Rodar com a Hollywood
Les facilitats tècniques i els baixos preus d'equips i personal que ofereixen els estudis Nu Boyana Film de Bulgària atreuen el rodatge de produccions estrangeres , especialment d'acció, com la sèrie The Expendables o la seqüela de la pel·lícula 300. El que va ser centre de la indústria cinematogràfica búlgara durant el règim comunista s'ha anat transformat des de la seva privatització el 2006 en un transsumpte de Hollywood, pel qual han passat estrelles com Scarlett Johansson, Morgan Freeman o Hilary Swank. Recorrent els seus 34 hectàrees es pot viatjar per Nova York , l'Antiga Roma , per racons de Londres o Moscou i paisatges de l'Orient Mitjà. Tot això, a 15 quilòmetres del centre de Sofia. «Des que construïm aquesta instal·lació, no queda lliure i sense utilitzar ni una hora. S'estan rodant diferents pel·lícules, sèries de televisió i anuncis per a diferents companyies de tot el món, fins i tot d'Espanya», explica David Varod, director executiu de Nu Boyana Film. Entre els motius que atreuen a les produccions estrangeres, Varod no dubta a destacar l'econòmic. Si filmar al Manhattan original pot costar fins a un milió de dòlars (0,7 milions d'euros) al dia, rodar a Nova York recreada a Bulgària és un 90 % més barat. A més, com recorda Varod, amb efectes digitals visuals es poden afegir gratacels, monuments o edificis emblemàtics que permeten transformar l'escenari en qualsevol altra ciutat nord-americana.
No menys atractiva per a directors i productors és la possibilitat de rodar a l'Antiga Roma, gràcies als 14.000 metres quadrats en què es recrea un amfiteatre, dos sorres de gladiadors, carrers i edificis. A més de les instal·lacions principals, els estudis ofereixen la possibilitat de filmar en altres localitzacions de Bulgària, inclosa la costa del Mar Negre. Però les facilitats per filmar al país no queden només en les infraestructures. Per al rodatge de The Expendables II, escrita i protagonitzada per Silvester Stallone, es va llogar a l'Exèrcit búlgar dos tancs T -72 i un vehicle blindat BTR per tarifes que anaven entre els 13,5 i els 74 dòlars (entre 10 i 55 euros ) per quilòmetre recorregut. Inclosos els costos de la tripulació , la factura que van passar les Forces Armades per 40 dies de rodatge va ser de 36.400 dòlars ( 27.000 euros ). Les productores de pel·lícules d'acció han trobat aquí una altra avantatge clau: la possibilitat de llogar de forma fàcil i barata un personal especialitzat per a escenes perilloses. A part de la col·laboració de militars professionals, les productores troben a Bulgària nombrosos dobles per a escenes perilloses a preus molt més baixos que als Estats Units o altres països europeus. La inexistència de sindicats o associacions del sector fa que les tarifes siguis negociades individualment segons el tipus d'escena, el pressupost de la pel·lícula i el que cada doble estigui disposat a cobrar. Una especialista que participa habitualment en pel·lícules d'acció explica que fa un parell d'anys va haver d'executar per a una pel·lícula europea diversos salts al buit des d'un edifici de 22 metres , i que els seus honoraris no van passar de 270 dòlars (200 euros) per aquesta escena. En general, les produccions estrangeres es beneficien de la disposició d'extres i dobles a treballar jornades de 12 hores i a rodar escenes nocturnes sense reclamar cap tipus de suplement. Tot un xollo.
Per a més informació consulti l'edició en paper.