Consultori fiscal
Aquesta setmana volem compartir amb els lectors les principals novetats tributàries en quan a les Bases de l’Ordenament Tributari, al règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, a l’Impost General Indirecta i altres, introduïdes per la Llei 5/2023, del 19 de gener, de mesures per a la reforma de la imposició directa i de modificació d’altres normes tributàries i duaneres, publicada al BOPA número 17 del 8 de febrer del 2023.
Bases de l’ordenament tributari
S’incorpora la possibilitat que es puguin verificar operacions passades que tinguin transcendència en el fet imposable malgrat que tinguin l’origen en períodes prescrits. És a dir, s’atorga a l’Administració la facultat de comprovar i investigar operacions efectuades en períodes prescrits que segueixen produint efectes en períodes no prescrits.
Així mateix, s’introdueix a l’article 54 de la Llei de Bases de l’Ordenament Tributari la facultat per inspeccionar les bases de tributació i les deduccions durant els sis anys posteriors al de la seva generació, amb l’objectiu d’apropar aquest període al termini durant el qual l’obligat tributari ha de conservar i guardar la corresponent documentació justificativa.
Per altra banda, una de les novetats que cal destacar introduïdes en la Llei de bases de l’ordenament tributari és l’article relatiu a l’intercanvi d’informació sobre acords fiscals (disposició addicional cinquena). Aquesta mesura s’emmarca dins dels compromisos assumits per Andorra com a membre inclusiu de BEPS. En particular, l’acció 5 del projecte BEPS desenvolupa un marc normatiu per a l’intercanvi espontani, entre les administracions tributàries, d’acords (els denominats rulings) relatius a règims preferencials, entre d’altres, a l’efecte de millorar la transparència mitjançant l’intercanvi d’informació. Tot i que el Principat compta amb mecanismes normatius per garantir l’intercanvi d’informació en matèria d’acords fiscals, aquesta potestat se sustenta en els instruments internacionals existents (és a dir, els convenis internacionals, tant multilaterals com bilaterals), per la qual cosa s’ha considerat convenient preveure a la Llei de bases de l’ordenament tributari normes concretes dins de la legislació interna que habilitin aquest intercanvi.
Finalment, una altra de les novetats que cal destacar és la nova disposició addicional quarta, que preveu regles de resolució de conflictes mitjançant un arranjament.
Amb aquesta finalitat, l’article 25 del Model de conveni de l’OCDE preveu un mecanisme mitjançant el qual les autoritats competents dels estats contractants poden resoldre conflictes derivats d’una interpretació o aplicació divergent dels convenis de doble imposició mitjançant un procediment amistós. En aquest context, les mesures desenvolupades en el marc de l’acció 14 del projecte BEPS tenen per finalitat dotar de més eficàcia i eficiència els procediments amistosos, mesures que a la vegada són aplicables obligatòriament pel Marc inclusiu del projecte BEPS i representen un dels estàndards mínims previstos al projecte BEPS. En aquest context, malgrat que tots els convenis de doble imposició signats per Andorra contenen aquesta clàusula de resolució de conflictes, es feia necessari preveure per normativa domèstica les disposicions procedimentals i els mecanismes interns necessaris en el marc d’aquests arranjaments.
Règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial
La modificació que afecta certes operacions que permetrien acollir-se al règim de reorganitzacions empresarials de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial.
Actualment, la Llei esmentada només preveu dos supòsits en què no és necessari que, a l’efecte que una operació d’escissió quedi coberta pel règim fiscal esmentat, el patrimoni escindit constitueixi una unitat econòmica, com és el cas de les escissions totals proporcionals i les escissions parcials pels supòsits d’atribució de patrimonis en entorns familiars.
Així, a fi de millorar el bon funcionament del sistema fiscal andorrà, s’introdueix un nou article 80 bis a la Llei de societats anònimes i de responsabilitat limitada amb l’objectiu que es puguin fer les operacions d’escissió parcial previstes a la Llei de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial que amb anterioritat a aquesta reforma no es podien dur a terme degut a les limitacions previstes a la normativa mercantil, i s’elimina l’exigència d’unitat econòmica.
Aquesta modificació va en línia amb la posició dels països de l’entorn respecte a aquest àmbit, en la mesura en què l’exigència d’unitat econòmica pel que fa a les escissions no és la posició majoritària. Així mateix, la normativa europea corresponent no inclou el requisit d’unitat econòmica com un dels elements que configuren les operacions d’escissió.
Impost general indirecte
S’hi introdueix un nou règim especial de devolució de l’Impost General Indirecte a la fi de cada període de liquidació i es preveu una exempció de l’Impost General Indirecte per les importacions de material esportiu cedit temporalment i gratuïtament per equips esportius o patrocinadors establerts a l’estranger a esportistes professionals o a esportistes d’alt nivell residents a Andorra.
Altres
S’introdueixen modificacions al règim sancionador del Codi de Duana per tal d’adaptar-lo al règim establert en la Llei de bases de l’ordenament tributari.
S’afegeix el mètode per determinar la valoració a efectes sancionadors dels tabacs destinats a ser inhalats sense combustió, a fi d’assimilar-los a les cigarretes.
Se suprimeix la lletra b) de l’apartat 2 de l’article 22 del règim de franquícies duaneres per tal d’adaptar-lo a les darreres evolucions de la normativa de la Unió Europea.