PUBLICITAT

Megatendències, una mirada valenta al futur per fer créixer el patrimoni dels nostres clients

Vista des de fora, la gestió patrimonial sembla girar al voltant de l’anàlisi de dades sobre l’evolució de mercats de tot el món i de la macroeconomia per orientar inversions, però en realitat part del seu valor afegit rau a predir el futur i albirar les tendències no només econòmiques, sinó també socials, demogràfiques, polítiques o tecnològiques que poden derivar en oportunitats per fer créixer els patrimonis dels nostres clients.

Sovint anomenem aquests canvis megatendències, perquè tenen sempre un gran abast, caràcter estructural i els seus efectes s’allarguen en el temps, i ens orienten sobretot per prendre decisions d’inversió a llarg termini.

En el context actual, les principals megatendències tenen a veure amb els avenços tecnològics i amb l’anomenada economia digital. La seva influència ja en el nostre present, però, sobretot, en el nostre futur resulta indiscutible, com acredita que ens hi referim sovint com a la quarta revolució industrial. Però en paral·lel també s’estan produint canvis d’ordre social i demogràfic i en la percepció col·lectiva de la sostenibilitat que els gestors patrimonials també seguim amb especial atenció.
En matèria digital, moltes de les noves tecnologies de les que sentim a parlar sovint, com el ‘machine learning’ o la intel·ligència artificial, acabaran fent desaparèixer molts llocs de treballs, però també creant-ne uns altres precisament per desenvolupar i governar totes aquestes màquines i robots que automatitzaran els processos més insospitats.

En paral·lel, viurem progressivament més connectats, com demostra que en aquest 2020 al món hi hagi 20.000 milions de dispositius amb accés a Internet: ni més ni menys que el doble que fa només dos anys. Aquesta realitat ja imparteix una gran oportunitat per a les companyies de telecomunicacions, però, sobretot, genera uns volums ingents de dades sobre els nostres hàbits, preferències i modes de vida que dibuixa un futur prometedor per a les empreses capaces de capturar-los, analitzar-los i posar-los al servei d’una millor presa de decisió. Els proveïdors de ciberseguretat que ens permetin a més capbussar-nos de forma segura en aquest món digital també seran companyies cada cop més sòlides i atractives pels inversors.

En matèria social i demogràfica, el ‘baby boom’ en què va derivar l’optimisme associat a la fi de la Segona Guerra Mundial s’ha frenat a uns països desenvolupats on, en canvi, l’expectativa de vida s’allarga cada cop més. Això exerceix una considerable pressió en societats amb grans col·lectius de persones jubilades i una població activa minvant, i, novament, atorga un gran atractiu a sectors d’activitat com el sanitari o el de l’atenció o els serveis per a la gent gran. De fet, ja es calcula que un de cada tres euros destinats al consum correspon a persones de la tercera edat, així que les empreses que sàpiguen dirigir a aquest segment la seva proposta de valor tenen el potencial de créixer exponencialment en els propers anys.

Per últim, un altre seguit de megatendències estan relacionades amb el concepte de sostenibilitat, en un context on el gruix de la societat, però, sobretot, els més joves, estan prenent consciència que cal protegir el planeta i mostrant una preferència envers les companyies que lluiten contra el canvi climàtic, desenvolupen una tasca social i es basteixen d’un bon govern corporatiu.
Si en un primer moment aquest consum sostenible s’associava als sectors més directament vinculats a l’escalfament global, com ara l’energètic, avui gairebé qualsevol empresa pot comprometre’s amb la sostenibilitat i millorar la seva reputació i compte de resultats: els productors d’aliments orgànics i de proximitat, els fabricants de vehicles no contaminants, els actors de la denominada economia col·laborativa, que amb la seva aposta pel pagament per ús fan molt més eficient l’accés a tota mena de productes i serveis, etcètera.

En definitiva, la temptació d’un gestor patrimonial poc experimentat pot ser invertir en valors que estan tenint un bon comportament en el present o apostar per aquells que semblen estar a punt de créixer, però les grans rendibilitats requereixen la valentia i capacitat d’anàlisi per detectar oportunitats que el gruix del mercat encara no és capaç de veure. No oblidem que invertir en Amazon ara fa vint anys semblava una temeritat que en canvi ha multiplicat per 100 el capital dels qui van apostar-hi.

Així que escollir un bon gestor patrimonial passa per associar-se a professionals i entitats amb aquests dots d’endevinació que en el fons no són cap encanteri, sinó que es basen en una capacitat d’anàlisi que va molt més enllà de saber llegir el balanç d’una companyia en ple ral·li borsari, i que els permet identificar avui quines seran les grans indústries del futur.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT