PUBLICITAT

El futur incert del sector oví

El sector de oví està «molt afectat» pel tancament de la restauració i el descens de les exportacions a conseqüència de la pandèmia del coronavirus i «segurament moltes explotacions» hauran de deixar la seva activitat, especialment les que no estan agrupades. Ho assegura en una entrevista amb Efeagro el president de la Interprofessional de l’oví (Interovic), Raúl Muñiz, després d’un mes d’estat d’alarma que als ramaders i industrials els ha tallat d’arrel la possibilitat de vendre tres de cada quatre xais o cabrits.

«Sent optimista», Muñiz calcula en 160 milions d’euros les pèrdues pels 2,5 milions de de llet, xais i cabrits que no es comercialitzaran durant l’estat d’alarma, que estima des de març a maig inclusivament. L’arrencada d’aquest estat va ser tan negatiu que aquest sector, un dels més perjudicats per la Covidd-19, va arribar fins i tot a suspendre les cotitzacions en algunes llotges agropecuàries, per la qual cosa van deixar d’indicar preus de referència per a la compra-venda davant la incertesa generada.

La nul·la activitat dels restaurants és el que més els ha afectat, perquè aquí pararà la meitat de tota la seva producció. No obstant això, el «fre» de les exportacions, especialment a altres països de la Unió Europea (UE), també els ha perjudicat, així com un menor consum en la llar, perquè el client «té menys temps i possibilitats de fer la compra: no pot anar a buscar un de llet o un cabrit».

«Tot això, sumat al fet que es tracta d’un producte estacional, ha provocat que entorn del 75% de la producció s’estigui congelant, es quedi entre les explotacions i els engreixadors» o s’estigui donant a col·lectius necessitats durant la pandèmia, apunta Muñiz.

Per això, preveu que hi hagi «moltes» explotacions que no superin la situació, principalment les que no estiguin sota el paraigua d’una cooperativa o que no treballen amb grups industrials «potents» que tenen les seves vendes diversificades en l’exportació, la distribució o la venda directa. No obstant això, destaca que els productors d’oví i caprí són «resistents de per si mateix»: són «ramaders-empresaris», amb una part vocacional «molt important», que de moment els està fent continuar amb els seus negocis.

Abans d’aquesta crisi, un dels objectius de la Interprofessional era potenciar la presentació de nous talls a les botigues perquè el consum de xai sigui més quotidià i no sols circumscrit a determinades festes o esdeveniments assenyalats del calendari. La pandèmia està accelerant aquest objectiu d’una major penetració en les llars i, per exemple, l’entitat ha llançat la campanya #yococinoparamivecino amb la finalitat d’animar a consumir més aquest producte i fer saber que durant aquests dies, en els quals es cuina a casa, aquesta carn «pot ser una excel·lent opció».

També amb aquesta acció s’anima a regalar aquest aliment als veïns als quals se’ls està fent la compra, especialment els majors que no poden sortir de casa, remarca Muñiz. El sector vol que se’ls doni suport per a intentar pal·liar els efectes de la crisi i demana ajudes, més enllà dels 10 milions d’euros que el Govern té previst aportar-los: «Volem reconèixer la ràpida resposta», expliquen des del Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, però «són necessaris més fons». 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT