Els cobradors disfressats persegueixen als morosos
A l’Estat espanyol és un autèntic fenomen social l’aparició d’una enorme varietat d’empreses de recobrament d’impagats, el ‘modus operandi’ és utilitzar cobradors disfressats per perseguir els morosos. La tàctica d’aquestes agències és que el deutor se senti avergonyit i pagui. Aquest tipus de negocis encara existeixen perquè Espanya continua sent l’únic Estat de la Unió Europea que no té regulada l’activitat del recobrament extrajudicial de deutes.
A la resta dels Estats europeus està absolutament prohibida la utilització de cobradors disfressats, ja que es considera una vulneració als drets fonamentals dels ciutadans, i hi ha lleis molt severes que prohibeixen les pràctiques de recobrament que suposin un assetjament o tracte denigrant als deutors. A França aquest tipus d’agències de recobrament està totalment prohibit, i per realitzar l’activitat de recuperació d’impagats, les empreses gal·les han de complir molts requisits, ja que la regulació és molt estricta.
Els cobradors disfressats que persegueixen als morosos són indiscutiblement ‘typical spanish’ i basen la seva gestió en la teoria que el deutor recalcitrant té por de la difusió pública de la seva condició de morós, pel que preferirà pagar abans que la seva reputació quedi perjudicada irremeiablement.Cal fer notar que hi ha tres classes de cobradors disfressats: primer, els que utilitzen disfresses tètriques; segon, els que empren vestits que són una alegria per a la vista pel seu colorit o extravagància; i tercer, els que utilitzen vestidures religioses. Els cobradors disfressats persegueixen al morós pels carrers, el segueixen a la feina, a casa, al club esportiu, etc. Els cobradors disfressats per desplaçar-se utilitzen generalment vehicles pintats de negre o de color blanc, en què han pintat els logotips i marques de la companyia en lletres molt grans. L’objectiu és estacionar aquests cotxes davant de la casa o la seu social del deutor i mitjançant megàfons exigir que pagui el presumpte deute, de manera que tot el barri s’assabenta que hi viu un suposat morós. Consegüentment, l’escarni públic és el principal mètode usat per aquest tipus d’agències de cobrament.
Els creditors demandants dels serveis de recobrament que utilitzen cobradors disfressats són aquells empresaris que no han aconseguit que els seus deutors els paguin i davant la situació crítica que això suposa, estan disposats a recórrer a qualsevol mètode, per tal de poder recuperar els seus diners, o bé moguts per l’esperit de la venjança, volen almenys fer passar una mala estona al morós.
L’agència del ‘Cobrador del Frac’ va ser la primera a utilitzar a l’Estat espanyol a cobradors disfressats per perseguir els morosos; encara que informacions recollides a Argentina apunten que la paternitat de la idea bé podria ser d’una empresa de cobraments de Buenos Aires que als anys setanta va contractar a universitaris als quals va vestir de jaqué i galera (barret de copa), els va donar maletins de cuir de color vermell brillant en els quals es podia llegir la llegenda «cobrament de morosos» i els va manar en cotxes antics a visitar els morosos. A aquests elegants cobradors se’ls va cridar «els cavallers», i la seva missió no era cobrar sinó posar en evidència al deutor davant els seus veïns i estimular-lo a pagar el deute. El lema de l’empresa de cobraments era «de frac i de galera li cobrem a qualsevol».
A Espanya, la gent associa la imatge d’un senyor vestit de frac amb barret de copa i maletí negre, en el qual es pot llegir la insígnia de Cobrament de Morosos en lletres blanques, com el tenaç cobrador que es dedica a perseguir l’esmunyedís deutor per tot arreu. Per aquest motiu, a nivell popular la imatge d’un barret de copa s’ha convertit en la icona del perseguidor de morosos. La marca i logotip del ‘Cobrador del Frac’ s’han convertit en el símbol del cobrament de morosos, i fins i tot el logotip s’ha transformat en el pictograma que representa la persecució als deutors. Aquesta imatge del ‘Cobrador del Frac’ ha estat fins i tot utilitzada pels mitjans de comunicació per representar la morositat. Fins i tot es podria fer una analogia entre el fenomen que representa la icona del ‘Cobrador del Frac’ amb la famosa figura del ‘Toro d’Osborne’ pel que fa al caràcter popular que ha assolit aquesta imatge. Pel que el cas del ‘Cobrador del Frac’ bé podria aparèixer en els manuals de màrqueting i publicitat degut a l’èxit que la marca registrada ha aconseguit.
El ‘Cobrador del Frac’ ha aconseguit consolidar la notorietat de la seva marca fins al punt de convertir-la en una icona cultural. La utilització d’aquesta figura s’ha convertit en una referència tan popular que es pot trobar a tot arreu; com la demostra una consulta al cercador Google ja que introduint les paraules: ‘Cobrador del Frac’, el cercador ens proporciona milers de referències directes. Així que, aquesta marca ha superat l’àmbit del recobrament de morosos, per esdevenir un element típic de la cultura i llengua espanyoles.