PUBLICITAT

La innovació com a cultura

Els avantatges competitius dels estats, en entorns de transformació digital i de model econòmic són una oportunitat per a Andorra gràcies a les seves característiques especials, sobretot si posem el focus en la diversificació econòmica, la connectivitat, i el concepte de living Lab, com a «laboratori d’innovació», actuant de forma conjunta el sector públic i el privat, per crear espais d’innovació on desenvolupar proves de concepte i prototips tecnològics a la recerca del benestar dels ciutadans. Obrir l’economia andorrana a aquests nous sectors reforça el model econòmic de país, aportant a més a més valor als ja tradicionals com el comerç, el turisme, l’esportiu, el sector financer o l’immobiliari, que haurà d’aprofitar els avantatges del nou ecosistema que s’està creant. En aquest sentit, Andorra Business i Andorra Recerca & Innovació, juntament amb els diferents clústers privats (com per exemple Actinn), companyies i emprenedors del país, demostren que alguna cosa està canviant i que són claus per detectar les noves tendències i implantar-les. La creació de sinergies entre l’ecosistema emprenedor per fomentar el talent i el fet de construir xarxes nacionals i internacionals (com està fent Andorra recerca i innovació amb l’Israel Innovation Institute, el MIT Media lab, el Barcelona Supercomputing Center o el Tech Barcelona, per exemple) és una fórmula d’èxit que s’ha de seguir potenciant, i més en un entorn d’incertesa global on l’agilitat d’actuació és un factor determinant, davant les tendències d’innovació que ens venen, com les tecnologies sostenibles. I és que els efectes negatius del canvi climàtic i la creixent urgència per afrontar-los, fa que inversors, empleats i clients prefereixen treballar amb empreses que donin prioritat a la sostenibilitat. Les organitzacions que assoleixin això des de diferents angles que van des de la reducció de la petjada de carboni i la creació de noves eficiències en els seus productes fins a l’ús de més energia renovable i la creació de cadenes de subministrament globals menys exigents en recursos estaran en clara avantatge. Una altra tendència on Andorra pot ser competitiu és en la implantació del concepte del sistema immunitari digital, o de protecció de dades i de sistemes informàtics, davant dels atacs informàtics cada vegada més sofisticats i efectius. La ciberseguretat i la implantació d’estàndards més segurs i que s’actualitzin al mateix ritme que avança la tecnologia oferirà solucions a les companyies, combinant diverses estratègies d’enginyeria de programació per millorar l’experiència dels clients (i la sensació de seguretat), protegint-los dels riscos operatius i de seguretat. I dins dels reptes d’intel·ligència artificial, de la que tant estem sentint parlar últimament per la irrupció del «famós» Chat GPT, Andorra permetria, com a «Living lab», poder desenvolupar una nova generació de productes i serveis més personalitzats i adaptats a les necessitats de les persones i les empreses, i poder fer proves de concepte (MVP) aplicables, per exemple, en el sector bancari andorrà, per millorar l’atenció al client amb assistents virtuals dissenyats per resoldre dubtes quotidians, realitzar unes operacions recurrents, identificar hàbits de consum dels usuaris i, davant de qualsevol anomalia, i prendre mesures automàticament, o detectar patrons de despeses, per exemple, per advertir l’usuari que es podrien quedar sense diners per fer pagaments. Per tot això, l’aposta d’Andorra per implantar la innovació com a cultura i convertir-se així en un hub europeu d’indústries com per exemple la dels eSports, el blockchain o les anteriorment citades, ajudarà també a crear tot un ecosistema on les dimensions geogràfiques del país, especialment en el món digital, són una clara avantatge.

Ex jugador professional bàsquet i CEO Dekaland

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT