PUBLICITAT

Obesitat i pantalles

L'obesitat és una malaltia crònica que s'origina sovint durant la infància i que té un conjunt de causes multifactorials: d'una banda, les genètiques, que determinaran com el nostre cos gestionarà la transformació dels aliments en energia i, d'altra banda, les relacionades amb els hàbits alimentaris i d'activitat física que resoldran si el balanç energètic final és positiu o negatiu. Quin paper hi juguen les pantalles en tot això? D'un costat monopolitzant temps que es podria dedicar a la pràctica de l'activitat física o a les relacions presencials socials i familiars. El darrer estudi elaborat per Unicef informa que el 32,7% dels adolescents passen més de cinc hores diàries connectats a Internet i això fa que deixin de practicar altres activitats de caràcter menys sedentari. I d'un altre, vehiculant publicitat, amb missatges constants i freqüents, poc saludables, de marques alimentàries que patrocinen videojocs i personalitats influents que connecten a través de les pantalles amb tots els col·lectius, especialment l'infantil i el juvenil.

A l'espera d'una regulació efectiva de la publicitat dirigida als més petits, entenent que no tenen encara un esperit crític que els ajudi a discernir el que hi ha de cert en tot el que es promou, cal continuar treballant en els bons hàbits d'alimentació i activitat física des de tots els altres àmbits: l’escolar, el familiar, el social i cultural. Les pantalles són també fonts d'informació que fem servir per aprendre, però també per imitar, jutjar, felicitar o criticar, i cal anar amb compte perquè no sempre parteixen d'informació contrastada. En el camp de l'obesitat és especialment preocupant, ja que, a més d'un problema de salut, és per molts adolescents un problema relacionat amb l'aspecte físic i que pot repercutir directament en l'autoestima, les emocions i les relacions interpersonals. La informació que trobem a TikTok, YouTube, Instagram, Facebook i altres xarxes està farcida de continguts i missatges que promouen dietes i estratègies alimentàries i esportives a base de restriccions, compensacions i solucions ràpides i miraculoses que s'allunyen de la cultura de l'esforç, no fent més que augmentar la pressió i desencadenar conductes contraproduents per la salut, que finalment poden derivar també en obesitat. En conclusió, les pantalles afavoreixen el coneixement, però també multipliquen el risc associat a l'exposició descontrolada d'informació no verídica, que en infants i adolescents pot contribuir a conductes alimentaries errònies.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT