2014, l'any dels rècords
- Tot fa pensar que aquest any seran més importants les adjudicacions que el 2013
- Foto:
Els darrers dos segles ,una gran quantitat de persones s'han mostrat interessats per el comerç de l'art, abans eren els aristòcrates, i sobre tot els estaments eclesiàstics els que tenien la potestat de tenir l'art com patrimoni.
Mes tard amb el naixement d'una nova burgesia, i tenint en compte que la riquesa es repartia, l'art guanyava el seu lloc dins l'espai reservat a la inversió, al mateix temps que una nova generació de col·leccionistes s'afegia, reforçant el propi comerç.
Molt lluny queda el «record» de l'obra de Claude Monet «En el acantilado» venuda el 1965 per 575.000 $, aquell preu era una autèntica revolució dins les ventes als Estats Units per un impressionista i avui, per aquest preu no podríem adquirir ni un petit dibuix del mateix artista. El mercat és molt conscient de la força de l'art dins l'economia, i per això cada any té més i més adeptes aquest actiu dins les esferes financeres.
Sense cap mena de dubtes, l'art es mostra com el producte més atractiu en els últims temps. Les entitats d'assegurances mes grans del món hi estan posant els ulls i la confiança ja que és un valor que mai perd, i el temps amplia el seu poder d'atracció i perquè no dir-ho,el seu benefici.
Els darrers dies Nova York s'ha convertit altre cop en l'escenari de “rècords” conquerits per artistes contemporanis. El 4 de novembre Christie's va recaptar un total de 165 milions de dòlars en una venda reduïda però selecta.
Londres i Nova York tornen a ser el centre del comerç d'art mundial, malgrat la gran empenta dels països asiàtics, el negoci es consolida, i per si algú ho dubtava, l'art s'ha convertit en el més pròsper i rentable dels actius actuals.
L'art s'ha consolidat com la inversió sòlida i de vegades espectacular, superant les borsa i els metalls. També és un autèntic refugi contra les inflacions i això explica la gran quantitat de petis i grans col·leccionistes que hi ha en l'actualitat arreu del món.
Si l'octubre obria les portes del mercat, el novembre es consolidà com el mes de les millors vendes i el mes dels «rècords».
Espectacular fou la oferta de Christie's, que obria la nit amb una joia original de Paul Klee amb una estimació de 600.000 $ i venuda finalment per 1.5 milions de dòlars.
A continuació una obra de Joan Miró de petit format (32x40 cms), s'enfilà d'una sortida de 400.000$ a 1.200.000$, aquesta obra, a més, va escalfar l'ambient, aconseguint que artistes surrealistes com Magritte, Delvauxs ó Ernst, trenquessin els seus propis esglaons.
Tot fins arribar a l'obra cabdal de la nit, un esplèndid oli damunt de tela d'eduardí Manet, ”Primavera” de 74x51, amb una estimació de sortida de 25 milions que va adjudicar-se per 65 milions de dòlars, l'esclat d'aplaudiments encara ressona a les orelles dels satisfets organitzadors.
Tot un èxit tancat amb una altra joia d'en Joan Miró, ”Mont Roig”, una obra del 1918 venuda al seu amic Adrienn Loeb a París per 5.000 FF, que avui sortia per 5 milions i va arribar als 8.677.000$. És evident que l'obra era singular, sobretot perquè era d'un període que el jove artista no aconseguia vendre res.
D'altra banda Sotheby´s, el pasat 11 de novembre va presentar al públic un grup esplèndid d'obra recollida durant 40 anys: la Mr. and Mrs. Paul Mellon Col·lection.
Entre les variades obres, dos peces arribaren elles “soletes” als 81.5 milions de dòlars amb dues pintures de Mark Rothko, ”Red,Brown, Black and Orange” que sortia per 15.2 milions $ i va aconseguir els 44.9 milions $. L'altre, de similars característiques, va conquerir els 36.6 milions.
El dia anterior, a la mateixa Sala aconseguia un altre “rècord” l'escultura “Charriot” d'Alberto Giacometti, que es venia per 109 milions $, superant el seu propi sostre obtingut l'any anterior amb “ L´home qui Marche”, que s'havia venut per 83,1 milions d'euros.
Vist això, no seria utòpic pensar que aquest any seran més importants les adjudicacions que el 2013, que fins avui dia ha estat l'any que més diners ha mogut en art.H
Per a més informació consulti l'edició en paper.