Sobre els drets dels immigrants
- CineMigrante aspira a convertir-se en una plataforma per eradicar els estereotips
Mentre a Europa s'aviva el debat sobre els drets dels immigrants, el festival cinematogràfic CineMigrante, que va finalitzar ahir a Buenos Aires, aspira a convertir-se en una plataforma per "eradicar" els estereotips de la migració. Més de 4.000 persones han respost a la convocatòria de la capital argentina, en la qual s'han exhibit més de mig centenar de pel.lícules d'una trentena de països a fi de mostrar una "visió diferenciada" de la immigració, "allunyada de la mirada relegada dels mitjans de comunicació", va explicar a la directora de CineMigrante, Florència Mazzadi.
Mirades com la qual reflecteix el documental hispà-xilè Al gener, potser, un relat sobre el drama quotidià viscut per un ciutadà romanès anomenat Daniel, a Barcelona en el 2007, mesos després de la integració de Romania a la Unió Europea (UE), immersa en una encesa polèmica arran de les expulsions de gitanos romanesos i búlgars decretada pel Govern francès. El film, del xilè Jose Domingo Rivera i el portuguès Diego Costa, mostra el dia a dia de Daniel que passeja pels carrers de Barcelona en recerca d'un treball legal.
MALGRAT
l'entrada de Romania en la UE, molts romanesos amb residència legal a Espanya no van poder treballar fins al gener del 2009, quan va finalitzar la moratòria a la lliure circulació de treballadors procedents d'aquest país, un termini que en el cas de França està vigent fins a finals de 2011. "Cal despenalitzar la immigració i entendre que és un dret humà inalienable", va reclamar la directora del festival, que va començar el passat dia 22 amb un ambiciós programa que va incloure conferències, xerrades i tallers, amb entrada lliure i gratuïta, a càrrec de representants de diversos organismes internacionals.
Mazzadi va advocar per "conèixer la història profunda" dels immigrants i entendre que la sortida dels seus països "no és una voluntat sinó la seva última opció per millorar les seves vides". Històries com el drama diari dels milers d'immigrants que intenten accedir a Estats Units des de Mèxic han estat reflectides en diversos documentals i pel.lícules del certamen, com La frontera infinita, del mexicà Juan Manuel Sepúlveda.
La cinta aprofundeix en l'experiència de milers de centreamericans que cada any intenten arribar als Estats Units, mentre els nord-americans debaten la polèmica llei impulsada en l'estat d'Arizona que criminalitza la presència d'immigrants indocumentats.
EL DOCUMENTAL
Which way home, de la nord-americana Rebecca Cammisa, candidat als Oscar 2010, també retrata les històries quotidianes dels immigrants que tracten d'entrar als Estats Units, en aquest cas a través de la mirada dels nens que viatgen completament sols amb el somni d'aconseguir una millor vida. Històries com la del salvadorenc José, de deu anys, detingut en un centre de menors a Mèxic, o la de l'hondureny Kenny, de 14, que tracta d'arribar a Nova York per retrobar-se amb la seva mare.
El festival va dedicar també un espai als fluxos migratoris als països llatinoamericans, com el de les milers de dones, en la seva majoria paraguaianes, que viatgen a Argentina enganyades per organitzacions internacionals de tràfic de persones. És el cas de la pel.lícula argentina La mosca en la cendra, de Gabriela David, que s'endinsa en la vida de dues joves amigues d'un poble que arriben a Buenos Aires sense imaginar que seran obligades a prostituir-se per una xarxa de tracta de persones. El festival, que busca el diàleg i el respecte dels drets dels immigrants, se celebrarà també a l'Equador aquest any.
Per a més informació consulti l'edició en paper.