PUBLICITAT

Montserrat Martell Assessora de projectes estratègics al Comú d’Escaldes-Engordany

«Estem apostant per un canvi estructural d’aquest territori»

Per Lídia López

La Montserrat Martell és assessora de projectes estratègics al Comú d’Escaldes-Engordany, i treballa en la materialització d’idees com Caldes, per a la revitalització de la part alta de la parròquia, el servei de bus a la demanda, i altres inquietuds palpables en la societat escaldenca. 
 
–Quin és el principal objectiu de ‘Caldes’?
–El principal objectiu és com transformem un territori urbà que actualment té moltes característiques negatives, però que també té molt potencial. L’aspecte negatiu és que, avui dia, és una zona dormitori, que tal com es presenta, no permet que hi hagi vida social, comercial o cultural. Però quan mires el territori des d’una altra perspectiva, t’adones que és el centre històric d’Escaldes-Engordany i el bressol de l’hoteleria a Andorra, perquè la gent venia a fer turisme i rebre cures d’aigua termal. D’aquesta manera, partint d’aquesta anàlisi històrica, obtens els tres elements constitutius de Caldes: l’aigua termal, la qüestió patrimonial-històrica-cultural, i el comerç.

–I com es materialitzarà?
–Estem apostant per un canvi estructural d’aquest territori, és a dir, que no serà una cosa de posar dues escultures i fer un mural i esperar que amb això es transformi la zona, no. Hem de conjugar els tres elements. Inicialment, hem apostat per tirar endavant propostes que treballin els dos primers elements, i a partir d’aquí i mitjançant una intervenció urbanística, trobar la manera de fer que el comerç es reinventi i pugui esdevenir per establir un comerç de proximitat complementari amb el de Vivand, fer cafès simpàtics a la vora del riu o mercats a les places de Santa Anna o la Creu Blanca.

–Ens pot compartir com són les propostes?
–Hem rebut 25 propostes. I el que és interessant és que reflecteixen l’esperit del concurs. Veiem que el concurs es va entendre i mira que era complex, adreçat a perfils com artistes, arquitectes, urbanistes, empreses que treballen amb màrqueting urbà, i fins i tot a historiadors, per poder fer recerca i començar a construir discursos o recorreguts històrics al lloc. Puc dir que les 25 propostes són diverses: que realcen els ponts, de com crear un mercat que tingui a veure amb la idiosincràsia del lloc, per fer una intervenció en el territori a partir de l’art contemporani... També hem vist propostes on s’han creat diàlegs interessants entre arquitectes i artistes. És a dir, el que hem rebut reflecteix el que volíem provocar, idees interdisciplinàries que pensen com transformar el territori.

–Han exposat públicament les idees. Què els han traslladat els veïns?
–Hi ha un llibre on les persones que s’hi han acostat han anat escrivint propostes, i el que sí que hem observat és que ha agradat el fet que hi hagi una exposició pública d’aquest concurs. La gent ha agraït poder saber què faran al lloc on viuen, i també per part dels comerciants de la zona. Penso que hi ha hagut una bona acollida i ha estat positiu donar a conèixer els possibles projectes que es faran. 

PUBLICITAT
PUBLICITAT