L’impacte Messi a la MLS
L’esport professional nord-americà ha tornat a donar un cop d’efecte, en plenes finals de l’NBA, anunciant el fitxatge de Leo Messi per l’Inter de Miami de Beckham. Més enllà de la decisió de l’argentí, que tenia clar que marxaria de París afectat pel final de la seva etapa al PSG, on va ser durament criticat pels afeccionats, i amb la complicada situació econòmica del FC Barcelona, que feia quasi inviable el seu retorn tot i els equilibris financers i esportius que ha intentat el club blaugrana, l’arribada de Messi a la MLS (Major League Soccer) suposa l’operació més gran de màrqueting i de creixement estratègic de la competició en l’àmbit econòmic i de popularitat, que a poc a poc va retallant distàncies, tot i que encara està lluny, d’altres lligues professionals com la mateixa NBA, la NFL, la Lliga de Beisbol (MLB) o la NHL (Hoquei gel). Per seduir a Messi, amb el que l’Inter de Miami fa temps que tenia converses, la mateixa lliga ha sigut creativa oferint al jugador una part dels ingressos generats pels nous subscriptors de la MLS Season Pass, que és el paquet de streaming de la lliga en Apple TV+. I és que Apple i la MLS van signar un acord per 10 anys per un valor de 2.500 milions de dòlars, molt allunyat encara del supercontracte de 75.000 milions per nou anys que va signar l’NBA. L’altre gegant implicat és Adidas, patrocinador de la MLS des de la seva creació l’any 1996 i del mateix Messi des de fa més de 15 anys, amb el que té un contracte vitalici. Adidas i la MLS van augmentar i millorar el seu vincle el 2023 per sis temporades més per quasi 900 milions de dòlars i vestint a les 29 franquícies.
I finalment, segons fons de Sports Illustrated, a la finalització del seu contracte, Messi tindria l’opció d’adquirir una part d’alguna franquícia de la MLS, com ja va fer el copropietari del Miami, David Beckham. És per tot això, que tot i les expectatives que apuntava la premsa catalana sobre el possible retorn de Messi al FC Barcelona, a mi personalment no m’ha sorprès tant la seva decisió, ja que ell mateix havia dit que volia sortir del focus i la pressió competitiva i mediàtica d’Europa afirmant si no era per tornar al FC Barcelona, marxaria del futbol europeu, sobretot després d’haver guanyat el Mundial, per viure l’experiència de participar en una competició en creixement com és la MLS, sent part de la història també allà, però amb més tranquil·litat i rodejat d’algun company i amic que l’ajudaran a integrar-se en aquesta nova i última experiència com a jugador professional. Per cert, tant ha sigut la transcendència del seu fitxatge, que en el tercer partit de les finals de l’NBA entre els Miami Heat i els Denver Nuggets que van guanyar els de Denver, per la megafonia de l’estadi Kaseya Center de Miami, van donar la benvinguda a argentí amb el missatge «Welcome Lionel Messi» provocant l’ovació del públic, malgrat que els Heat estiguessin perdent. I és que, tot i les grans diferències entre l’esport professional nord-americà i l’europeu, encara continuen sent el referent quant a ingressos, models de negoci, màrqueting, utilització de les noves tecnologies o creixement global. Segurament el pròxim any veurem en xifres l’impacte de l’arribada de Messi a la lliga de futbol nord-americana i l’èxit d’aquesta operació.