Consultori fiscal
Aquesta setmana volem compartir amb els lectors la Consulta Vinculant del Departament de Tributs i de Fronteres (d’ara endavant, DTF) número CV0142R-2018, del 17 de setembre del 2019, amb relació al canvi de criteri per part de l’Administració sobre la transmissió d’un terreny mitjançant la donació d’una societat a una persona física resident fiscal a Andorra.
El 18 de desembre del 2018, el director general del DTF va emetre una resolució d’una consulta tributària, per la qual se sol·licitava el criteri de l’Administració respecte a una operació que consisteix a donar un bé immoble afecte a l’activitat econòmica d’una societat a favor d’una persona física resident fiscal a Andorra, la qual també destinarà aquest bé a una activitat econòmica.
Això no obstant, després d’iniciar-se un procediment de revocació sobre l’esmentada resolució, el director amb l’informe previ vinculant de la Comissió Tècnica Tributària, va acordar en data 23 d’agost del 2019, revocar parcialment la resposta vinculant emesa pel DTF el 18 de desembre del 2018, perquè s’havia de modificar el criteri sobre l’adquisició mitjançant donacions de béns immobles afectes a una activitat econòmica.
En aquest sentit, la societat B, com a Soci Únic de la societat A, va dur a terme una aportació no dinerària a la societat A, consistent la mateixa en l’aportació d’una parcel·la afecta una activitat econòmica.
Al respecte, la societat consultant es planteja realitzar una donació de la meitat de la referida parcel·la a una persona física resident fiscal al Principat d’Andorra, que destinarà a una activitat econòmica, malgrat això, es qüestiona la tributació a efectes de l’Impost General Indirecte (d’ara endavant, IGI) per part de la societat donant, així com a efectes de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (d’ara endavant, IRPF) per part de la persona física donatària.
Amb referència a la primera qüestió plantejada sobre el concepte tributari de l’IGI, el DTF es remet al Decret legislatiu del 5-4-2017 de publicació del Text Refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’Impost General Indirecte (d’ara endavant, TRLIGI), en relació amb el fet generador de l’impost, on l’article 4 preveu el següent: «Estan subjectes a l’impost els lliuraments de béns i les prestacions de serveis realitzats en el territori andorrà per empresaris o professionals a títol onerós, amb caràcter habitual o ocasional, en el desenvolupament de la seva activitat econòmica, amb independència de la finalitat o dels resultats perseguits en l’activitat econòmica o en cada operació en particular.»
Així mateix, l’article 7 del TRLIGI, referent a la consideració de lliurament de béns, disposa a l’apartat 1 que: «Es considera lliurament de béns la transmissió del poder de disposició sobre els béns corporals, fins i tot si es realitzen mitjançant la cessió de títols representatius d’aquests béns. [...]»
D’altra banda, disposa el DTF que hi ha certes operacions que s’assimilen als lliuraments de béns, concretament, l’article 8 del TRLIGI estableix que: «Es consideren operacions assimilades al lliurament de béns a títol onerós l’autoconsum de béns. A l’efecte d’aquest impost, es considera autoconsum de béns les operacions següents fetes sense contraprestació:
[...]
- La transmissió del poder de disposició sobre béns corporals que integren el patrimoni empresarial o professional de l’obligat tributari.
[...]»
D’acord amb els preceptes esmentats, si la societat donant es considera empresari o professional als efectes de l’IGI i la parcel·la que és objecte de donació forma part del seu patrimoni empresarial o professional, aquesta operació es considera un autoconsum. Consegüentment, el fet en qüestió s’assimila a un lliurament de béns a títol onerós.
Així mateix, l’esmentada normativa preveu a l’article 6 una sèrie d’operacions que no es troben subjectes a l’impost. Concretament, l’article en qüestió disposa a l’apartat 6, que les operacions d’autoconsum previstes als articles 8 i 10, sempre que no s’hagués atribuït a l’obligat tributari el dret d’efectuar la deducció total o parcial de l’impost efectivament suportat amb motiu de l’adquisició o la importació dels béns, no es troben subjectes l’IGI.
Tanmateix, atès que la societat donant quan va adquirir la parcel·la no va exercir el dret a la deducció de l’IGI perquè en aquell moment no era aplicable la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’IGI i que, per aquest motiu, la societat no va suportar l’impost, la donació efectuada per la consultant es considera un autoconsum subjecte a l’impost i per tant, resol el DTF a la primera qüestió plantejada pel consultant, disposant que a la Societat no li serà d’aplicació l’article 6.6 esmentat anteriorment.
D’altra banda, en relació amb la segona qüestió, el DTF es remet al Decret legislatiu de l’1-8-2018 de publicació del Text Refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (d’ara endavant, TRLIRPF), sobre el fet generador, on es disposa a l’article 4 que no estan subjectes a aquest impost les rendes següents:
«a) Els guanys i les pèrdues de capital derivats de les transmissions de béns que estiguin subjectes a l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries.
b) Les adquisicions de béns i drets per herència, llegat o qualsevol altre títol successori, així com les adquisicions de béns i drets per donació o qualsevol altre negoci jurídic a títol gratuït, inter vivos, i la percepció de quantitats pels beneficiaris de contractes d’assegurança sobre la vida, quan el prenedor sigui una persona distinta del beneficiari.»
Per tant, respon el DTF a la segona qüestió plantejada pel consultant, que tenint en compte l’article 4 del TRLIRPF, l’adquisició per part de la persona física mitjançant donació de la parcel·la afecta una activitat econòmica no està subjecta a l’IRPF.