Una altra ocasió malaguanyada
- L'Executiu no disposa absolutament de cap crèdit per fer front a les despeses d'inversió real
Com és sabut, el Consell General no va aprovar el projecte de llei del pressupost general pel present exercici 2010, i aquesta llei preveia, entre altres, la dotació pressupostària per assumir les despeses derivades de les inversions i les despeses corrents necessàries per modernitzar l'Administració, desplegar l'e-Administració i equipar-se amb les infraestructures tecnològiques per desplegar la signatura electrònica dins de l'Administració general.
La no aprovació de la llei del pressupost general comporta que, pel que fa a despeses d'inversió real, el Govern només disposi d'aquelles plurianuals que pot posar en vigor; i que, pel que fa a despeses corrents, el Govern només disposi de la pròrroga de l'exercici immediatament anterior. Però com que no hi havia cap despesa d'inversió real aprovada amb caràcter plurianual ni tampoc constava al projecte del 2009 cap dotació de despesa corrent pels conceptes que ens ocupen, el Govern no disposa absolutament de cap crèdit per fer front a les despeses d'inversió real destinades a diversos departaments de l'Administració general i xifrades en 2.289.800,96 euros, ni tampoc disposa de crèdits per dotzenes parts per assumir les despeses corrents, que es preveuen de 14.000 euros, per pagar treballs a realitzar per empreses de processament de les dades necessàries al desplegament de l'e-Administració.
PER
TANT,el Govern Socialdemòcrata, en mantenir vius els objectius contemplats al projecte de Llei del pressupost general pel present exercici 2010, no ha tingut altre remei que presentar al Consell General, en data 12 de maig del 2010, un projecte de llei de crèdit extraordinari per finançar les inversions i les despeses corrents per a la modernització de l'Administració, amb el desplegament de les plataformes de l'e-Administració, contemplant l'aprovació d'un crèdit extraordinari per un import total de 2.303.800,96 euros.
En presentar aquest projecte de llei de crèdit extraordinari, el Govern ha complert amb la seva obligació constitucional de dirigir l'administració de l'Estat andorrà, volent desplegar l'Administració electrònica (l'e-Administració): 1.-Optimitzant tots els recursos, humans i tècnics, compartint coneixements, i reduint els riscos de no treballar en equip. 2: Detectant les incidències i corregint-les ràpidament. 3: Reduint el temps de resposta per assolir una eficiència i una eficàcia adequades. 4: Implementant sistemàtiques segures de signatura electrònica. 5: Adaptant els tràmits en línia als ciutadans i a les empreses. 6: Creant un arxiu electrònic. 7: En general modernitzant la infraestructura tecnològica de l'Administració, tot, per donar un servei correcte, ràpid i segur, al ciutadà; complint els tres grans objectius que es poden considerar assignatures pendents de l'Administració central:
-- Modernitzar la infraestructura tecnològica de l'Administració: cal tenir present, entre altres aspectes, que un 60% dels servidors que donen suport als sistemes d'informació de l'Administració tenen més de 4 anys, extrem del qual es deriven moltes conseqüències negatives;
-- millorar la relació dels ciutadans amb l'Administració implantant tràmits on-line, fent que l'Administració sigui més àgil, flexible, còmoda, ràpida, i ofereixi un canal més de tramitació al ciutadà;
-- desenvolupar la signatura electrònica amb els corresponents processos, aprofitant la situació, alhora, com repte --fent que l'Administració esdevingui més sostenible i ecològica reduint de manera sensible el consum de paper i la necessitat de grans arxius físics pels documents i accelerant processos interns i externs--, i com oportunitat --revisant i reestudiant tots els procediments i tramitacions, i redissenyant-los de manera més eficient.
SI NO S'HAGUÉS
hagut d'acontentar només dels 14 vots dels consellers generals Socialdemòcrates, aquest crèdit extraordinari, a més de contribuir a insuflar una important quantitat d'oxigen a les empreses andorranes que els hauria permès de respirar millor, hauria estat la primera pedra per crear un edifici administratiu virtual, edifici necessari per reduir les despeses de l'Administració, i desenvolupar serveis més eficients i eficaços pel ciutadà, sense la necessitat d'augmentar el personal; i hauria permès quelcom tan important com transformar les dades dels diferents sistemes informàtics en informació i generar indicadors i quadres de comandaments.
Dir, com ha fet Andorra pel Canvi per argumentar la seva esmena a la totalitat per posicionar-se frontalment contra el crèdit, que el Govern no informa del calendari de desplegament d'aquesta inversió és intentar crear un arbre perquè amagui un bosc; i si el bloqueig no fos tan tràgic, seria còmic.
Els ciutadans saben, i els polítics no ho podem ignorar, que la nostra Administració és de les empreses que més retard presenta en innovació i noves tecnologies; tots ho patim, i ens en queixem.
Per això el Partit Socialdemòcrata ha fet tots els possibles per a portar-hi solució. Malauradament el Grup Parlamentari Socialdemòcrata s'ha trobat sol en l'intent, confrontat a una altra fugida de responsabilitat política de les altres dues forces del Consell General, i a una altra exhibició de clar bloqueig al treball de Govern, per desprès poder glossar sobre falsos mals fets i mals funcionaments.
De nou s'ha aconseguit que es perpetuï el problema fent una fal.laç remesa a un pressupost per l'any que ve, que no se sap si existirà. Un cop més, mal favor al país; perquè l'Administració és de tots i per a tots.
Han errat els qui han volgut carregar de nou contra el Govern, perquè el que han atacat en realitat, i qui es ressent de la denegació d'assumpció de responsabilitats polítiques tant de Coalició Reformista com d'Andorra pel Canvi són tots els ciutadans d'Andorra, sense excepció:
1.- Perquè no deixar que prosperi aquest crèdit extraordinari significa retardar la despesa --i per tant qualsevol millora tecnològica de l'Administració-- fins a mitjans de l'any 2011, en el millor dels casos, pensant --o volent fer creure-- que pot aprovar-se un pressupost per l'exercici 2011;
2.- Perquè no es pot oblidar que, a mitjans de l'any 2009, quan el Govern Socialdemòcrata va prendre possessió, el Govern Liberal que l'havia precedit havia exhaurit íntegrament el pressupost pel que fa a la inversió, i havia compromès el 70% de les despeses; havent-se de limitar el Govern Socialdemòcrata a pagar nòmines;
3.-- Perquè, en ple segle XXI, pretendre deixar una Administració sense inversió en Tecnologies de la Informació i Comunicació durant tant de temps, és posar en perill aquesta Administració i voler-li negar les eines de treball necessàries al seu funcionament i al seu comès de compliment de servei al ciutadà;
4.-- I finalment perquè ni tan sols val aquell argument que sosté que el finançament del crèdit que es proposava creava un endeutament no previst --argument que les forces polítiques que s'han oposat al crèdit han provat de fer valer (curiosament per aquest però no per altres crèdits formulats en idèntiques condicions) però que no té pes--; perquè estava previst finançar el crèdit extraordinari amb aquelles quantitats que permet estalviar, respecte a les previsions que havia retingut el projecte de Llei del pressupost pel 2010, el manteniment dels tipus d'interès encara baixos.
Diu la dita que les coses han d'espatllar-se del tot perquè s'arreglin. Ja no falta gaire. Però en cap cas el Partit Socialdemòcrata deixarà de treballar cap a la modernització i el progrés d'Andorra, en pro de tots els ciutadans del país.
Vicepresidenta del Grup Parlamentari Socialdemòcrata. [email protected]
Per a més informació consulti l'edició en paper.