PUBLICITAT

El nou Fòrum Nacional de la Joventut d'Andorra

  • L'objectiu: ser una eina que estimuli la participació de la joventut a les institucions
ROGER PADRENY
Periodic
Foto: NOE

En la sessió ordinària del Consell General del passat 11 de desembre del 2014, es va aprovar, per assentiment, el Projecte de llei del nou Fòrum Nacional de la Joventut d'Andorra. El meu ús de la paraula nou, és degut al fet que aquesta no és la primera vegada que s'aprova un text legal que tingui com objectiu la creació d'un ens d'aquestes característiques, ja que la primera versió del FNJA data del 2007. Llavors, per què ara un nou articulat d'una cosa que ja existia?

Si comparem l'exposició de motius d'ambdós textos, podem observar que s'inspiren dels mateixos principis: crear una entitat de dret públic com a eina que estimuli la participació de la joventut d'Andorra, que permeti fomentar el debat públic i la confrontació pacífica d'idees, i que apropi les inquietuds dels joves a les institucions. No obstant això, com bé s'exposa en la nova llei, la creació d'aquest nou Fòrum és fruit de les característiques legals de l'antiga llei que, al cap de 7 anys, s'ha comprovat com no s'adapta a les circumstàncies reals del país, fent impossible, des d'un primer moment, un correcte i normal funcionament de l'ens.

Una d'aquestes circumstàncies, és la feble base associativa juvenil del país. En aquest sentit, l'antic FNJA preveia la creació d'un òrgan de gestió, anomenat Taula Permanent, que estaria compost per dos representants de l'Assemblea dels Joves (òrgan de base participativa personal) i sis del Consell d'Associacions juvenils del país. Així mateix, el problema amb el que ens havíem trobat, en diverses ocasions, els representants elegits de l'Assemblea dels Joves, era el fet d'aconseguir el quòrum necessari per convocar el Consell d'Associacions, que havia d'elegir els seus 6 sis representants. Sense aquests, el Fòrum no es podia constituir legalment, i això va portar a una situació atípica que es va comunicar a Govern, a fi que iniciés els primers moviments per tal de fer factible el canvi legal actual.

El principal canvi té com objectiu facilitar el correcte funcionament de l'ens i crec que el Consell General ha encertat en situar l'Assemblea dels Joves com a pilar d'aquest i eliminar el Consell d'Associacions. L'Assemblea serà l'encarregada d'elegir els sis representants de l'altre òrgan que composa el nou FNJA, és a dir, la Taula Permanent, que serà l'òrgan de direcció i representació. Per tant, hi hauran dos òrgans: l'Assemblea i la Taula Permanent. Personalment, crec que aquest nou canvi, a part de proporcionar i assegurar un millor funcionament, també aporta un increment de legitimitat a les decisions preses, ja que tan els representants, com les pròpies decisions que dugui a terme el Fòrum, s'elegiran des de l'Assemblea, que representa el conjunt de la població resident entre 16 i 29 anys. Aquest fet doncs, no suposarà que les Associacions no es vegin representades, ja que aquestes mateixes, a través dels seus membres, podran assistir a l'Assemblea, podent elegir els seus representants a la Taula Permanent, com també prendre i votar les decisions i propostes que trobin escaients.

A Andorra tenim una població de 12.000 joves compresos dins l'anterior franja d'edat citada. No obstant això, tot i que pot sorprendre a molts aquesta xifra, el seu pes dins la societat no es fa sentir degut a diversos motius i un dels principals és el fet que gran part del jovent marxa als 18 anys per estudiar a l'estranger i no torna fins passada l'edat màxima qualificada per ésser considerat jove segons el Consell d'Europa (29 anys). D'aquesta manera, comprovem com existeix una desconnexió del jove amb la seva societat quan assoleix la majoria d'edat, fent que la societat civil jove andorrana i la participació d'aquesta en els afers públics sigui quasi inexistent. Per aquest motiu, atenent-nos a les circumstàncies, crec que un bon funcionament del nou FNJA ha de promoure la participació de la joventut en tots aquells assumptes que els hi afectin, per poder aportar la seva veu en el debat públic i poder marcar la seva pròpia agenda de prioritats. Això només serà possible, si aconseguim la connexió de gran part de la joventut i el FNJA és l'eina adequada per fer-ho. H



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT