PUBLICITAT

Lorca al Comunal d'Andorra la vella

FABIOLA SOFIA MASEGOSA
Periodic
Foto:

aquest cap de setmana podrem gaudir de l'obra de teatre La casa de Bernarda Alba de Federico García Lorca. Encara que l'autor és molt més conegut per la seva obra poètica, té una obra teatral molt important que es caracteritza pel seu acostament a la gent del poble, per tractar temes relacionats amb la manca de llibertat per haver de viure dins d'un ambient opressiu, crear protagonistes majoritàriament femenines i per l'ús d'un llenguatge directe i senzill, però, a la vegada, ple de simbologia. Dins de la seva obra trobem símbols com la lluna que simbolitza freqüentment la mort, però també l'erotisme, la fecunditat o la bellesa; els metalls els quals també ens mostren la mort i són representats sota la forma d'armes blanques que comporten sempre la tragèdia com succeeix, per exemple, en Bodas de sangre... Les grans obres de Lorca són les tres seves tragèdies rurals. La frustració femenina és el fil conductor de cadascuna d'elles. Es desenvolupen en un món rural carregat de supersticions i turmentat per la preocupació pel què diran. Aquestes obres són: Bodas de sangre, Yerma i La casa de Bernarda Alba que és l'obra que ens interessa. La casa de Bernarda Alba és una obra que està inspirada en un fet real. Els temes principals de l'obra són: la frustració, l'autoritat i la llibertat. L'enfrontament entre els personatges està representat per l'autoritat imposada per una mare intransigent confrontada amb l'ànsia de llibertat de les seves cinc filles. Bernarda Alba, després d'haver enviudat per segon cop als 60 anys, decideix viure els propers vuit anys en el més rigorós dol i les seves filles han de compartir-ho amb ella. El cognom de les dones és simbòlic i significa castedat i puresa. Tota l'obra es desenvolupa en un mateix espai: la casa familiar que, simbòlicament, representa la presó en la qual han de viure tancades les cinc filles de Bernarda. El codi moral imposat per la mare és la llei per la qual es regeix tota la família. Aquest codi es basa en el que està bé i en el que està malament vist per sobre dels sentiments de les persones. El conflicte es desencadena per un home, Pepe el Romà, el promès d'Angustias, una de les filles; però, que quan deixa a la seva promesa es veu d'amagat amb altra de les filles, la petita, Adela. Aquest personatge que no apareix físicament en cap moment en escena, encara que està present durant tot el temps en les contínues al·lusions que fan les filles sobre la seva persona. Quant es descobreixen els amors prohibits entre Adela i Pepe. Bernarda dispara un tret d'escopeta a l'home i Adela creient que la seva mare ha matat al seu amor, no troba altra solució mes adient que suïcidar-se. Us espero al teatre! H



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT