Companyies de baix cost
Les companyies aèries de baix cost, que al seu moment van irrompre al mercat amb tan d'ímpetu, no han estat alienes a la crisi econòmica global. Les conseqüències de tot plegat han estat la desaparició d'algunes d'elles, la revisió de les seves estratègies comercials, l'optimització de plantilles i horaris i uns nous sistemes tarifaris. Tot plegat, qui ho paga, com sempre, és l'usuari final.
La nova situació del mercat ha fet que l'adaptació al mercat i una racionalització dels horaris de vols acabi, al sorgir el menor dels imprevistos, amb retards en cadena de les aeronaus. Això provoca un efecte dominó al llarg del dia i, avui dia, no és gens estrany d'haver d'esperar per procedir a l'embarcament un avió que encara ha d'enlairar-se de la seva destinació anterior.
Els actuals preus low cost, en gran mesura, difereixen molt de les tarifes que aquestes aerolínies ens tenien acostumats. Les despeses addicionals surten per tots costats: preu per maleta facturada, per quilo d'excés d'equipatge, taxes d'aeroport, comissió per pagar en targeta, assegurança, etc.
Les mesures per assegurar la rendibilitat no acaben aquí. Fa poc es va divulgar (suposadament més amb intenció de cop publicitari que no pas per notícia real) la possibilitat que alguns trajectes curts es realitzessin dempeus, tal com passa en molts autobusos urbans. Òbviament la IATA, l'organisme internacional competent en la matèria, va desmentir la notícia.
La darrera pensada, en aquest cas, dels directius de Ryanair, és fer que els passatgers vagin menys al lavabo. Es vol reduir de tres a un els lavabos de les aeronaus. Això permetria instal·lar sis seients més.
L'excusa és repercutir aquesta optimització en una reducció mínima del 5% al preu dels bitllets. Per aconseguir-ho, volen que els passatgers paguin un euro cada cop que vagin al lavabo. Segons ells, molts s'ho pensaran dues vegades abans de fer les seves necessitats. La gran qüestió és si ara les taxes aeroportuàries s'apujaran ja que hi haurà moltes més cues als lavabos abans dels vols.
Per a més informació consulti l'edició en paper.