‘Sandbox’: una finestra d’oportunitats
El Govern d’Andorra va aprovar ahir el Decret 211/2023, pel qual s’aprova el Reglament de desenvolupament del títol VIII de la Llei 42/2022, de l’1 de desembre, de l’economia digital, l’emprenedoria i la innovació, relatiu a l’entorn controlat de proves o sandbox (el «Reglament Sandbox»).
El terme sandbox fa referència a un espai en el qual es poden provar productes, serveis, models de negoci o projectes relacionats amb l’economia digital o la innovació, d’una forma controlada. Es tracta, doncs, d’un entorn de proves -controlat i aïllat- en el qual es poden testar i experimentar nous programes, aplicacions, tecnologies o idees sense afectar l’entorn de producció.
En un context tecnològic, un sandbox seria un espai segur i limitat on es poden provar sistemes -per exemple, de software- sense comprometre l’estabilitat del sistema o posar en risc dades sensibles. Cada sandbox té les seves característiques i requisits específics, però generalment inclouen un període de prova limitat, la supervisió i avaluació per part d’una autoritat supervisora, així com l’aplicació de salvaguardes i condicions específiques per protegir als actors i -especialment- als consumidors involucrats.
El Reglament Sandbox fomenta la innovació i el desenvolupament de noves tecnologies i serveis en diferents sectors, implementant en la pràctica idees que resulten en la introducció de nous béns o serveis o en la millora de l’oferta de béns o serveis existent -alhora, protegint als consumidors i assegurant l’estabilitat financera i la integritat del mercat-.
El Reglament Sandbox desenvolupa qüestions relatives, entre d’altres, a: (i) els requisits per a l’accés al sandbox amb la premissa de fomentar l’economia digital o la innovació; (ii) el procés de sol·licitud d’accés al sandbox; (iii) els criteris d'avaluació de la dita sol·licitud; (iv) els requisits relatius per tal de recavar el consentiment informat dels participants amb caràcter previ a l’inici de les proves; (iii) els protocols, criteris de valoració i conclusions dels resultats de les proves; (iv) l’autoritat supervisora responsable de cada iniciativa -determinada pel ministeri encarregat de l’economia per raó del sector- coordinada amb una comissió de coordinació en funció de cada iniciativa, i (v) la creació del registre de l’entorn controlat de proves o sandbox.
En aquest sentit, l’existència del sandbox busca promoure el desenvolupament d’innovació i analitzar en un entorn real i acotat els comportaments i aspectes que cal que tingui en compte la futura regulació d’aquesta innovació. Però, cal remarcar que el desenvolupament reglamentari que es realitza amb aquest Reglament Sandbox, inspirat en la Ley 7/2020, de 13 de noviembre, para la transformación digital del sistema financiero, és sense perjudici de posteriors desenvolupaments específics segons els sectors que siguin objecte d’un entorn de proves i del contingut de les eventuals bases de les convocatòries. Sectors tan diversos com el financer, l’energia, la mobilitat, la intel·ligència artificial, la sanitat, entre d’altres.
Es troba a faltar un desenvolupament en detall d’alguns requisits per accedir al sandbox, com per exemple, com es justifica una millora de la seguretat o la qualitat d’un producte o servei, l’augment de la competència, o fins i tot contribuir a la millora de la normativa i a l’aprenentatge d’aquesta. En general, es tracta d’un document de minimis que la Llei ja regulava amb anterioritat, però d’altres qüestions com el règim de responsabilitat i garanties no s’especifiquen.
Així, sense perjudici de veure com s’acaba aterrant aquest nou marc regulatori a cadascun dels sectors afectats i el paper de les autoritats supervisores i dels monitors, el sandbox -en un context de transformació digital- es presenta com una finestra d’oportunitats que permetrà a empreses i , especialment, a emprenedors testar innovacions tecnològiques, noves idees, solucions i models de negoci en un entorn controlat i limitat, oferint flexibilitat regulatòria. Tot plegat, per tal d’implementar en la pràctica idees que introdueixin nous béns o serveis o millorin l’oferta existent -tal com el text normatiu defineix-: la innovació.