Les temudes matemàtiques
Les matemàtiques són una de les assignatures que en general més temen els alumnes. I aquest mateix temor i desgrat fan que no puguin aprovar-les i que pateixin molt en estudiar-les.
Així, frases com: «Sóc dolent amb els comptes» o «això no és per a mi, sóc més de lletres» són molt habituals entre els alumnes i fins i tot entre els adults. Aquesta creença arrelada en el nostre cervell dificulta encara més el nostre aprenentatge matemàtic, ja que el cervell és molt poderós i, si creu que no pot fer alguna cosa, no la farà.
La veritat és que darrere d’aquestes creences errònies s’amaguen records poc agradables amb les operacions numèriques que semblen haver provocat en nosaltres aquestes afirmacions tan negatives sobre les matemàtiques.
El problema de l’aprensió per les matemàtiques en moltes persones rau en què, segons afirmen els científics, els éssers humans tenen problemes amb la capacitat d’abstracció i això fa que els costi treballar amb elements simbòlics. Això, afegit a una mala gestió de l’aula, contribueix al fet que, sovint, aparegui el tedi pels nombres.
A més, com tots sabem, les matemàtiques són una assignatura progressiva, els coneixements que aporten són necessàriament acumulatius. Així que, les llacunes en aquesta matèria al començament de l’aprenentatge contribueixen al posterior fracàs de l’alumne.
I, arribats a aquest punt, caldria fer-se la pregunta de com seria possible que estiguessin motivats uns alumnes en una classe on han d’escoltar alguna cosa que no entenen. Impossible!
Tot això fa que les matemàtiques quedin lligades fortament a la impotència i la frustració. Veure com altres entenen el que a tu et sembla impossible, de vegades, genera un sentiment d’inferioritat.
La millor manera per deixar d’odiar les matemàtiques i arribar a aprendre i gaudir amb elles consisteix a buscar la seva banda lúdica i atractiva.
Així, si vols que el teu fill gaudeixi de les matemàtiques, per exemple, mai li diguis que les odies o que tu les portaves tan malament com ell. Aquesta actitud pot afectar la seva motivació per aprendre-les. Encara que a tu no t’agradin molt, intenta mostrar entusiasme quan l’ajudis amb les seves tasques matemàtiques.
Fes que el teu fill s’adoni que les habilitats matemàtiques són molt útils en la vida quotidiana. Inclou-lo en algunes de les teves tasques. Per exemple, li pots demanar que t’ajudi a mesurar els ingredients que utilitzaràs per fer un menjar que li agradi molt o a ensenyar-li a mesurar l’ample d’una paret on vols col·locar algun moble.
Una altra possibilitat, per exemple, és que t’ajudi a calcular els preus quan vas de compres al supermercat o buscar alguns jocs de taula que impliquin un raonament lògic i càlculs aritmètics. No ens oblidem mai que als nens els encanta jugar.
La qüestió és trobar eines per anar introduint les matemàtiques, poc a poc, i no d’una forma brusca, en la seva vida.