Ell condueix, ella paga les multes
- Les dones saudites no poden conduir, però han de pagar les multes dels seus cotxes
Les dones saudites han començat a denunciar que malgrat que tenen prohibit conduir al seu país, han de pagar les multes imposades als seus cotxes, sempre portats per homes, a causa d'un nou sistema de tràfic al que moltes d'elles s'oposen. Des que les autoritats saudites van donar llum verd a l'emissió de carnets d'identitat per a dones fa tres anys, milers d'elles s'han animat a comprar cotxes, tot i que saben que a l'ultraconservador regne saudita no poden conduir.
Per desplaçar-se en el seu propi cotxe necessiten un conductor, que ha de ser o un xofer amb la documentació oficial en regla, o un membre masculí de la família de la propietària del vehicle.
A Sara, una professora resident a Riad i que mai ha conduït a l'Aràbia Saudita, li va arribar a principis de setmana un missatge de mòbil de la Direcció general de trànsit que li informava que havia de pagar una multa de 300 rals (uns 80 dòlars americans) per haver superat el límit de velocitat permès. «Mai he conduït un cotxe en la meva vida, perquè les autoritats ens ho prohibeixen, i no sé gens ni del nou ni de l'antic sistema de tràfic», va dir a Efe Sara, que té contractat un xofer estranger.
Sara, igual que altres dones, s'ha animat a denunciar als mitjans saudites aquesta situació causada pel nou sistema de tràfic, denominat Saher (vigilant, en àrab), i demanar que no els posin més multes si elles no poden conduir. Unes altres han exigit que se'ls permeti conduir els seus propis automòbils per no haver de pagar les infraccions de tràfic comeses pels seus xofers, gairebé tots estrangers.
«¿Quina culpa té la dona si el seu xofer comet un error?», es va preguntar Nayud, que com la resta de les dones consultades, no va voler donar el seu cognom. Per Nayud, el projecte de Saher és només una forma de «treure diners del pressupost de les famílies, en comptes de protegir a la gent a les carreteres».
Aquesta nova iniciativa inclou un sistema de càmeres instal·lat des de fa cinc mesos en diferents ciutats saudites per detectar l'excés de velocitat. Les càmeres, que es troben ocultes, fotografien les matrícules dels vehicles infractors i es multa a l'amo del vehicle.
La lluita de les dones saudites per conduir es remunta a la prohibició d'aquesta pràctica el 1990, quan el ja mort muftí d'Aràbia Saudita xeic Abdulaziz bin Baz, va emetre un edicte religiós en aquest sentit que va portar al Ministeri de l'Interior a imposar aquesta prohibició.Al setembre de 2007, un grup de dones intel·lectuals saudites va crear la primera associació al regne per reivindicar el dret a conduir.
Alguns polítics, com el príncep Mogren bin Abdel Aziz, germanastre del rei Abdalá i cap dels serveis secrets, també s'han oposat a aquesta nova norma de tràfic, encara que per raons molt diferents. Abdel Aziz va criticar no fa molt el fet que s'utilitzin càmeres ocultes i va insistir que les autoritats no havien aclarit suficientment el motiu de la iniciativa.
Així mateix, el diputat Talal Bakri va demanar davant el Parlament la suspensió del Saher fins que s'organitzi la seva aplicació. Segons Bakri, les carreteres no tenen senyals apropiats i moltes d'elles, ni tan sols tenen marcat el límit de velocitat.
Alienes a la polèmica, les autoritats saudites s'han limitat a subratllar que el Saher ha contribuït a disminuir fins a en un trenta per cent els accidents de trànsit des de la seva aplicació, segons unes recents declaracions del cap del tràfic de Riad i director d'aquest nou sistema, general Abdel Rahman al Moqbil.
Per a més informació consulti l'edició en paper.