preparació per a l’obertura. Ara hem de preparar molta gent que no està qualificada per desenvolupar aquesta feina, i estem en això.
 
–Quin tipus de gent cal preparar?
–En el casino, que només és un 20% d’Unnic, estaríem al voltant de 80 persones, de les quals gairebé 40 (el 50%) seran professionals tècnics de casinos, que han d’entendre dels jocs i de les màquines, i tota aquesta gent s’ha de formar. En aquests moments, ha sortit l’anunci de l’escola.
 
–A Andorra no existeix aquest tipus de perfil professional.
–És impossible que hi sigui, perquè aquest negoci no existia a Andorra. Però si el casino estigués a un altre país, tampoc n’hi ha d’aquest perfil.

–On està aquest perfil?
–Aquest perfil només es compleix en el cas d’una persona que ve de treballar en un casino, que ja ho coneix, i això no està a l’abast de tothom.
 
–Vol dir que cal anar a buscar gent que estigui en un altre casino?
–No, volem gent del país, és un dels objectius més importants que tenim. Volem que tota o la majoria de persones que treballin al nostre complex sigui del país.

–Durant aquests sis mesos que falten per a l’obertura, la tasca principal seria la formació del personal?
–Correcte. És una tasca molt important, perquè no només s’ha de qualificar la gent tècnicament, sinó vers el servei al client, que és el més rellevant. A més, en clau d’Andorra és fantàstic, perquè el país és extraordinari, ja que està estratègicament ubicat entre Espanya i França. L’àrea geogràfica de la nostra influència és enorme, i amb un tarannà diferent.
 
–La formació s’ha de fer a fora?
–La farem aquí a Andorra, nosaltres no anem a fora per res. Tot el que haguem de fer ho farem al país.

–Per vostè que té experiència perquè ha dirigit altres casinos, és un repte especial dirigir el d’Andorra?
–He dirigit casinos a Madrid i em van sortir les dents al de Barcelona, que en aquests moments és el més important d’Espanya, però no tenen res a veure amb aquest, perquè aquests casinos treballen d’una manera molt diferent, ja que el nostre perfil serà diferenciat. Perquè s’entengui, salvant les distàncies, serà com el de Mònaco.

«Volem que tota o la majoria de gent que treballi al nostre complex sigui del país, i per això cal que els formem»

–Quina diferència hi ha entre el casino de Barcelona i el de Mònaco?
–Barcelona i Madrid treballen per l’àrea d’influència que tenen, que és un perfil en concret. El de Mònaco treballa per l’àrea d’influència del país, per Itàlia i per França, que és la mateixa situació que nosaltres, però en lloc d’Itàlia, Espanya. El més important per nosaltres és donar un ventall de possibilitats a la gent del país, però hem de tenir en compte França i Espanya, que constantment ens nodreixen de visitants.

–És a dir, que els clients del casino seran els mateixos que ara ja visiten el país?
–No només aquests, volem arribar a molts més, volem ser un enclavament d’obligada visita per a gairebé tot Europa, perquè el nostre serà un casino avantguardista, no existeix res igual, no veurà cap casino com aquest. Forma part d’un centre d’oci que estem treballant perquè sigui un complex totalment diferent a Europa.
 
–Com podríem concretar aquest avantguardisme?
–Tota la maquinària que posarem dins del casino no hi és, és nova.

–No hi és a cap altre casino?
–Correcte. Estem treballant amb moltes empreses conjuntament perquè aportin un producte novedós.
 
–Pot posar algun exemple?
–És molt difícil, perquè ni vostè ni la gent les coneixerà. Estem parlant d’un producte innovador en tots els aspectes. Quan vostè va a un casino, gaudeix d’un producte que coneix, perquè ja n’ha visitat un altre. En canvi, aquest producte no el coneixerà, és nou, el millor del mercat.

«El casino no treballa mai per un perfil en concret, sinó per agafar el màxim ventall possible de tots els segments»

–Però hi haurà els jocs típics que tothom coneix com el pòquer, la ruleta o el blackjack?
–Tot això ho oferirem, però més enllà d’aquests jocs farem altres coses, per exemple esdeveniments. Ara estan de moda els tornejos de Texas hold’em, que gairebé només es poden fer a casinos, i en aquest sentit treballarem amb els mitjans de comunicació per retransmetre aquests esdeveniments a la resta d’Europa i possiblement al món. També hi ha les World Poker Series o l’European Poker Tour, tornejos molt importants.
 
–El fet que el casino ocupi un 20% d’un compleix d’oci és un repte o una oportunitat?
–Una oportunitat. Formem una petita part d’aquest complex. L’oferta gastronòmica serà extraordinària, tindrem presentacions, exposicions, concerts, shows, de tot. La gent que visitarà el complex podrà gaudir d’una nit de casino, sigui client experimentat o eventual. Tota aquesta riuada de gent del complex d’oci ens beneficia.

–Al casino què li interessa més, un client habitual o un d’eventual?
–El casino no treballa mai per un perfil en concret, sinó per agafar el màxim ventall possible de tots els segments de la societat. Hem de treballar per satisfer les necessitats de tot aquest ventall. Ens interessen tots, perquè l’experimentat alguna cop ha vingut una primera vegada.
 
–La cohabitació entre el client experimentat i el novell és complicada?
–Aquesta cohabitació és d’espai però no és de joc, ni de taula. Les màquines i les taules seleccionen de per si el tipus de client entre l’experimentat i el que només busca una nit de diversió.

–Com actuen davant d’un client novell que no sap què fer quan entra?
–En el nostre personal tenim uns hostes en un punt d’informació que reben tota aquesta gent, li fan un tour per tot el casino i després el conviden a prendre una copa.
 
–Aconsellen a què poden jugar segons el perfil?
–No, nosaltres no aconsellem ni induïm mai, només expliquem.

–A què sol jugar el client novell?
–Normalment el primer pas és la màquina, perquè a les taules, en tenir desconeixement del joc, no s’hi acosten mai. Després de l’explicació, perden la por, perquè veuen que és senzill i assequible, i gaudeixen de les taules.
 
–L’habitual és més de taula?
–I de màquina també. El món de l’oci integral està molt establert a Europa. Hi ha un casino extraordinari a Londres que es diu Hipodrom i el nostre serà similar, ja que és un complex d’oci integral.

–Li volia demanar si seria com el de Mònaco o Las Vegas, però ja m’ha respost abans...
–Sí, però no ens mirem en un mirall, sinó que hem de treballar pel tarannà de la gent d’aquí i tenir en compte els visitants més habituals dels països veïns, i en aquest sentit he vist turistes de diferents destinacions.

–El rus era un visitant habitual d’Andorra i ara potser costarà.
–Ho desconec, tothom serà ben rebut al casino.

«Si pogués fer publicitat de la gent que guanya és el primer que faria, perquè és la millor que podria tenir»

–Quan entra un client experimentat, la seguretat es posa en alerta?
–El món del cinema li ha fet mal als casinos. El personal de seguretat està per controlar els protocols de treball. Som una empresa totalment transparent perquè està auditada constantment. La seguretat és la mateixa que pugui tenir qualsevol altre complex d’oci. I si a algú se li posa malament una beguda, el controlem, no tenim cap més problema.

–Així, la seguretat està més pendent dels treballadors que dels clients?
–Dels treballadors no, dels protocols que tothom ha de seguir, perquè són molt importants.

–Com actua el casino amb el jugador que està guanyant molts diners?
–La millor publicitat que podem tenir és el que acaba de dir. Si jo pogués fer publicitat de la gent que guanya al casino és el primer que faria. Tant de bo poguéssim fer el mateix que fan les loteries.

–Però un casino no es pot permetre moltes persones que guanyin?
–La gent va al casino a gaudir. N’hi ha que guanyen i n’hi ha que no. I nosaltres hem de fer una balança.

–El percentatge dels que guanyen està limitat?
–Més o menys. 

–En tot cas, com actua la seguretat del casino?
–Només controla el protocol i quan una persona guanya, ho fa sota les regles del casino i no passa absolutament res. Un dia guanya, un altre perd. Però la gent només mira quan guanya, i mai quan perd.

–Tindran algun tipus de col·laboració amb la Policia?
–Faltaria més, estem en col·laboració amb la Policia per tot el que necessitin. És molt important.

–Quins objectius tindrà?
–En altres països audita el casino puntualment, és el que ha de fer.

–A vostès els hi va bé això?
–Sí, la col·laboració amb la Policia és bona. Controla les instal·lacions i el desenvolupament dels jocs. Sempre que afiancin la teva opinió és bo.

–Com volen comunicar totes les novetats que presentarà el casino. A poc a poc o d’entrada?
–La millor publicitat que hi ha és el boca-orella. Farem com pujar una escala, cada dia un esglaó, mica en mica, fins a donar a conèixer totes les nostres instal·lacions, uns tres o quatre mesos abans de l’obertura. I un cop estigui obert la publicitat vindrà sola.

–Quina és l’oferta de joc que trobarà el visitant?
–Tindrem els jocs clàssics de casino: la ruleta americana, diversos tipus de pòquer, blackjack i bacarrà (punt i banca). El reglament ens permet més jocs, però de sortida ho farem amb aquests.

–Volen que els millors jugadors de cada especialitat vinguin a Andorra a competir?
–Ens agradaria moltíssim que ens visitessin i crec que al final ho faran. Si aconseguim fer el torneig que volem, aquests jugadors vidran. Ens donarà prestigi a nosaltres i a ells, perquè som únics a Europa.

«Els hostes expliquen al client novell la nostra oferta, però mai ni aconsellem ni induïm a un joc en concret»

–Volen fer retransmissions en línia des del casino d’Andorra?
–Seria fantàstic, és una molt bona publicitat. Les Word Series, per exmple, són tornejos que es veuen arreu del món, perquè són jocs que tenen molt de seguiment. El casino s’endu una participació petita, però hi guanya en publicitat. Ara bé, portar un torneig com aquest ens costarà bastant, perquè porten un grup de jugadors elevat.

–El fet que sigui el primer d’Andorra representa un repte especial?
–He de donar les gràcies a l’empresa d’haver confiat en mi, estic molt content, i és el repte més especial de tota la meva carrera, impressionant.

–A les sèries i a les pel·lícules es veu ben representat el càrrec de director de casino?
–No, en absolut. La meva feina és rebre el client, que estigui a gust, que gaudeixi de les instal·lacions amb la màxima normalitat possible i res més. Les pel·lícules mostren una història per no dormir.

–Això fa mal?
–A mi no, als casinos sí. Ha fet mal perquè la tasca no és aquesta.

–Han de fer esforços per revertir aquesta imatge? 
–La potència que té el cinema no la tinc jo ni tots els directors de casino junts. Un minut de cinema pot tirar per terra la feina d’anys.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT