PUBLICITAT

L’ofici de formar

Aquesta setmana, amb el cap de Govern, hem visitat el nou Centre de Formació Professional de la Massana. Unes instal·lacions que van entrar en funcionament al setembre, a l’inici d’aquest curs escolar 21-22, però que encara no havíem pogut conèixer de primera mà. El centre acull dues de les tres branques dels nous estudis de Formació Professional Inicial (FPI) i ve a confirmar la voluntat del Govern d’apostar decididament per aquest tipus d’estudis: més pràctics, vinculats estretament amb el mercat laboral i les empreses; que fomenten diferents oficis, alguns essencials en la nostra societat.

Fa temps que des del ministeri que encapçalo treballem en un revisió de la formació professional del sistema educatiu andorrà per tal de modernitzar-la i adequar-la a les necessitats actuals. Aquest replantejament general l’abordem des de quatre  vessants: l’adequació de les propostes formatives als estàndards europeus, l’exigència dels marcs de qualificacions internacionals,  l’actualització dels programes i l’ampliació de les branques formatives en relació a les noves necessitats i exigències del mercat laboral andorrà.

Fins al curs passat, els alumnes que volien estudiar la formació professional al sistema educatiu andorrà podien cursar el Diploma d’Ensenyament Professional i obtenir al cap de dos anys l’esmentat diploma. En acabar aquest dos anys podien integrar-se al mercat laboral o prosseguir un any més d’estudis per obtenir el batxillerat professional.

La reorganització aprovada i ja en funcionament el curs actual preveu que els estudis de Batxillerat Professional siguin ara de 2 anys i de 2.000 hores de formació, igualant-se així als estàndards europeus. Les noves branques iniciades aquest curs escolar ja funcionen sota aquest nou sistema; les altres s’aniran reconvertint progressivament a mesura que els alumnes vagin completant els estudis iniciats. 

A dia d’avui tenim set branques actives. Algunes d’elles són noves; d’altres sorgeixen d’estudis anteriors ja existents i que hem decidit subdividir en més d’una especialització. Els estudis que s’ofereixen als alumnes són: Sistemes informàtics i xarxes; Secretariat multilingüe; Activitats físiques, esportives i de lleure; Tècnic en cures auxiliars i infermeria; Tècnic sociocomunitari; Animació socioeducativa; i Estètica, cosmètic i perfumeria. Opcions molt diferents i en les quals actualment es formen ja un total de 380  joves. 

Malgrat aquest canvi, força important, creiem que hi havia encara una part dels joves que quedaven, en certa forma, desatesos. Joves que per diferents motius i circumstàncies vitals no assolien el graduat en segona ensenyança i que, per tant, quedaven sense opcions de poder accedir a cursar estudis de formació professional. Era una llàstima que joves que potser voldrien aprendre una feina més manual, un ofici, no tinguessin l’opció de fer-ho i es veiessin abocats tan sí com no al mercat laboral sense cap tipus de qualificació. Calia trobar-hi una solució. 

I la solució que hem posat en funcionament són els nous estudis de Formació Professional Inicial. Hi poden accedir els estudiants més grans de 16 anys, independentment de si posseeixen o no el graduat en segona ensenyança.  Aquest fet és importat ja que la gran majoria dels estudiants que s’han matriculat a la FPI són joves que havien donat per finalitzada la seva etapa d’estudis. Amb la FPI, se’ls dona una nova oportunitat de prosseguir estudis i formar-se en un ofici i si ho desitgen poden seguir cursant estudis de Batxillerat Professional.  

Enguany hem estrenat la FPI en tres branques: Manteniment d’habitatges i instal·lacions, amb 15 d’aprenents; Estètica i perruqueria, amb una altra quinzena d’alumnes; i Serveis Comercials, amb 10 estudiants. Quaranta alumnes que fan una molt bona valoració inicial de la seva experiència. Coincideixen també en aquest bon balanç els docents que hi intervenen i les empreses en les quals els alumnes fan les estades formatives. Una de les principals característiques de la formació professional és precisament aquesta, que els estudiants puguin experimentar en primera persona les situacions laborals a les quals s’enfrontaran quan tinguin el diploma i s’incorporin al món laboral. Unes estades que se succeeixen des del primer trimestre del primer curs per poder aplicar els coneixements adquirits a classe i alhora adquirir-ne de nous a l’empresa.  

Donada la bona rebuda dels cursos, des del ministeri ja hem decidit que l’any que ve seguirem ampliant l’oferta formativa amb una nova branca vinculada al món de la informàtica i les tecnologies; un sector en constant creixement i que de ben segur necessitarà, i de fet ja necessita, mà d’obra especialitzada i capacitada.

El món avança i ens demana canvis, adaptacions. Hem de ser capaços d’interpretar què necessita la societat i generar oferta en aquest sentit. Tot aquest avenç i reestructuració de la formació professional al nostre país, que s’ha gestat durant anys, ha implicat reunir-se amb els representants del mercat laboral, amb els diferents agents socioeconòmics i prendre nota del que necessiten. Però també ha calgut escoltar els joves, perquè només ells ens poden dir què volen fer i com els podem ajudar a assolir-ho. És la nostra voluntat poder-los formar en oficis i alhora és el nostre ofici fer-ho de la millor manera possible. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT