PUBLICITAT

La campanya més irreal i eficaç

Que li regalareu (o li heu regalat) a la vostra parella? Tothom sap que un Sant Valentí sense presents no és un Sant Valentí com cal. Fora els Reis Mags, el Pare Noel o l’inici de les rebaixes. La il·lusió de rebre un detall del teu estimat o estimada supera amb creus totes les altres celebracions. No importa els erros que hagi comès, les vegades que hagi ficat la pota o les ocasions en què t’hagi decebut. Si apareix amb un regal llampant i vermell, desapareixen tots els mals. I és que no hi ha dia més clau i decisiu per a les parelles que Sant Valentí. Es pot perdonar una traïció, una desatenció... Però si no hi ha regal, no hi ha perdó. Ara bé, per irreal que sembli, hi ha gent que decideix no sucumbir a les pressions socials i aposta per no deixar-se portar per una de les campanyes més irreal i eficaç del sector comercial. Com se’ls acut? Quina prova més gran d’amor hi ha en aquesta vida que regalar-li alguna cosa al teu amor quan tothom diu que ho has de fer? Els anys de confiança, les demostracions de respecte i les desenes de vivències viscudes no tenen comparació als ulls vidriosos i al tacte vellutat d’un os inanimat que et mira hipnòticament. I si subjecta entre les seves diminutes mans un cartell amb les paraules: «T’estimo, feliç Sant Valentí», llavors sí que ja no hi ha res a fer. És impossible lluitar contra aquesta demostració d’estima i amor.

També és cert que la cosa ja no va de petits detalls o de regals de cortesia. L’afany per demostrar l’amor ha crescut i ha anat molt més enllà. Ara ja no hi ha prou amb regalar l’osset de peluix o la glamurosa targeta. Els temps han canviat, i amb ells, les expectatives. Segons diverses estadístiques, els animalets farcits de cotó, les llaminadures i les dedicatòries empastifades de purpurina ja fa temps que formen part del passat. El que més es ven actualment durant els dies previs a l’assenyalat Sant Valentí són experiències, com viatges o activitats en parella (28%), perfums (21%), rellotgeria i joies (15%), flors (13%), tecnologia (13%) i productes de bellesa i moda (10%). Vaja, que estem davant, ni més ni menys, que d’una excusa més per sumar punts al consumisme i escurar la butxaca d’aquells qui, amb el consol de què estan participant en un dia especial i crucial per a l’amor, decideixen caure en la teranyina.

Els comerços es freguen les mans cada vegada que les potències mundials s’inventen una nova data per celebrar. El dia de Sant Valentí no és nou, fa anys que s’ha colat en els nostres calendaris i la seva consolidació està palesa. Però això no l’atura. Constantment, sorgeixen noves maneres de reinventar aquesta celebració i, sobretot, de potenciar-ne el consum. Apareixen noves formes de proclamar l’amor i nous preus que es justifiquen amb la necessitat de cuidar la parella. Les relacions s’han de regar cada dia. De res serveix treure la targeta i donar cop de talonari per demostrar el nostre amor. I no ens enganyem, els treballs manuals tampoc entren dins de les proclamacions d’estima i afecte desinteressades. Està molt bé embrutar-se una mica les mans i confeccionar un detall propi. Però, al cap i a la fi, quin és el motiu d’aquest present artesà? Expressar de forma física el que s’hauria de demostrar diàriament amb actes, paraules i sentiments.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT