Dinamisme emprenedor i inversor a Andorra
Ahir va començar l’Andorra Business Market, un Fòrum i espai de connexió de l’ecosistema empresarial d’Andorra, on emprenedors, startups i inversors (business àngels) van explicar i compartir els seus projectes. I va ser tot un èxit aquesta tercera edició, amb molts assistents i una gran qualitat de les startups presentades. Vàrem poder gaudir d’unes interessants conferències, a més a més de les presentacions per part dels emprenedors (anomenades «pich»), on en només cinc minuts, havien d’explicar bé el que feien, per seduir als possibles interessats a invertir en les seves companyies. També es van crear espais de «networking» on va sorgir el tema de la fallida del Silicon Valley Bank, a més a més de les problemàtiques que tenen els mateixos fundadors a l’hora de dissenyar un pla de negoci, amb l’objectiu de ser la solució a algun problema existent en els diferents mercats on van enfocades, ser escalables i amb uns avantatges competitives clares. I és que quan ets novell en aquests temes, saps que només aprendràs provant coses i equivocant-hi. Renè de Jong, un dels ponents i reputat business angel parlava de «l’esport» d’emprendre, on saps que hauràs de superar moltes adversitats, tenir molta energia i esperit aventurer. Jo afegiria també una gran capacitat d’adaptació als diferents entorns i el «pivotatge» (introduir canvis en el teu pla tàctic) si cal, ja que una de les característiques de les companyies tecnològiques és la gran velocitat a la qual succeeixen els canvis. En gran mesura, la preocupació dels emprenedors és aconseguir els diners per escalar els seus projectes, i això fa que dediquin molt de temps a aquestes tasques, com el disseny dels anomenats «decks» pels inversors, que és el document on es presenta l’equip de fundadors i treballadors, quines mètriques tenen i on destinaran els diners invertits, a més a més de la valoració de la companyia. Dedicar tanta energia a «explicar» les seves empreses a possibles inversors fa complicat centrar-se en el realment important, que és que el negoci rutlli, encara que per definició tot emprenedor sap el difícil i dur que és aquesta fase, i no deixarà de persistir. Malgrat tot, sempre es força interessant escoltar els projectes que s’hi presenten i la interacció entre ells, ja que no només es tracta de cercar inversió, sinó també de crear connexions que puguin ajudar als emprenedors a evolucionar o solucionar problemes tècnics, d’organització o nivell tecnològic dins de cadascuna de les startups. També he pogut conversar amb potencials inversors vinguts d’Espanya i França, que han seguit amb interès els projectes en fases inicials que s’han presentat, i que veuen en Andorra una oportunitat, al ser un Estat petit amb moltes possibilitats de poder testejar projectes i invertir en ells en les fases «pre-seed» i «seed» (fases inicials). Com no podia ser de cap altra manera, també va sorgir en el «coffee-break» la fallida del Silicon Valley Bank, i tota l’afectació que està tenint en el sector financer europeu i global, i l’anunci, just al final de la jornada d’ahir, de la pujada del tipus d’interès al banc central europeu, de 50 punts bàsics (0’5%) malgrat l’efecte de la fallida del SVB i els problemes de Credit Suisse. Tot plegat ha castigat molt els mercats europeus. Però per sort, sempre hi haurà l’alternativa de poder diversificar en les teves pròpies inversions, i si t’agrada l’aventura i t’apassiona la tecnologia, podràs apostar pel talent dels equips que lideren les startups i les propostes presentades. L’Andorra Business Markets s’emmarca dins de l’estratègia de país impulsada pel Govern d’Andorra, i com s’ha demostrat, està sent una gran iniciativa.