Mòbils a l'aula
Les escoles catalanes han anunciat la determinació de prohibir als alumnes l'ús del telèfon mòbil a l'escola. Cosa que torna a centrar l'atenció sobre la idoneïtat de la mesura, per evitar el mal ús que se'n fa a centres educatius. El debat és lluny de resoldre's i tant detractors com defensors esgrimeixen arguments obviant que qualsevol marc regulador no podrà guanyar la batalla a l'ús que en fan els joves. Al nostre país, diferents centres d'ensenyament opten per mesures del tot contraposades. Hi ha centres escolars que prohibeixen l'ús del mòbil. Altres, com l'Escola Andorrana, opten per un enfocament més pedagògic, gestionant-ne l'ús i entenent la irrupció dels dispositius com una oportunitat per explorar. A Catalunya, tan sols un 20% dels centres d'ensenyament opten per aquesta darrera opció.
Prohibir-ne l'ús és el recurs fàcil. Al cap i a la fi, no existeix un pla oficial per a l'aprenentatge de les noves tecnologies. Això i el fet que la majoria dels alumnes dominin més la seva utilització que no pas els professors fan que es reaccioni a la defensiva prohibint-los. És cert que la utilització inadequada dels dispositius pot ser extensa, en forma de fotos i vídeos robats que es divulguen il·lícitament per la xarxa, trucades i missatges inoportuns a classe, una manera de copiar als exàmens i tants altres usos que suposen contraindicacions de pes. Hi ha centres, però, que han decidit aprofitar l'oportunitat pedagògica que representa l'ús responsable dels smartphones i les tauletes tàctils. Malgrat no ser la panacea que ho resolgui tot, és evident que les tecnologies són aquí per quedar-se i la seva prohibició és una incongruència en tota regla.
L'educació és millor que no pas la prohibició. Alguns centres opten per permetre'n la utilització quan els professors ho autoritzen. D'aquesta manera, l'eina pot servir per donar suport a l'activitat educativa d'una forma que, sense aquests aparells, seria molt difícil fer. I quan les noves tecnologies no calen, es deixen de banda i no se'n permet la utilització. Prohibir-ne l'ús a l'escola només fa que posposar el problema del mal ús i dels perills. Que l'Escola Andorrana opti per l'opció educativa és una decisió que cal aplaudir. La prevenció i l'educació són les millors eines per conscienciar els joves, i que es faci des de l'escola demostra la valentia de les autoritats educatives i la confiança en els professionals del sistema.
Per a més informació consulti l'edició en paper.