PUBLICITAT

Teletreball d’emergència: així va transformar el coronavirus les cases en oficines

En qüestió de dies, la Covid-19 ha transformat radicalment no només el nostre comportament social, ara guiat pel sentit comunitari, sinó també la nostra vida privada i els nostres costums, canviant tot allò que consideràvem quotidià i inalterable com el fet aixecar-nos i preparar-nos per acudir al nostre lloc de treball.

L’adopció del teletreball ha estat una de les principals i més ràpides respostes del teixit empresarial per tallar la propagació del coronavirus. Dies i, fins i tot, setmanes abans que alguns governs decretessin l’estat d’alarma en alguns països moltes companyies, sobretot grans corporacions, van començar a estendre el teletreball a la totalitat de la seva plantilla.

Fins ara, segons dades de 2019 de l’Enquesta de Població Activa, només un mínim 4,3 % dels ocupats a Espanya teletreballa en el sentit estricte de la paraula, és a dir, aquells que treballen a distància de manera pura i excloent les mesures de flexibilitat. Aquesta realitat laboral, prèvia al coronavirus, posa en relleu que el treball en remot com ho estem vivint durant el confinament suposa un repte personal, empresarial i tecnològic sense precedents en la nostra història.

El repte empresarial

El treball a distància és una realitat que es pronuncia de pressa, però que suposa un enorme repte empresarial. Perquè sigui possible, les companyies tenen l’obligació de garantir als seus equips els mitjans tecnològics necessaris per realitzar correctament la seva feina, com un ordinador, telefonia integrada, eines digitals, canals de comunicació i accessibilitat al servidor amb garanties de ciberseguretat. Moltes companyies ho han fet en temps rècord, amb la inversió que això suposa, i altres continuen fent-ho setmanes després del decret de l’estat d’alarma.

No obstant això, molt més enllà del repte operatiu, roman i preval el compromís amb les persones i, fonamentalment, amb l’equip, als quals l’empresa ha d’oferir i garantir una adequada protecció en matèria de salut i seguretat.

Les entitats financeres, com és el cas concret d’Andbank, hem fet en els últims anys una important inversió tecnològica amb la qual hem aconseguit una ràpida adaptació a aquest nou format digital, que ens permet estar a l’avantguarda en termes de procediments i operacions, alhora que mantenim un tracte personalitzat i unipersonal amb els clients. El grau d’èxit del nostre negoci es basa, fonamentalment, en el grau de confiança dels nostres clients, de manera que ara, que corren temps d’incertesa, estem al seu costat més que mai, emprant noves vies de comunicació amb ells i donant-los el missatge de seguretat i transparència que necessiten.

El repte personal

Però el teletreball és també un gran desafiament personal. Una gran massa de professionals que tenien la possibilitat de treballar a distància no ho feien i s’han hagut d’adaptar de manera camaleònica en qüestió de dies a aquest nou sistema. No obstant això, cal tenir en compte que a la rapidesa d’adaptació se suma una altra gran adversitat: el context d’emergència.

Les emergències són situacions excepcionals que generen incertesa en les persones, que poden veure minvada la seva productivitat, concentració i ritme de treball en el pla professional. Per això, perquè aquest teletreball d’emergència que entre tots estem tirant endavant arribi a bon port, és fonamental que hi hagi una planificació i unes rutines que ajudin a vèncer l’adversitat.

En primer lloc, els experts apunten que és important no sucumbir a la temptació de quedar-se en pijama, ja que el simbolisme de posar-se la roba habitual de diari ajuda al cervell a canviar cap a la manera laboral. A més, s’ha de mantenir una comunicació fluida i diària amb els companys per dos motius: perquè el treball tiri endavant en temps i forma i per mantenir viu el sentiment de pertinença a l’empresa de la mateixa manera que quan s’assisteix a l’oficina i se sent part del tot.

En segon lloc, la planificació en qualsevol context de teletreball és clau. Hi ha més independència i autonomia, i això exigeix ser més disciplinats en la presa de decisions i en l’autoregulació del temps, respectant els horaris de treball habituals tant propis com de l’equip.

El coronavirus, en definitiva, ha transformat les cases en oficines i està posant a prova la veritable viabilitat de treballar sense acudir presencialment a l’oficina. Així, superat amb èxit el repte del teletreball d’emergència, aquest serà previsiblement adoptat en la cultura corporativa de moltes empreses, amb els beneficis que aquesta modalitat pot aportar a la companyia. Per als empleats té importants avantatges com la conciliació i l’estalvi de temps en desplaçaments i, per a les empreses, el cost d’equiparar als equips es compensa amb l’estalvi de costos fixos.

Hi ha una oportunitat de demostrar al teixit empresarial que, amb la suma individual de l’esforç de cada professional, el treball a distància és més que possible. La Covid-19 haurà canviat les maneres de treballar, però no aconseguirà canviar l’essència de les persones, com a professionals i com a organitzacions.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT