PUBLICITAT

Els guies turístics reclamen el seu rol

La presidenta de la Confederació Espanyola de Federacions i Associacions Professionals de Guies de Turisme (Cefapit), Almudena Cencerrado, recorda que el guia turístic, en qualitat «d’intèrpret» i «ambaixador» del lloc que es visita, té un rol fonamental en el sector turístic, que és al seu torn «un dels motors essencials de l’economia espanyola2. És pel seu influent paper que el guia –exerceixi a la ciutat o en l’àmbit rural– ha de tenir una formació «de qualitat» per a oferir un bon servei i al mateix temps ser reconegut pel seu treball, al·lega Cencerrado en resposta a l’auge dels free tours (excursions gratuïtes o a base de propines).

Assegura que un guia turístic «t’obre els ulls» davant el que a simple vista poden ser «quatre pedres», una muntanya o un castell, perquè, «quan li poses nom, apareix un altre món». Per a donar totes les explicacions necessàries, aclareix Cencerrado, un guia turístic se sotmet a una formació constant, «dia a dia», per a poder parlar de geologia, arquitectura, literatura o història. «La base és que un guia ha d’estar preparat en l’àrea específica on treballarà. No és el mateix treballar al País Basc que a Sevilla o a les Canàries», especifica Cencerrado i tampoc és igual el turisme rural, ni aquest quan el viatger visita esglésies i palaus que quan coneixerà la naturalesa del lloc.

Beatriz Juárez, treballadora en l’agència de viatges Andara Rutes, és una d’aquestes persones que s’ha especialitzat per a ser guia en l’àmbit rural, en entorns naturals, ja que no sols va estudiar Turisme, a més es va formar per a ser tècnica esportiva de muntanya. Explica que, en els recorreguts que ofereix –generalment a turistes d’entre 35 i 55 anys–, la gent no cerca tant la història amb les seves dates, sinó els detalls i curiositats del lloc, com la gastronomia, els costums o la fauna i flora.

«Sempre has de buscar una historieta diferent al que hagin vist. És gent que ja ha viatjat molt a destinacions culturals i en l’àmbit rural cerca una mica més especial», aclareix.Sigui el paisatge o la ciutat que sigui, la gent cada vegada viatja més i vol estar més informada, com reflecteix no sols l’experiència de Cefapit sinó els registres de l’editorial de viatges Lonely Planet, que té una oferta de volums basada en països, regions i ciutats que va ampliant amb els anys.

En els vint anys d’experiència de l’editorial al país, han passat d’oferir dos títols a superar els 230 tant en paper com en versió digital, la qual cosa els mostra que «indubtablement avui es viatja més que mai», explica a Efeagro la responsable editorial de geoPlaneta i de Lonely Planet Espanya, Núria Cabrer. Tant els professionals del sector com la casa editora coincideixen que no existeix un conflicte entre ells, ja que ofereixen serveis «complementaris» a l’hora d’informar els consumidors.

El producte que ofereixen és «essencialment diferent», al·leguen des del sector, perquè, mentre les guies recomanen diferents excursions, restaurants o localitats perquè cada viatger triï allò que vulgui veure sobre la base de l’oferta, els guies turístics ofereixen un recorregut tancat però poc comú i amb la possibilitat d’afegir explicacions que podrien no estar incloses en un llibre de viatges.

Enfront d’aquesta major demanda dels viatgers de descobrir nous llocs i d’estar informats, Cabrer resumeix que el «viatjar ha deixat de ser sinònim de veure i visitar i ha passat a ser experimentar i viure experiències úniques», un canvi al qual els guies turístics també es van adaptant. 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT