PUBLICITAT

De compres al súper (II)

LLUÍS MERA

Es calcula que entre un 25% i un 55 % de la nostra compra és compulsiva, fruit d'estímuls externs. En passar davant d'una prestatgeria, el 20% compra la marca que troba a l'alçada dels ulls per comoditat. «¿Té targeta client?» Ja és un ritual que ens ho preguntin al passar per caixa . I si no la tens, ens ofereixen una mar d'avantatges, descomptes i recompenses si els l'ha demanes. D'aquesta manera, correm a omplir el formulari apuntant totes les nostres dades, sense llegir el que signem per poder accedir com més aviat millor a les fantàstiques promocions . Però, què passa amb la informació que donem? Qui la utilitza? Per a què? Això és una cosa que no ens expliquen. Els supermercats són els reis de la targeta de fidelització. Ens ofereixen regals, descomptes, punts ...Si passem una vegada i una altra, per caixa.

Més enllà de comptar amb la nostra fidelitat, les empreses de la gran distribució busquen, mitjançant aquestes targetes client, conèixer-ho tot o gairebé tot de la nostra vida privada: qui som, quina edat tenim, l'estat civil, les preferències i els hobbies. Al marge del que diu la fitxa que omplim, les compres periòdiques que realitzem queden, a partir de llavors, registrades per sempre al nostre arxiu: si ens agrada o no la xocolata, si preferim la carn al peix, cafè, pastes, begudes, conserves, verdures ... Ho saben tot. Les companyies utilitzen aquestes dades per millorar les vendes. Si saben qui consumeix què i quan, poden realitzar millor volum de vendes. A partir d'aquest moment, ens ofereixen tot allò que «necessitem» i que anem a comprar encantats.

Diuen que comprar al supermercat del futur serà més pràctic, còmode, àgil, ràpid i no haurem de fer cues ni passar per caixa. Tot, gràcies, entre d'altres, a la tecnologia d'identificació per radiofreqüència o etiquetes RFID. Unes etiquetes que contenen un microxip i que registren informació detallada sobre la vida del producte en què es troben. Són com un número de sèrie únic que emmagatzema i emet , a través d'una antena, dades específiques de cada article. Potser també hi haurà la manera de gestionar les dades exclusives de cada comprador.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT