Consultori fiscal
Aquesta setmana volem compartir amb els lectors la Consulta Vinculant número CV0238-2022del Departament de Tributs i de Fronteres (en endavant, DTF), del 17de març del 2022, en relació amb la consideració d’aportació no dinerària a efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial.
Els Consultants són dues persones físiques, de nacionalitat andorrana, casades en règim de separació de béns i, actualment residents fiscals a Andorra, per tant contribuents per l’IRPF. Els Consultants tenen dos fills també de nacionalitat andorrana i residents fiscals un a Andorra (d’ara endavant, el «Fill 1») i l’altre a Espanya (d’ara endavant, el «Fill 2»).
Els Consultants són socis d’una societat mercantil andorrana de nova creació (d’ara endavant, la «Societat»), participada en un 48% pel Cònjuge 1, un 48% pel Cònjuge 2, un 2% pel Fill 1 i un 2% pel Fill 2. La Societat té per objecte l’explotació del patrimoni familiar i, a tal efecte, es proposa donar d’alta un comerç d’explotació de béns immobles.
Els Consultants són propietaris a nivell individual o proindivís, segons es detalla seguidament, dels següents béns immobles:
a) 2 pisos, destinats a habitatge, que es troben actualment buits i són propietat del Cònjuge 1.
b) 1 pis destinat a habitatge i una plaça d’aparcament, que es troben actualment arrendats i són propietat del Cònjuge 2.
c) 2 locals comercials, amb una cambra destinada a magatzem i plaça d’aparcament, que es troben actualment arrendats i són propietat del Cònjuge 2.
d) 1 pis destinat a habitatge i una plaça d’aparcament, que es troben actualment arrendats i són propietat dels Cònjuges en proindivís.
Els Consultants es proposen portar a terme una ampliació de capital en la Societat, que comportarà l’emissió de 100 noves participacions socials (d’ara endavant, les «Participacions Socials»). Les referides participacions seran subscrites 50% pel Cònjuge 1 i 50% pel Cònjuge 2, pel seu valor nominal més una prima d’emissió.
Les Participacions socials seran desemborsades mitjançant l’aportació no dinerària dels Immobles.
Un dels aspectes objecte de la consulta és determinar, si els motius exposats es consideren motius econòmics vàlids per acollir-se al règim fiscal especial de la LRFORE.
En aquest sentit, el DTF determina que la finalitat del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial és procurar que la fiscalitat no suposi un impediment per executar les operacions de reorganització; així mateix, aquesta normativa pretén evitar que el règim fiscal que s’hi preveu, generi un incentiu per a reestructuracions que no tenen una justificació sòlida des de l’òptica econòmica o de negoci sinó que estan basades en raons purament fiscals. Sobre aquesta condició, el Decret legislatiu de publicació del Text Refós de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de Règim Fiscal de les Operacions de Reorganització Empresarial, a l’article 15.2, estableix el següent:
«Article 15. Aplicació del règim
2. No obstant això, el règim fiscal previst en aquesta Llei no és aplicable a les operacions referides a l’article 2 que tinguin com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. El fet que una operació no s’efectuï per motius econòmics vàlids, com ara la reestructuració o la racionalització de les activitats de les parts que hi intervenen, sinó amb la mera finalitat d’aconseguir un avantatge fiscal, constitueix una presumpció que l’operació té com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal.
Les actuacions de comprovació de l’Administració tributària que determinin la inaplicació total o parcial del règim fiscal previst en aquesta Llei per aplicació de les disposicions del paràgraf anterior eliminaran exclusivament els efectes de l’avantatge fiscal assolit indegudament, sense perjudici de la liquidació dels interessos moratoris que siguin procedents i de l’aplicació del règim sancionador corresponent, si escau».
El DTF conclou que els motius econòmics exposats pelsConsultants, sent aquests, simplificar i professionalitzar l’estructura patrimonial, dirigir noves inversions immobiliàries i participar-hi, donar entrada als seus fills al patrimoni familiar i ordenar la futura successió, podrien justificar el fons econòmic de l’operació que és objecte d’aquesta consulta. No obstant l’anterior, sorprèn que el DTF determini que amb la informació proporcionada no és possible avaluar el compliment d’aquest requisit.