PUBLICITAT

Consultori fiscal

Aquesta setmana volem compartir amb els lectors la Consulta Vinculant del Departament de Tributs i de Fronteres (d’ara endavant, DTF) número CV0166-2019, del 3 d’octubre del 2019, en relació amb la qualificació de les rendes procedents del joc.

I.- El sol·licitant té com a font principal d’ingressos les rendes obtingudes del joc de pòquer a través de:

• Partides de pòquer que es duen a terme virtualment, sempre fora del Principat.

• Partides de pòquer que es duen a terme presencialment, fonamentalment en casinos i sempre fora del Principat.

II.- A més, el consultant té la intenció de constituir una societat mercantil amb l’únic objecte social d’impartir, exclusivament per Internet, classes de càlcul, probabilitat i estadística en els jocs d’atzar (principalment pòquer), amb el format de retransmissió per internet de partides, a modus de tutories i instruccions.

Així mateix, el consultant ha obtingut la seva residència fiscal al Principat a l’exercici 2019, per tant, als efectes dels períodes en què seria d’aplicació, només podria tenir transcendència tributària partir de l’exercici 2019, aquest inclòs.

III.- A la vista de l’exposat, i de la vigent legislació relativa a l’Impost sobre la Renda de les Persones físiques, la Llei dels Jocs d’Atzar, la Llei que regula l’Impost sobre Societats, i la Llei de l’Impost General Indirecte, es formulen les següents qüestions:

A) Tipus de qualificació de les rendes obtingudes provinents del joc de pòquer a través de plataformes web situades fora del Principat.

B) Respecte dels ingressos provinents de les partides que es duen a terme virtualment sempre fora del Principat, si resulta d’aplicació l’exempció establerta a l’article 5.o) del Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del Text Refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (d’ara endavant, TRLIRPF).

C) Finalment, quant a les rendes que pugui obtenir la societat mercantil que constituirà el consultant, relatives als ingressos provinents de la qual serà la seva única activitat, això és, impartir classes de càlcul, probabilitats i estadística en els jocs d’atzar (principalment pòquer) per Internet, de conformitat amb allò que preveu per la Llei de l’impost General Indirecte, i amb el benentès que es tracta d’una prestació de serveis, doncs no es tracta ni d’un lliurament ni una importació de béns (Article 9.1 de l’esmentada llei), es pregunta: Si es considera realitzada en territori andorrà, tenint en compte el següent: i) el prestador té la seu de la seva activitat econòmica al Principat i ii) el seu destinatari és de fora del Principat.

En relació amb la primera qüestió, per determinar la qualificació de la renda derivada del joc de pòquer s’ha de tenir present que el Trlirpf assenyala a l’article 24.1 el següent: «Als efectes d’aquest impost, es consideren ‘guanys i pèrdues de capital’ les variacions en el valor del patrimoni de l’obligat tributari que es posin de manifest amb motiu de qualsevol alteració en la seva composició, excepte que per aplicació d’aquesta Llei es considerin rendes.»

D’acord amb l’esmentat precepte, la renda obtinguda pel consultant procedent del joc de pòquer, amb independència que derivi d’un joc en línia o no, té la consideració de guany patrimonial als efectes de l’impost sobre la renda de les persones físiques (d’ara endavant, IPRF). A banda d’això, la mateixa norma, en relació amb el fet generador, l’article 4.3.b del Trlirpf disposa el següent: «Als efectes de la determinació de les bases de tributació i de liquidació, així com del càlcul de l’impost, la renda es classifica en renda general i renda de l’estalvi, en els termes següents: b) Formen la renda de l’estalvi les rendes del capital mobiliari i els guanys i les pèrdues de capital.»

Per tant, el DTF resol la primera qüestió posant de manifest, que el guany de capital derivat del joc de pòquer si formarà part de la base de tributació de l’estalvi.

Pel que fa a la segona qüestió, sobre la possibilitat que els guanys de capital obtinguts pel consultant puguin estar exempts de l’IRPF, el Trlirpf disposa a l’article 5.o que n’estan exempts «els premis que procedeixin dels jocs d’atzar autoritzats per la Llei de regulació dels jocs d’atzar».

Per consegüent, els guanys procedents del joc de pòquer que no hagi estat autoritzat a l’empara de la preceptiva llicència atorgada en virtut de la Llei 37/2014, de l’11 de desembre, de regulació dels jocs d’atzar, no estan exempts de l’IRPF.

Quant a la tercera qüestió, sobre l’aplicació de l’impost general indirecte, la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, preveu a l’article 65.1 el contingut mínim que han de portar les consultes tributàries que formulin els obligats tributaris a l’Administració tributària. La mateixa Llei, estableix a l’article 65.3 que «l’Administració tributària arxivarà sense donar resposta aquelles consultes que no compleixin amb els requisits contemplats en aquest article».

D’altra banda, el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del Text Refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’Impost General Indirecte, estableix a l’article 52.1.a) que són obligats tributaris de l’impost, «amb caràcter general, els empresaris o els professionals que realitzen els lliuraments de béns o prestin els serveis subjectes a l’impost».

En aquest sentit, atès que l’entitat encara no està constituïda i per tant no realitza lliuraments de béns o prestació de serveis subjectes a l’impost, l’entitat no és obligada tributària de l’impost general indirecte i en conseqüència tampoc està legitimada per a presentar qüestions relacionades amb l’impost general indirecte.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT