No hi ha emprenedoria sense creativitat
- En el món laboral l'ansietat és un estat habitual de funcionament, que bloqueja la solució de problemes
- Foto: el periòdic
Amb entrenament mental, en tres mesos es pot aconseguir ser un 15% més creatiu. Per emprendre o tens idees o diners. I, amb una mica de sort, les dues coses. Parlem molt d'innovació, però per a innovar cal ser creatiu. Així doncs, el do de la creativitat esdevé un factor imprescindible per poder pertànyer al privilegiat 20% d'empreses que subsisteixen després dels primers tres anys des de la seva creació. El nostre cervell elabora el pensament creatiu en una zona anomenada lòbul temporal anterior dret, que processa i connecta a distància diverses idees procedents de diferents parts del cervell i en forma una de sola. Complementàriament, el pensament analític té lloc en el còrtex prefrontal, i és racional. La combinació dels dos és necessària per tindre bones idees i analitzar-les, resoldre problemes de manera eficient, ser innovador i productiu. Durant massa temps hem donat una excessiva importància al pensament racional, i avui científics de tot el món estan demostrant com funciona el pensament creatiu i com pot desenvolupar-se.
En el nostre món laboral l'ansietat és un estat gairebé habitual de funcionament, però atenció l'ansietat tendeix a bloquejar la solució de problemes a través d'idees sobtades, ja que disminueix la percepció, i fa que l'activitat del cingle anterior sigui menor. En canvi, els pensaments positius relaxen aquesta àrea, i contribueixen a solucionar problemes mitjançant el que misteriosament anomenem inspiració. La ment busca dreceres per arribar a certes conclusions: actuar des de la racionalitat sempre bloqueja la creativitat perquè està programada per reconèixer les coses de forma automàtica.
Amb un bon entrenament mental es pot aconseguir desenvolupar els tres aspectes de la creativitat: el pensament divergent, el pensament innovador i el pensament lateral. El divergent té a veure amb la quantitat i qualitat d'idees, és a dir, amb la fluïdesa. Es pot practicar fent coses com tastar un aliment nou cada dia, anar als mateixos llocs per llocs diferents i estar obert a noves experiències, com actuar, escriure o pintar. El pensament innovador s'expressa a través dels paràmetres següents: rellevància i efectivitat + novetat + elegància + origen. Aquesta és l'escala de diagnòstic de la creativitat en innovació. Com es treballa? Fent descripcions funcionals de paraules comunes. Davant un llapis podem evocar per a quantes coses pot servir, i usant la imaginació buscar altres objectes que puguin fer les mateixes funcions. Els resultats després d'unes setmanes d'entrenament són que augmenta la percepció, l'energia, els pensaments positius i la sensació de llibertat. I el pensament lateral surt dels patrons mentals que segueix la ment per deixar lloc a nous paràmetres. Hi ha estudis que diuen que el cervell es manté sa gràcies a la creativitat, ja que crea noves rutes neuronals. Per entrenar-lo es poden fer coses com respallar-se les dents amb la mà contrària, o afrontar problemes des de diferents paradigmes, com proposa Edward de Bono, des de sis realistats: del pessimista, de l'optimista, del sociable, del director, de l'analític i del creatiu. Tenir noves experiències crea i amplifica la nostra xarxa neuronal, i s'ha comprovat en estudis neurològics que ens fa un 15% més creatius al cap de tres mesos. La creativitat és la base de l'art, però també de la ciència i dels avenços socials i culturals de tot tipus. Així doncs, una societat que potencia la creativitat dels seus individus estarà molt més preparada per afrontar els reptes presents i futurs, resoldre amb rapidesa imprevistos per adaptar-se millor a la incertesa, crear nous productes i serveis diferencials i aprendre dels errors de manera eficient.
Per tant, si Andorra decideix apostar pel foment de l'emprenedoria i la creativitat, hauria d'incloure canvis metodològics significatius en el sistema educatiu. Cal aprofitar el que ara sabem sobre el cervell i incorporar-ho de manera eficient per tenir alumnes motivats, que aprenen qui són, com són i què es veuen capaços de fer. Aprendre què van fer altres no és suficient. Acumular coneixement és poc útil a la vida real, si no va acompanyat de fomentar idees, solucionar errors de manera proactiva i desenvolupar el propi talent. I això serà el que ens farà un país competitiu. H
Per a més informació consulti l'edició en paper.