Cobrir el risc d’impagament mitjançant l’assegurança de crèdit
Al mercat hi ha diverses opcions ofertes per companyies especialitzades que eliminen o minimitzen el risc d’impagament i asseguren el cobrament de les operacions comercials. Alguns d’aquests serveis poden ser contractats directament pel proveïdor, però altres han de ser acordats pel comprador. L’assegurança de crèdit -encara que seria més precís denominar assegurança de protecció contra els crèdits impagats- és el sistema més fiable després del pagament per avançat o la sol·licitud de garanties bancàries per protegir-se davant els riscos d’incobrables i insolvències concursals. L’assegurança de crèdit és una modalitat que permet transferir els riscos de facturació impagada a un tercer assegurant el dret de cobrament del creditor. L’assegurança de crèdit proporciona una cobertura a les empreses contra les pèrdues sofertes per la insolvència o morositat dels seus clients, tant si venen productes com serveis. Aquesta modalitat asseguradora tracta de cobrir als comerciants i industrials contra les pèrdues derivades d’insolvència o mora prolongada per part dels compradors dels seus productes. La definició d’aquest tipus d’assegurança és: «aquell que a canvi d’una remuneració cobreix a l’assegurat enfront de les pèrdues imprevistes i extraordinàries que patiria pel fet de la insolvència o falta de pagament dels clients als quals ha enviat mercaderies a crèdit i que han estat prèviament identificats i classificats per la companyia asseguradora».
L’assegurança de crèdit és una solució que proporciona una protecció dels comptes per cobrar d’una empresa proveïdora davant el risc d’impagament dels seus compradors. La cobertura oferta per aquesta assegurança no només ajuda a protegir un dels elements de l’actiu corrent més importants del balanç, sinó que a més aporta seguretat a l’estratègia comercial de la companyia. Al mateix temps l’assegurança de crèdit és un instrument que ofereix informació detallada i actualitzada a l’assegurat sobre l’evolució del risc de crèdit dels seus clients, i que a més realitza el recobrament dels impagats. A més, l’assegurança de crèdit protegeix als exportadors davant de riscos polítics que puguin sorgir al país de l’importador.
A l’hora d’establir relacions comercials, les empreses assegurades sol·liciten nivells de risc per vendre a crèdit a altres empreses. Aquest procediment s’anomena sol·licitud de classificació creditícia. Els analistes de l’asseguradora estudien els nivells de liquiditat i solvència del client potencial i donen resposta a la petició, acceptant-, denegant-o fixant un límit inferior al sol·licitat. Els clients classificats adquireixen la condició de nominatius. El compliment d’aquesta condició és indispensable perquè les vendes a aquests clients estiguin emparades per les garanties de l’assegurança. En cas d’impagament, les empreses assegurades reben una indemnització per les operacions cobertes i s’activen els mecanismes de recobrament, a través d’una xarxa de lletrats.
La pòlissa d’assegurança de crèdit és un instrument que ofereix un conjunt de serveis molt pràctics per al proveïdor, ja que l’assegurat en el moment de la signatura del contracte té automàticament un departament de riscos que estudia, analitza i classifica a cadascun dels seus clients i els controla a través d’un seguiment permanent que permet en la majoria dels casos adoptar mesures encaminades a la reducció del risc de crèdit. Així mateix, l’assegurança de crèdit dóna seguretat al proveïdor per consolidar-se en els seus actuals mercats i endinsar-se en els nous. A més l’assegurat disposa d’un complet equip d’experts per efectuar -sense que l’assegurat hagi de pagar despeses ni provisions de fons- les gestions de recobrament de les factures impagades i que realitzarà totes les reclamacions tant extrajudicials com judicials per recuperar els deutes, amb la seguretat que la gestió recuperadora dels impagaments estarà en mans d’especialistes que estan tan interessats com el mateix creditor en recobrar els diners, ja que si no tenen èxit en les gestions de recuperació, la companyia haurà de fer efectiva la indemnització. En cas de resultar un crèdit incobrable, l’asseguradora li indemnitzarà en poc temps per un import que en operacions domèstiques sol ser del 80% de la factura (IVA inclòs).
Un benefici addicional que obté l’assegurat és que, si els seus clients saben que les operacions estan cobertes per una companyia d’assegurances de crèdit, segurament donaran més prioritat al pagament puntual de les factures que aquest els trameti, ja que no voldran enfrontar-se a les conseqüències de l’impagament; els deutors saben que l’asseguradora els reclamarà el pagament per tots els mitjans legals i que els podrà incloure en un registre de morositat, el que perjudicaria la seva capacitat d’obtenir crèdit. Val la pena dir, que les empreses espanyoles i les franceses són conscients dels avantatges de l’assegurança de crèdit, ja que el mercat francès és el segon més important per volum, i el mercat espanyol és el quart més important.
L’assegurança de crèdit permet a les empreses arribar a la xifra de vendes, garantint el cobrament d’un alt percentatge, entre el 70 i 90 per cent, de les factures emeses als seus clients. En conseqüència, aquesta modalitat asseguradora blinda el compte de resultats i elimina les incerteses provocades per la crisi. No obstant això, hi ha una sèrie de llegendes negres sobre aquest mercat assegurador; a continuació, anem a desmitificar les falsedats més freqüents que se senten al carrer. La primera és: «que l’assegurança de crèdit és molt burocràtic»; en l’actualitat gràcies a les noves tecnologies telemàtiques això és una fal·làcia, ja que la majoria de les comunicacions es realitzen per internet i en temps real, eliminant el típica paperassa d’abans. La segona és «que l’assegurança de crèdit no protegeix dels morosos, ja que només cobreix als bons clients»; evidentment ningú en el seu sa judici cobreix els riscos de morosos recalcitrants i insolvents; gràcies al filtre de l’assegurança de crèdit l’empresa proveïdora mantindrà sempre una cartera de clients sana. Però a més en cas que un client normal es torni morós o insolvent a causa de la crisi o de circumstàncies sobrevingudes i imprevisibles, l’assegurat pot tenir la tranquil·litat que cobrarà totes les factures. La tercera és: «que l’assegurança de crèdit és car»: les primeres mitjanes solen rondar entre el 0,25% i 0,50% de la facturació, però a canvi l’assegurat no només rep una indemnització en cas de sinistre, sinó que la pòlissa inclou altres serveis de gestió del risc de crèdit que són igualment importants. La quarta és: «que l’assegurança de crèdit frena les vendes i l’expansió comercial»; la companyia d’assegurances cobra una prima calculada sobre la facturació de l’assegurat, pel que té tot l’interès que la xifra de negoci augmenti, ja que així s’incrementarà la base per calcular la seva remuneració.
Al mateix temps l’assegurador sobre la base del coneixement que té d’un nou client informa si té la solvència suficient per pagar, i per tant li està posant a l’empresa venedora una informació privilegiada per prendre la decisió de venda; això permet no perdre operacions que per incertesa no es realitzarien, aconseguir un creixement sa de la xifra de negoci i garantir el cobrament de totes les vendes cobertes. La cinquena és: «que no és rendible, ja que he pagat molt més de prima anual que les indemnitzacions que he rebut»; com en tot servei el preu de l’assegurança és un punt que és objecte de consideració però en l’assegurança de crèdit la prima anual pagada versus indemnitzacions cobrades no ha de ser el factor més important, ja que hi ha altres que no es materialitzen en forma d’indemnitzacions sinó en recobraments, ja que l’eficàcia en aquest servei afavoreix l’assegurat atès que la quantitat recobrada és reintegrada íntegrament al proveïdor. Així mateix, gràcies a l’assessorament de la companyia el proveïdor s’atreveix a vendre a crèdit a clients als quals no vendria sense el suport de l’assegurança, de manera que evitar un lucre cessant.