PUBLICITAT

La societat andorrana viu obssessionada pel què diran?

Una de les primeres coses que vaig percebre en arribar al país dels Pirineus és que entre aquestes muntanyes es respira aire pur i lliure, però que no hi ha tanta llibertat a l’hora de mostrar-se públicament tal com un és o li agradaria ser. Segurament el fet que el Principat sigui petit, en el qual tothom es coneix, no ajuda a poder gaudir d’un anonimat que et permet moure’t amb una major desimboltura i independència. Aquí, generalment tot està sotmès a la visió protocol·lària i políticament correcta del que hauria de ser, perquè la realitat esdevingui com Déu mana. De manera que qualsevol aspecte que se surt d’aquesta esfera idíl·lica resulta estrafolari, cridaner o fora de lloc; en definitiva, una conducta que a la resta del món probablement passaria inadvertida, a Andorra es converteix en un escàndol, protagonista de totes les rotllanes i abocadors socials, fent el ninot d’una forma estrepitosa. Per aquest motiu, sovint trobes a faltar certa naturalitat o autenticitat a l’hora de relacionar-te en determinats ambients. Per als forans resulta més senzill, perquè no portem el pes d’haver de passar revista amb les grans sagues familiars o clans de tota la vida, però per als nacionals és quelcom que porten en el seu ADN i que els costa molt de dissimular; sobrevola com una mena de por que comporta una manera de ser que els inhabilita per afrontar vincles i que els limita quant a adquirir una ment més oberta o tolerant a diferents perspectives que ajuden a enriquir la personalitat i el caràcter extravertit, així com afable.

Aquest temor al que pensen els altres se sol produir per dos tipus de processos, un seria la preocupació a què et facin mal. Aquesta actitud és valuosa per la nostra seguretat, ja que ens ajuda a identificar que una altra persona pot ferir-nos; el problema sorgeix quan centrem la nostra atenció en aquesta possibilitat i ens mantenim en un estat d’alerta constant, tractant d’endevinar els possibles perills que els altres ens poden arribar a fer, malgrat no existir indicis raonables que això succeeixi. Això provoca estats d’angoixa o paranoies infundades i perjudicials. D’una altra, el neguit per una mala crítica o parer, també condiciona molt sovint el nostre comportament. Si bé és normal ser sensible a la mirada o concepció que tinguin de nosaltres, sobretot si aquesta ve de persones que són rellevants en la nostra vida, en massa ocasions els hi donem excessiva importància i ens focalitzem amb molta insistència en criteris als que se’ls hi ha d’atorgar la magnitud justa i necessària. Concretament, a Andorra aquestes dues maneres de fer estan bastant accentuades i són visiblement notòries en una gran part de la població, i es deuen sobretot a tres factors: 1) la tendència que tenim en el nostre mode de pensar i de reaccionar davant els esdeveniments; és a dir, si cada vegada que es produeix un fet desagradable, la nostra postura és la d’encarar-ho amb una elevada dosi de patiment i dolor, sentirem desassossec enfront la més mínima ocasió que es repeteixi de nou; la nostra biologia pot determinar una imatge de fragilitat i com a conseqüència reforçar la nostra inquietud o desconfiança. Hi ha persones que presenten una major vulnerabilitat a l’ansietat i l’estrès, per exemple, el que genera patrons inadaptats; 2) el nostre aprenentatge, és a dir, l’educació que rebem esdevé primordial en aquesta qüestió. Si des de la nostra infància es fomenta la idea que és crucial el que els altres considerin de nosaltres, i que això determinarà les nostres oportunitats d’èxit en la nostra trajectòria existencial, estem proporcionant tot el poder als altres per determinar el nostre futur, i 3) les nostres experiències ens modelen sobretot en períodes com l’adolescència. Els comentaris pejoratius o el rebuig en moments clau poden quedar gravats, crear traumes i desencadenar com a resultat una alerta, vigilància o expectació excessiva que comporta intranquil·litat, inseguretat i recels.

La circumstancia que es dona en aquest microestat és que aquest biaix interpretatiu es retroalimenta constantment i afavoreix que situacions normals siguin enteses com amenaçadores fins al punt de condicionar l’expressivitat i l’emocionalitat de les persones. Superar aquest amoïnament pel què diran és possible coneixent-nos a nosaltres mateixos i, sense fer-nos trampes al solitari, detectant les nostres debilitats i fortaleses alhora que assumint-les amb espontaneïtat, treballant la nostra autoestima i controlant el grau de perfeccionisme, ja que ningú és perfecte. Creure el contrari porta frustració i desànim; hem de saber ajustar les nostres expectatives, acceptar que no es pot caure bé a tothom, i que resulta fins i tot sa tenir els nostres detractors. Sempre és molt més interessant no patrocinar la indiferència, per tant l’opinió dels altres no ha de motivar o afectar al nostre benestar, el que pensin els altres no és paraula de Déu. Hem de ser capaços de qüestionar les creences alienes i no acovardir-nos en escenaris adversos o crítics, i finalment desenvolupar habilitats com l’assertivitat, facultat que ens permetrà gestionar tant les bones observacions com les dolentes d’una manera correcta i equilibrada, sense que aquestes ens deïfiquin si són positives, o ens enfonsin si són negatives.

No val la pena consentir que el nostre valor depengui del judici dels altres, el viatge és molt curt i en el gran teatre de la vida seria fantàstic poder ser nosaltres mateixos i mostrar-nos a la platea com realment som i sentim amb independència de l’aplaudiment del públic. Viure en una presó per quedar bé o agradar als espectadors no compensa, i resulta un frau, així que sempre és molt millor apostar per la llibertat de ser un mateix, complagui o no a la galeria.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT