PUBLICITAT

Un esportista d’elit és una marca?

Segurament. Tot dependrà de qui respongui a la pregunta i de quina manera s’exposi el debat. Segons la meva opinió i la de molts experts en la matèria, un esportista d’elit, amateur o semiprofessional es pot considerar una marca, ja que, tothom pot accedir a construir un segell personal, és a dir, construir una història de tota la seva carrera esportiva passant per una marca. Com tots sabem, avui en dia, l’esportista disposa de molts canals digitals per construir una identitat i que arribi al públic de manera més directa i fàcil. Això és perquè les tendències de l’audiència canvien segons l’afinitat que tinguin amb l’esportista. Si té una bona marca personal i una bona imatge, la gent ho agrairà. En cas contrari, abandonarà tota mena de suport envers l’esportista, perquè no va en concordança amb els seus valors. Han de despertar admiració i ser un exemple a seguir.

Si parlem d’una història del passat, que en el seu moment em va sorprendre molt, va ser quan un esportista d’elit va publicar una fotografia comercial bastant professional i, tot anava rodat, fins que el públic es va adonar que el context i el mateix text de la publicació, no anava en acord amb la fotografia i els principis que transmetia l’esportista. Què va provocar? Un disgust i unes queixes per tota la xarxa i que van produir l’efecte invers al desitjat. Gran part dels esportistes professionals o no, no se n’adonen de la importància que té cuidar la imatge i la comunicació de la seva marca personal.

Arribat aquí, ens preguntarem: la marca personal pertany a l’esportista?

Evidentment sí, però necessita especialistes per optimitzar el relat, els processos de comunicació i poder identificar oportunitats en un entorn canviant i imprevisible. Per tant, la firma pertany a la persona, però es construeix entre varis i es posiciona entre molts.
En qualsevol cas, podem fer un ràpid exercici pràctic entorn de les característiques de les marques:

  1. El públic associa valors i idees concretes a la imatge abstracta de cada esportista.
  2. El públic evoca records a través d’un esportista. Una habitació o una carpeta empaperada de fotografies, un familiar amb què veies partits o competicions, etc.
  3. Un esportista inspira històries personals i és capaç de guiar al públic a prendre un camí i avançar per ell.
  4. Un esportista perdura en el temps i en la ment del públic, que el recordarà més enllà dels ecos dels seus resultats, titulars i derrotes.
  5. Té un logotip o imatge pròpia, a vegades en forma de marca (CR7, RF, etc.), a vegades en forma d’estil (Beckham, Jordan, etc.), a vegades en forma de pentinat (Neymar o Ronaldo).

Tradicionalment, un esportista d’elit veia construïda la seva identitat personal de manera passiva a través del que passava amb la seva carrera professional i allò que es feia públic a través dels mitjans de comunicació. A més, la transformació digital ha convertit cada persona en una font potencial de dades, xifres i continguts per als altres, i ha dotat a cada organització de mitjans propis per adreçar-se a les diverses audiències. Així, l’esportista disposa d’una xarxa d’aliats naturals que poden ajudar a definir i traslladar una marca personal sòlida.

En definitiva, tot esportista obté una marca personal de forma directa o indirecta. La clau és tenir especialistes per potenciar aquesta. Per aquest motiu, us deixo alguns dels beneficis per cuidar bé la teva marca personal.
Obtenir col·laboracions econòmiques o materials per al teu projecte esportiu. Aconseguir una major connexió amb les marques i el teu públic a través de les xarxes socials. Beneficis directes amb els teus patrocinadors i per últim assolir més repercussió i impacte en el sector esportiu.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT