PUBLICITAT

Tecnologia i educació

L’ús de la tecnologia en l’educació s’ha estès en els últims temps generant un important i actual debat sobre si la tecnologia és en realitat un suport educatiu o per contra entorpeix el procés d’aprenentatge dels alumnes. Aquest ràpid increment del seu ús ha comportat la seva proliferació dins de les institucions educatives, tant a les escoles com a les universitats, transformant l’educació d’avui en dia amb respecte de l’antiga forma de comunicació i interactuació entre els estudiants i els professors dins d’una classe.
La importància i els beneficis de l’ús de la tecnologia en l’educació no poden ser ignorats. La tecnologia ha produït un canvi radical tant en la forma en què els professors ensenyen, com en la que els estudiants aprenen, facilitant la manera de transmetre i adquirir el coneixement. A més, constitueix un aprenentatge molt més divertit i dinàmic.
Fa, més o menys, una dècada utilitzàvem una pissarra negra de guix, després es va passar a la pissarra d’acrílic amb retoladors especials i ara s’estan utilitzant pissarres interactives. Aquestes pissarres permeten als professors ensenyar i, a més, compartir el coneixement de diverses maneres diferents. L’habilitat audiovisual dels ordinadors permet realitzar des de presentacions de Power Point fins a programaris animats; per això, estan sent utilitzats per presentar informació de manera interactiva i dinàmica. A més, l’ús afegit de projectors, micròfons i altaveus possibilita als professors arribar a un nombre massiu d’estudiants al mateix temps i de manera immediata. Així, es creu que el maneig de totes aquestes eines augmenta els nivells de concentració dels estudiants i els porta a millorar el nivell d’atenció davant del contingut. Altrament, com ja sabem tots, Internet posa a disposició dels alumnes un coneixement incalculable del qual, per descomptat, han de saber destriar el que és aprofitable de la informació que no ho és.
Però aquests mateixos efectes positius de major concentració i atenció que aporta la tecnologia en l’educació, poden convertir-se en obstacles dins de l’aula. Diversos dels elements utilitzats com, per exemple, els mòbils amb els seus jocs i aplicacions i en general el fet navegar per internet lliurement pot distreure els estudiants. A més, l’ús comú del xat a través dels telèfons mòbils augmenta dràsticament la falta de concentració entre companys. Un altre problema bastant seriós a nivell educatiu seria l’ús del talla i enganxa d’informació per realitzar tasques educatives, el que es coneix com a plagi. Cal ensenyar als alumnes a evitar aquest tipus de procedir.
Per acabar, assenyalar que donat tot això, el que l’ús de la tecnologia resulti adequat o no depèn de com es decideixi utilitzar-la. Si el seu ús no és l’adequat el resultat pot ser desastrós educativament, però si la seva utilització s’enfoca de manera correcta pot ser una excel·lent eina d’aprenentatge, ja que el que no es pot negar és que el creixement dels avenços tecnològics és inevitable en aquesta nova era, així que el millor que podem fer és intentar adaptar el seu ús de la millor manera possible als esquemes tradicionals d’educació per treure el major profit d’aquesta.​ 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT