PUBLICITAT

Els gurús de la tecnologia

Fa uns dies vaig escoltar en un programa de ràdio d’una emissora del país veí, un programa de tendències tecnològiques que desvetlla aspectes del món digital per entendre tot el que està canviant, quines són les tendències més actuals i discutir i gaudir del món de les xarxes.

El locutor es va traslladar uns anys enrere per valorar i comparar quines havien estat les tendències de moda fa gairebé 10 anys, i si encara estaven vigents o no. Van parlar d’en Pete Cashemore, un jove (escau per l’edat, 35 anys) columnista i bloguer, que va crear la seva empresa, Mashable, a una edat encara més jove i que ha esdevingut un dels blogs de notícies d’internet més influents del món, i encara actualment.

En Cashemore, el 2010, va fer unes agosarades prediccions de les tendències que en un futur no llunyà arribarien, quan en aquells moments poc se’n parlava, per exemple, de la realitat augmentada. Suposo que en aquella època es devia inspirar en «Avatar», la pel·lícula que es va filmar i veure en 3D, tot i que després poques més s’han anat veient.

Si més no, en Pete va tenir la gosadia de fer-ne unes quantes més, igual pensant que si l’encerto, l’endevino.

En aquella època va parlar de les xarxes socials, dels serveis que apostaven per la immediatesa, i que treballant en temps real començarien a ser addictius, com ara Twitter o Instagram, per a les persones que en fessin ús, ja que la satisfacció instantània acabaria sent una exigència de la majoria d’usuaris i internautes.

Una altra previsió va ser el Cloud computing. Tot estarà al núvol i tot es guardarà allà. En aquell moment ja es començava a parlar força, uns anys abans també, però no estava gaire clar quin era el model d’arquitectura de tot aquest «embolic» , sobretot per als menys experts en tecnologia. Imagineu-vos explicar que has de posar una foto o un document en el núvol a persones ignorants en la matèria, bé, tota una odissea aleshores.

També va augurar que ens arribaria la televisió per internet, les empreses d’entreteniment que donarien sèries i pel·lícules amb una tarifa plana. Aquests serveis de subscripció ja havien començat, tot i que només les coneixien una part del planeta, però ara ja estan del tot implantades, i pobre de tu que no tinguis Netflix o HBO per veure les sèries de moda!

Totes aquestes prediccions, la geolocalització, per estar tots ben localitzats; la realitat augmentada, que si vas pel carrer i assenyales un monument o qualsevol edifici et pot aparèixer informació seva; els jocs que, aleshores es compartien per Facebook, ara els pots compartir per internet i jugar tots alhora, com el Fortnite!!; o també el pagament a través del mòbil, s’han anat desenvolupant i innovant.

No obstant això, totes aquestes tendències i nous models tecnològics tenen també el seu costat fosc i no tant excitant. El més important és l’escassetat de la privadesa. Ara tothom té un mòbil amb càmera, es poden rastrejar els moviments que has fet, com ara anar en bicicleta o només caminant per la muntanya, les xarxes socials et localitzen on ets amb qui estàs i què fas, com serà el teu aspecte d’aquí a 30 anys o quin és el look de moda que et cau millor.

Amb tot això, aquest mes octubre es va celebrar la conferència mundial d’internet, a la Xina, en la que van participar els nous gurús de les grans companyies tecnològiques mundials, com ara Microsoft, Baidu, Qualcomm o Western Digital. Aquests gurús van pronosticar que les xarxes 5G i la intel·ligència artificial –AI- revolucionaran la internet mòbil i transformaran el món. Però també van advertir dels riscos per la seguretat i la privadesa que comportarà tota aquesta nova tecnologia.

En aquesta cimera, el president i cofundador del gegant xinès Baidu, Robin Li, va afirmar que l’economia digital serà el motor principal per al creixement de l’economia mundial. Segons ell, d’aquí a pocs anys els dispositius d’audio o sensors intel·ligents prendran el relleu als mòbils, les recerques per internet seran molt més precises i «estaran a tot arreu» més enllà dels dispositius que es podran activar amb gestos o mirades.

Tot plegat, sembla que tot el que s’augurava a Matrix no trigarà a arribar, amb tots els seus avantatges i tots els defectes.

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT