PUBLICITAT

Cal crear un ecosistema emprenedor al Principat

Molt s’ha parlat en els últims mesos de la importància de repensar l’estructura econòmica en què es fonamenta aquest petit país dels Pirineus i que fins ara tan bons resultats li ha donat i moltes les veus autoritzades, com la de l’economista Santiago Niño Becerra, que opinen que ja fa tard a un canvi donat per l’actual context de transició del capitalisme que coneixem cap a un altre paradigma econòmic.

A l’octubre d’aquest any, el cap de Govern Xavier Espot en l’acte inaugural del Cicle de Conferències de la CEA (Confederació Empresarial Andorrana) va reivindicar la idea i la voluntat de que «Andorra continuï essent un país de botiguers i de banquers», perquè aquests són sectors tradicionals, que formen part del teixit empresarial del passat, que no s’ha de menystenir tot i que es plantegi un nou full de ruta, basat en la innovació i les noves tecnologies.

És en aquest escenari, on crec que seria bo tenir en compte el concepte d’emprenedoria, per tal de generar un espai i un ambient  propici, en el qual nous negocis puguin crear connexions valuoses amb altres empreses, institucions o inversionistes, per desenvolupar idees innovadores que es puguin capitalitzar.

Els avantatges que comportaria treballar en aquest concepte són diversos, ja que es crearien noves companyies, així com la introducció de tipus de corporacions innovadores, que estimularien el creixement econòmic del país, aquestes serien una font important de creació d’ocupació, suposarien també l’atracció de talent, generarien riquesa, diversificant i ampliant els sectors, sobretot els emergents amb tecnologies avançades i gran potencial d’expansió, ja que comporten innovació constant i continuada, l’objectiu que s’ha de perseguir no només és  el benefici econòmic, sinó també l’impacte social positiu, que permeti donar solucions a problemes socials, en matèria mediambiental, de salut o mobilitat entre d’altres i per descomptat tot això repercutirà en la marca Andorra, ja que s’ha de tenir una visió global i operar a nivell mundial, exportant la idea a altres destins.
Com sempre sona tot molt bé, però com fer-ho, com donar aquest pas qualitatiu, perquè la gent es plantegi emprendre al Principat?

Sembla clar i amb això coincideixen majoritàriament els entesos en la matèria,  que s’han de donar les condicions idònies i quines són aquestes? Doncs bé, primer de tot polítiques governamentals, que tinguin la voluntat de desenvolupar un espectre d’aquestes característiques; en segon lloc el finançament, les entitats bancàries s’haurien d’involucrar amb programes i plans que afavorissin l’emprenedoria, també seria convenient crear una cultura, és a dir motivar a les persones des de els centres de formacions, universitat i altres entorns de coneixement a apostar per projectes propis, oferir una sèrie de serveis tan d’assessorament, com d’infraestructures i evidentment comptar amb el capital humà i les peculiaritats dels mercats d’actuació.  
Es tracta de crear una xarxa social,  política i econòmica on interactuïn diferents agents públics i privats (universitats, incubadores, inversors, proveïdors, institucions públiques, etc...) i establir un ambient de col·laboració i d’intercanvi d’idees, informació, coneixements, habilitats i recursos, que fomenti i faciliti el naixement de propostes empresarials amb un alt potencial de creixement i amb base innovadora.

De fet no s’estaria inventant res de nou, al món ja existeixen ecosistemes d’emprenedors com el de Silicon Valley, Londres o Tel Aviv,  per esmentar alguns dels més coneguts. Hi ha qui pensa que replicar aquests models aquí Andorra seria un error i no funcionaria, potser no es tracta de fer una còpia exacta, sinó de agafar-los com a referents i adaptar-los a la realitat del país i a les seves condicions locals. 

Es veritat que s’han donat tímides passes per avançar en aquesta direcció a nivell de formació i assistència a l’emprenedor i per exemple la Universitat d’Andorra, està duent a terme una important funció de promoció, coordinació i divulgació de projectes de recerca i innovació,  i compta amb destacats convenis de col·laboració amb centres estrangers, o la Iniciativa Actua que a posat en marxa diversos clústers d’innovació, salut, benestar i educació, que donen suport als emprenedors en el desenvolupament de les seves iniciatives empresarials. També destaca el Servei d’Atenció a la Petita Empresa (SAPE), que ofereix assessorament i ajuda en relació a l’administració i l’adaptació a les noves legislacions.

En quan a les línies de finançament, són encara molt escasses, només trobem La incubadora NIU (Andorra Telecom), que aporta la guia i el recolzament bàsic en les etapes inicials del pla d’empresa, així com el mentoratge i l’accés al capital necessari per dur-lo a terme.

Respecte els tràmits, també s’ha produït algun avenç per simplificar i agilitzar tot el tema burocràtic, com la llei d’inversió estrangera, el tràmit simplificat d’obertura de comerç, que permet obrir el mateix dia que es presenta la sol·licitud d’apertura, la reducció de terminis en la creació d’una entitat, que possibilita accelerar notablement el procés de constitució de societats i la posterior inscripció al registre de Societats Mercantils, la simplificació del dipòsit de comptes, per determinades tipologies d’empresa, així com la generació de diversos règims de cotització d’autònoms a la CASS, en funció dels seus ingressos.
És interessant assenyalar que a nivell de promoció de marca Andorra hi ha els Premis CEA, que entre d’altres categories reconeixen l’emprenedoria i la innovació.

Per tant s’estan fent coses que van encaminades a produir un ecosistema d’emprenedoria amb identitat i consistència, però encara queda molt per fer i molt de camí per recórrer, abans que aquest pugui ser considerat sòlid i altament atractiu, per poder competir amb la resta del món i fer d’aquest petit país dels Pirineus, que tan depèn dels seus veïns, un nucli potent de creació empresarial basat en les noves tecnologies i que tingui la capacitat d’abordar els grans reptes del futur. S’ha d’apostar aquesta carta, perquè qui no juga no guanya i Andorra ha de tenir mentalitat guanyadora. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT