Respectar les emocions
Aquest any pràcticament no hem notat l'estiuet de Sant Martí (l'onze de novembre). El fred i la neu ja han arribat sense avisar, senyal que el mes de Nadal s'acosta. Tot i que encara no estem al desembre la canalla ja ha rebut el catàleg de les joguines i tota la propaganda televisiva. N'hi ha qui ja ha començat a fer la carta del papa noël... És curiós però és així. La il·lusió del Nadal no es fa esperar.
De fet és la il·lusió dels petits la que ens obliga a mantenir la innocència dels contes, a gaudir de les petites coses i sobretot a somriure més de l'habitual. Perquè quan ens fem grans és com si ens oblidéssim d'allò que ens encuriosia i ens feia somiar sense tancar els ulls.
Ahir per la tarda vaig arribar a casa un xic més tard de l'habitual, la meva filla m'estava esperant fent passar el temps jugant amb quatre caixes de cartró.
En un no res havia muntat tot un saló i al arribar em va convidar a seure en un dels magnífics sofàs de casa seva.
La imaginació de la canalla és quelcom exuberant. Encara que tinguin moltes joguines, encara que la seva habitació estigui plena de ninots i que comencin a fer servir l'ordinador amb els jocs d'internet.
Els nens sempre omplen el nostre entorn d'una vida plena de emocions sorgides del seu món de fantasia.
És aquest entorn el que els pares hem de preservar. Tal com ens ensenya Elsa Punset en el seu llibre Brúixola per a navegants emocionals, «l'autenticitat és la clau en les relacions humanes i més encara en les relacions adults i els nens.... el respecte a les emocions dels adults i els nens ha d'estar implícit en les nostres relacions».
El reconeixement d'aquestes emocions i sobretot el saber respectar-les, ajuda a la canalla a mantenir aquest estat d'innocència tant important per assentar la confiança a la persones que l'eduquen.
Pel mateix motiu, però en aquest cas a l'inversa, quan entre els adults es perd el respecte a les emocions dels altres, és quan es genera la desconfiança i fracassa tota relació.
Per a més informació consulti l'edició en paper.