PUBLICITAT

Arriba el moment dels apartaments turístics

Certament les incògnites sobre com serà la vida en el món post Covid-19 i com s’hi  desenvoluparan les activitats, tant les socials com les econòmiques, són molt més abundants que no pas les certeses.

Tot i això, si ens centrem en un sector productiu, en aquest cas el turisme, i en un país concret, en aquest cas el nostre, Andorra, sembla que podem ser capaços de definir una sèrie de supòsits amb un notable percentatge de probabilitat que arribin a produir-se.

La primera part d’aquest exercici prospectiu ha de consistir necessàriament en intentar preveure quin serà el comportament de la demanda turística en el que s’ha convingut en definir com la nova normalitat. Posar el focus en la demanda és essencial, perquè sense demanda no hi ha activitat econòmica possible, obvietat que malauradament hem tingut ocasió de constatar empíricament durant aquests mesos de confinament de la població a causa de la pandèmia sanitària provocada pel coronavirus. Però tots també sabem que perquè un mercat funcioni no n’hi ha prou amb l’existència de demanda, sinó que també és imprescindible disposar d’una oferta que s’adeqüi de la millor manera possible a aquesta demanda. La conseqüència de tot això és que si convenim que la demanda turística post Covid-19 tindrà unes característiques diferents que en el passat, també haurem d’estar d’acord en la necessitat d’introduir canvis per adequar l’oferta turística a aquest nova demanda.

Quant al nou comportament de la demanda turística el consens dominant és que en la nova etapa el turisme de proximitat tindrà una rellevància especial. Això cal interpretar-ho com a una bona noticia per a Andorra, atès que els seus mercats d’origen principals són Espanya, sobretot Catalunya, i, encara que en menor mesura, França, Occitània principalment. Aquest valor de la proximitat està, lògicament, lligat amb la preferència que es preveu que tindran els viatgers turístics de poder arribar als seus destins en vehicle propi. Igualment els experts coincideixen en pronosticar que els viatgers buscaran destinacions de qualitat en termes mediambientals, sanitaris, socials, de seguretat, etc., aspectes tots en els que Andorra constitueix un destí especialment atractiu.

Per tant, una primera constatació favorable per a Andorra és que aquest és un país que, afortunadament, compleix sobradament les exigències que es preveuen que plantejarà la demanda turística post Covid 19. Però, un cop feta aquesta constatació, la qüestió a plantejar-se és quins canvis específics cal fer en la tipologia de l’oferta turística del país i en el marc que la regula per adaptar-nos de la millor manera possible als nous comportaments de la demanda. En aquest sentit convé tenir present que, a més dels canvis assenyalats més amunt, hi ha d’altres que afecten de forma més concreta l’oferta específica d’allotjaments disponible al país. Entre aquests n’hi ha dos que entenem que seran molt importants. L’un, és  que els turistes que vinguin al país voldran continuar practicant el distanciament social, perquè, malauradament, és inevitable que la por i la desconfiança al fet de trobar-se envoltats de gent que la crisi sanitària ha generat trigarà temps en desaparèixer. I l’altre, és que els potencials visitants donaran encara una major importància a la variable preu, degut a la disminució de la renda disponible que es mantindrà mentre perdurin els efectes de la paràlisi econòmica que ha generat la cisi sanitària en gairebé totes les activitats econòmiques.  

Per a una millor satisfacció d’aquests darrers punts en l’oferta turística andorrana és pel que considerem que és el moment de donar un nou impuls a l’oferta d’apartaments turístics, fins ara poc representada al Principat. Efectivament aquesta tipologia d’allotjaments és idònia per satisfer la demanda d’aquells visitants que vulguin passar les seves vacances en un entorn de major independència i privacitat, que permeti, si es vol, fer els àpats en un espaí íntim i que, alhora, tot plegat, possibiliti unes vacances que resultin més assequibles econòmicament. 

Aquesta ampliació i millora de l’oferta d’apartaments turístics al nostre país, requerirà  un gran esforç per part dels  que operem en aquest negoci, perquè ens exigirà, entre altres coses, noves inversions ens aspectes que permetin la reducció del contacte humà mitjançant la implantació de tecnologies i automatitzacions, per assegurar la comoditat i seguretat dels usuaris, però també la de l’entorn veïnal. Igualment serà imprescindible incrementar la despesa en molts altres aspectes, com ara el de la neteja, que garanteixin en tot moment la higiene i salubritat dels apartaments .

Però totes aquestes millores seran certament molt difícils d’assolir sense disposar d’un suport decidit a aquest component de l’oferta turística per part de les administracions públiques i sense mesures de flexibilització que en facilitin l’activitat. 

De fet, disposem d’una llei, relativament recent, la llei general de l’allotjament turístic del juliol del 2017, que plantejava uns objectius que ara tindran més sentit que mai com són el de l’adaptació als nous comportaments de viatge dels turistes,  el de garantir una major equitat en la posada en funcionament i la gestió dels grups d’allotjament, el de combatre els allotjaments il·legals, el d’incrementar la qualitat dels serveis i equipaments que s’ofereixen o el de garantir la seguretat dels visitants. 

Ara bé, en el preàmbul de la dita llei també es diu que ..... a les portes d’un nou cicle alcista de l’economia andorrana és el moment oportú per reformular les bases dels allotjaments turístics  amb els objectius que acabem d’esmentar en el paràgraf anterior. 

És evident, però, que ara ja, malauradament, no podem afirmar que ens trobem davant un nou cicle alcista de l’economia andorrana, sinó tot el contrari.  És per això que entenem que és del tot necessari reinterpretar els objectius de la llei a la llum de la nova realitat, de la forma més flexible possible, per adaptar-nos-hi tan bé com puguem al nou món post-Covid-19.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT