PUBLICITAT

Pocions que tot ho curen

  • Els indonesis continuen adquirint els ?jamu' com a remei per augmentar la virilitat
PAULA REGUEIRA

Les dones indonèsies es confien, des de fa més d'un mil·lenni, a les receptes dels jamu, pocions de medicina tradicional que en aquest país s'utilitzen per combatre qualsevol mal, des de la impotència sexual fins al càncer .

L'elaboració d'aquestes pocions es remunta a fa gairebé 1.300 anys, quan l'antic imperi indo-budista regia en el centre de la illa de Java i la família real va popularitzar l'ús de xarops a força d'herbes per al tractament de moltes malalties, una pràctica que s'ha estès fins a l'actualitat.

Avui dia, els indonesis continuen adquirint els jamu (el significat literal dels quals és medicina tradicional) com a remei per augmentar la virilitat, evitar les picades de mosquit o guarir problemes estomacales.

L'elixir també val per perdre pes, controlar l'olor corporal o fins i tot com a tractament complementari per a alguns tipus de càncer.

MALGRAT que la majoria d'aquestes pocions estan exemptes de controls mèdics i sanitaris, més del 59% de la població les ha consumit en algun moment, segons un estudi oficial del 2010.

Els compradors són de totes les edats, gèneres i procedència, però els principals seguidors del jamu són homes que busquen augmentar el seu rendiment sexual.

«El jamu els fa estar més forts i millorar la seva confiança», reconeix Atik, una jove escriptora experta en la matèria de la ciutat de Yogyakarta, un dels llocs de l'arxipèlag on aquesta tradició és més popular.

Per la seva banda, les pocions més sol·licitades entre les dones són les que permeten que quan tenen la primera menstruació «es mantinguin primes fins que es casin» i o les que augmenten la quantitat de llet materna durant el període de lactància, explica Atik.

El gingebre, la cúrcuma, el tamarindo i la juncia són els ingredients principals dels jamu, el preu dels quals oscil·la entre 50 cèntims i quatre euros.

Aquestes herbes, repartides en una infinitat d'envasos i bols, ocupen les taules de treball de les ibu, les ancianes que preparen els preparats amb receptes que varien de família a família.

Assegudes en petits llocs oberts de cara al públic, les dones cuinen al moment els xarops a petició del client, baten elixirs, trossegen herbes, barregen i couen ingredients mentre la resta de consumidors observa la litúrgia amb curiositat.

Encara que els jamu eren originalment líquid embotellat, en els últims anys també s'ofereixen com a càpsules o concentrats per fer-los més atractius entre els joves.

Aquests nous productes tenen a més un avantatge definitiu: evitar l'amarg sabor característic del preparat, que obligava a acompanyar-ho amb rovell d'ou i aigua.

Sense una base científica que recolzi els seus resultats, els elixirs es venen obertament en els colorits llocs ambulants del carrer i alguns supermercats. Fins i tot el Ministeri de Sanitat indonesi ha decidit incloure'ls en teràpies recomanades pels hospitals per a famílies de rendes baixes.

Però l'escàs control del producte ha provocat intoxicacions, i a l'agost passat vuit persones van morir a Jakarta després de prendre jamu adulterat.

Alguna cosa que va començar sent un remei casolà en l'antiguitat és ara conegut en altres llocs del món gràcies a Internet.

ELS INGRESSOS per les vendes de jamu van arribar l'any passat als 500 milions de dòlars a Indonèsia, i altres deu milions de dòlars de les pocions es van vendre a l'estranger.

I el negoci pot ser encara lucratiu en el futur, doncs el principal gremi del sector preveu que aquest any els beneficis augmentin almenys un 15%.

No obstant això, el Govern adverteix que han de millorar la imatge de marca, la seva presentació i la informació que faciliten al consumidor per ser competitius davant altres països coneguts per la seva medicina tradicional.

Davant la incredulitat dels forans i d'aquells més joves disposats a posar en dubte els beneficis dels jamu, les senyores utilitzen un vell truc del comerciant: «Atreveixi's a provar-ho.»

[email protected]



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT