PUBLICITAT

Per què escollir un elèctric si els altres van bé?

La compra d’un vehicle és una inversió important a nivell familiar i empresarial. Davant la gran oferta del mercat, és el moment d’analitzar els avantatges i inconvenients del cotxe elèctric. 
Comencem pel consum. Un vehicle habitual dels molts que circulen actualment pels nostres carrers, pot a gastar als voltants del 8 litres/100km, és a dir ens costa entre 8 i 10 euros cada 100 km. El mateix recorregut amb un cotxe elèctric costa 1,50 € (o 0,80 € si l’has carregat amb tarifa elèctrica nocturna). La raó d’aquesta diferència és deguda a la mateixa tecnologia. Un motor de combustió té un rendiment energètic als voltants del 23% (77% es perd en forma de calor) mentre que el d’un motor elèctric és superior al 90%. 
A més a més, el vehicle elèctric té un altre punt diferencial important, i és que quan redueix velocitat o baixa un pendent, l’energia es recupera en més d’un 85%, recarregant-se la bateria. 
Donaré un exemple comparant les dues tecnologies. Si anem a 60 km/h i reduïm a 30 km/h, un vehicle de combustió perd la diferència d’energia en els frens, en forma de calor. En un elèctric es recupera la major part i permet tornar a accelerar de 30 km/h fins a 57 km/h gratuïtament. 
Un altre exemple. Un recorregut d’Ordino a Andorra la Vella amb un cotxe de combustible ens costa als voltants d’1 €. En un elèctric, a la baixada recupera energia i no només no ens costa diners sinó que amb l’energia recuperada podem fer encara uns 8 km gratuïts a l’arribar a la capital. Per tant els cotxes elèctrics tenen, en un país vertical com Andorra, un gran avantatge en relació als de combustió i precisament és en el nostre país on es poden aprofitar al màxim. 
També tenen altres avantatges, com l’absència de soroll, vibracions, i emissions contaminants. 
La mecànica dels vehicles també és molt més senzilla: 
–Un vehicle de combustió té unes 2.000 peces mòbils, amb el seu desgast i manteniment corresponent. Un vehicle elèctric en té 20. 
–El motor és un simple motor elèctric de tota la vida. Un motor de combustible és infinitament més complex. 
–L’elèctric no té oli, ni filtres de combustible, filtres d’aire o d’oli per canviar. 
–No té, en cas d’accident, vessaments contaminants d’oli o combustible. 
–No té canvi de marxes perquè no el necessita.
–Si no té marxes, tampoc té embragatge. 
–Els frens es gasten poc perquè la majoria de les frenades es fan pel motor elèctric actuant de generador i recarregant la bateria. 
En definitiva el manteniment es redueix al canvi de rodes, plaquetes de frens molt de tant en tant, i revisar l’estat de les bateries. 
Entre els inconvenients hi ha el preu de compra, elevat degut al preu de les bateries. Tot i això, aniran baixant ja que augmentarà la fabricació i millorarà la tecnologia. Els ajuts que proposa el Govern a partir d’ara compensaran aquesta diferència. 
El segon inconvenient és la distància que pot recórrer amb un ple. Els elèctrics utilitaris poden recórrer entre 100 i 200 km, i cobreixen la majoria dels desplaçaments diaris que fem excepte els viatges. Els d’alta gama arriben als 500 km d’autonomia. 
El tercer inconvenient és el temps de recàrrega. Aquesta es pot fer a l’aparcament de casa, de la feina o de llocs públics, amb un endoll normal o amb endolls d’alta potència. La recàrrega amb endoll normal pot durar unes sis hores i una de ràpida pot recarregar 50% de la bateria , per fer uns 50 km, en 30 minuts. Els punts de recàrrega es poden trobar en línia, en aplicacions especialitzades del telèfon intel·ligent i en pàgines com www.electromaps.com. Ara FEDA instal·larà varis punts de càrrega al llarg del país, en aparcament públics i carrers. De moment la recàrrega serà gratuïta (cost dels 100 km = 0€).
Els avantatges no s’acaben aquí. Cal afegir la contribució dels comuns i del Govern: temps d’estacionament gratuït en aparcaments comunals i zones blaves, permís per circular pel carril bus quan hi ha cues, no pagar impost de circulació durant tres anys, matricula personalitzada sense cost per tres anys, etc. Això també es vàlid per a híbrids endollables. 
Pràcticament tots els fabricants en proposen algun model elèctric, com BMW amb l’i3, Mercedes amb la classe B, Renault amb el Zoe, Twizy i Kangoo Z.E, el Nissan amb el Leaf i eNV200, Smart Fortwo ED, Mitsubishi I-MiEV, Citroen C-Zero, Peugeot iOn, Ford Focus elèctric, Kia Soul, Volskwagen e-UGolf i e-Up, i també les marques d’alta gama com el Tesla S, o el Venturi Fetish entre d’altres. 
Com a conclusió es pot afirmar que els vehicles elèctrics han vingut per quedar-se, són una molt bona opció per a recorreguts urbans de fins a 100 km/dia, són econòmicament rendibles, i respecten el medi ambient. És la millor opció pel segon vehicle de casa.
Si ets dels que a partir d’ara, cada cop que frenis amb el teu cotxe, tens remordiments pel fet de llençar energia que has generat cremant (i per tant contaminant), potser t’estàs plantejant passar-te als vehicles elèctrics. 
*Doctor Enginyer. Especialista en Eficiència Energètica

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT