PUBLICITAT

Informació. Notícies. Interpretacions

El tema de la informació donaria per escriure no pas un article, com el d’avui, sinó un o més llibres. Tota notícia en si, i la manera d’expressar-la obliga, crec, al lector a ser molt prudent  a l’hora de valorar-la.

D’exemples, n’hi ha moltíssims: es parla, per exemple de cribatges massius en ciutats de 100.000, on l’adjectiu massiu fa referència a cribar 200 persones al dia. Doncs per cribar tota la població d’aquesta ciutat de 200.000 habitants caldria 1.000 dies, que són quasi tres anys . Massa temps, oi?

Aquí tenim un altre exemple d’informació esbiaixada. Es parla repetidament de tres vacunes al final de la fase III: Pfizer, Oxford i Moderna. Molt bé. Però, sembla ser que, al menys una vacuna xinesa ja s’estaria administrant a personal sanitari al Brasil. I no surt, aquest notícia en cap mitjà de comunicació, almenys, en els més generalistes. Malgrat ser un país petit, sembla que la sanitat cubana també té un parell de vacunes a punt. Has de remoure molta informació, per moltes vies, evidentment, no premsa escrita ni mitjans audiovisual tradicionals, per saber-ne una mica més.

Les localitzacions dels fets ocorreguts també afecten el grau «d’intensitat» que en donen els mitjans. A França, per exemple, el tractament mediàtic donat al cas del professor assassinat a les rodalies de Paris sorprèn. A Niça, a Toulouse, Estrasburg, van haver actes terroristes amb molts més afectats i, malgrat tot, el tractament ja ha quedat en el record. El de París, per activa i per passiva, és comentat quasi diàriament als mitjans gals.

Potser s’ha d’entendre la informació com un producte «consumible». Un fet és notícia just en el moment en què s’ha produït. I, potser, uns dies desprès, seguint una corba decreixent d’interès,  acaba desapareixent. Ja s’ha consumit prou, i malgrat la seva importància, ja no és objecte d’interès.

No sé per què, però hi ha temes que s’infravaloren en un moment donat. Al meu entendre, ara, a principis de desembre del 2020, no es valora prou pels mitjans de comunicació europeus en general, llevat, potser pels anglesos, el tema del Brexit.

I el Brexit es materialitzarà d’aquí a tres setmanes, si no es busca alguna solució provisional, cosa difícil, ja que venim d’una prolongació. És la primera vegada que un país de la Unió Europea, i en aquest cas un membre molt important, en surt, i de manera voluntària. Fins i tot afectarà Andorra, ara, i després de les negociacions en curs per l’acord d’associació. 

La qualitat de la informació, escrita o audiovisual, és important. Les persones, cada vegada més, estan disposades a pagar de la seva butxaca per gaudir d’aquest qualitat. És conèixer la noticia, el fet en sí mateix, però també qui la produeix i quines conseqüències tindrà, sobretot si afecta el teu entorn personal, familiar o de país.

El canvi l’estan marcant els països anglosaxons. Disposar de redaccions de qualitat, per donar informació i anàlisi de qualitat, implica una subscripció. Allà ja fa dies que van per aquesta línia, aquí, però, estem començant. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT