PUBLICITAT

Escaldes-Engordany

«Andorra és un referent dels esports d’hivern i té una ubicació estratègica»

Entrevista a Iris Córdoba, directora general del GSIC (Global Sports Innovation Center) de Madrid

Per Vicente Pallarés

Iris Córdoba.
Iris Córdoba. | GSIC

Iris Córdoba (Buenos Aires, 1979) és la directora general del GSIC (Global Sports Innovation Center), entitat vinculada a Microsoft que, amb l’ajuda d’Actua, ha llançat un concurs d’start-ups per tal de potenciar la tecnologia als esports d’hivern, de muntanya i al ciclisme. Córdoba, que ha estat seleccionada en el top100 de dones líders d’Espanya i en el top 100 de dones líders de la industria esportiva al país veí del sud, explica a EL PERIÒDIC aquest projecte al Principat. La rellevància d’aquesta organització ha provocat que empreses de 12 països ja hagin presentat propostes per a millorar l’experiència de l’usuari a Andorra a través de l’esport. Aquesta professional parla des de la seva experiència prèvia a les administracions públiques argentines i al món de la consultoria estratègica a Espanya i Amèrica Llatina, pel que coneix les diferents vessants que participen en aquest procès.

 

–Com va sorgir aquest projecte a Andorra?
–Va sorgir en base a les relacions que tenim amb diferents administracions a escala global i l’interès particular d’Andorra en posicionar-se com a centre de referència d’innovació aplicada als esports d’hivern, de muntanya i ciclisme. Portem mesos col·laborant i veient de quina manera podíem fer possible aquesta aposta de posicionament. Aquesta competició és el primer pas perquè start-ups de tot el món coneguin Andorra.

 

–Andorra és un territori estratègic pel GSIC en aquest tipus d’esports?
–És un territori estratègic per qualsevol, no només pel GSIC. Andorra és referent d’esports d’hivern i té una ubicació estratègica. Per tant, el que nosaltres volem és generar una iniciativa que pugui generar valor a l’ecosistema global. No pensem en local. Volem que altres països amb esports d’hivern puguin pensar en Andorra com a referència, compartir bones pràctiques i generar un punt de trobada com el que tenim nosaltres a Madrid.

 

–Com valora la col·laboració amb Actua? Va servir una mica com a porta d’entrada al Principat?
–Per descomptat. Ha sigut clau i fonamental per poder portar a terme aquest projecte, però el compromís dels diferents estaments dins d’Andorra, com el clúster d’esports, també ha sigut fonamental, perquè la unió entre els diferents estaments locals fa que el projecte sigui un èxit Actua és, en aquest sentit, un catalitzador d’oportunitats pel país.

 

–Quina importància té el turisme esportiu en aquest concurs?
–Moltíssima. L’esport és salut, entreteniment, turisme, seguretat, emprenedoria i educació. En el cas d’Andorra, es donen molts d’aquests pilars. Aquestes innovacions esperem que englobin totes les àrees que involucren la pràctica esportiva. Busquem tot el que sigui wellness, performance a escala d’entrenaments professionals o amateur... El turisme és un actiu molt important del projecte per a generar engagement amb el visitant a Andorra i ampliar la seva estada allà a través de l’esport.


–El concurs d’start-ups és internacional. Esperen moltes sol·licituds més enllà d’Andorra, Espanya i França o són precisament les empreses d’aquests països el públic objectiu?
–Actualment, hi ha solucions presentades de 12 països, com Suïssa, l’Argentina, Espanya, el Brasil, Bèlgica, la Índia, França, Estats Units, Alemanya, Regne Unit, Malàisia i Andorra. Això en només dues setmanes. La convocatòria encara està oberta, tanca el 14 de desembre. Moltes empreses sempre ho deixen per l’última setmana. Potser després hi ha 30.

 

–Un dels criteris de selecció és la innovació del producte o solució. Quins problemes es poden solucionar en els esports d’hivern i de muntanya?
–Més que solucionar problemes es tracta d’aportar valor mitjançant la tecnologia als diferents estaments. Estem pensant en solucions de realitat augmentada o realitat virtual aplicades a les estacions d’esquí o a les experiències turístiques esportives. Estem parlant de projectes que utilitzin dades per rastrejar o obtenir informació dels esportistes.  És a dir, solucions que generin engagement, més seguretat o I+D; valor en tots els escenaris d’aquests esports.

 

–A l’hora de sumar punts com a empresa, es tindrà en compte l’especialització en algun d’aquests esports o es buscarà un producte més adaptable a totes les disciplines?
–No necessàriament. Intentarem buscar solucions que puguin generar interès per a poder dur a terme un pilot. Actua i els diferents estaments locals estan involucrats, molts dels seus representants formen part del jurat. Buscarem la viabilitat de poder posar-ho en pràctica.

 

–El guanyador s’anunciarà al febrer. Les idees que no passin el filtre podran aprofitar-se d’alguna manera?
–Per descomptat. El jurat està vinculat a Andorra i podrà accedir a aquesta informació i seguir tenint relació amb aquestes start-ups. Aquest és només un tret de sortida, però insisteixo, la idea és posicionar Andorra com un espai d’innovació aplicat a l’esport.

 

–Els membres del jurat seran experts del món de la tecnologia, l’esport i els negocis. Es poden revelar noms concrets?
– Hi ha noms com Sebastián Lancestrémere, que és el WW DT Partnerships & Sports Industry managing director de Microsft; Jürg Capol, que és el director de màrqueting de la Federació Internacional d’Esquí; la directora d’Actua, Judith Hidalgo; Javier Guillén, general manager d’Unipublic (La Vuelta); Ferran Martínez, cofundador de Globaltalent i exjugador professional de bàsquet; o el CEO de Grandvalira, David Hidalgo. És un jurat molt selecte i molt preparat per a oferir valor.

 

–Per la gent que no conegui el GSIC, com definiria les seves funcions i activitats?
–Som un centre d’innovació amb filosofia de classe empresarial, és a dir, el que fem és promoure un punt de trobada entre les entitats esportives i les grans empreses i empreses més petites que estan desenvolupant tecnologia i poden ajudar les més grans en el seu procés de transformació digital. Som una associació sense ànim de lucre amb un plus o diferenciació, que potser ens fa únics avui dia, que facilitem l’accés a la tecnologia de Microsoft i categoritzem la seva tasca perquè qualsevol client de Microsoft pugui accedir a ella perquè l’empresa passa a ser partner.

 

–Amb quines disciplines esportives treballen més sovint?
–Vam obrir les portes al 2015 amb  molta presència al món del futbol perquè un dels nostres primers socis va ser el Reial Madrid. També està el Manchester City o LaLiga representant tots els seus clubs. Però durant aquests anys, hem ajudat altres esports, com les federacions internacionals d’escacs, bowling o tennis taula. Per tant, representem molts més esports que el futbol, com també el tennis, el bàsquet o la natació. Al cap i a la fi, el nostre objectiu és generar valor per a aquestes entitats esportives i ajudar-les a monetitzar.

PUBLICITAT
PUBLICITAT