PUBLICITAT

Crònica d'una excavació

FABIOLA SOFIA MASEGOSA

El día 14 de setembre passat va començar el curs Teoria i practica d'una excavació promogut per la UNED, en el qual vaig tenir el plaer de participar. El treball arqueològic, dirigit per l'arqueòleg i professor de Prehistòria i Arqueologia, Alberto Mingo Álvarez, va tenir lloc a l'abric de la Cova Blanca a Hellín. Els 25 alumnes participants van ser dividits en quatre grups dirigits cadascun per un tutor diferent. La nostra tutora va ser Estrella i amb ella vem realitzar pràctiques d'excavació i de laboratori. El jaciment, recentment descobert, alberga un nivell d'ocupació de transició entre el Mesolític i el Neolític Antic. El curs, ple de diferents activitats, va acabar el 21 de setembre.

El primer dia va estar dedicat a l'acomodació dels alumnes al Centre de La Escarihuela d'Agramón. Una casa rural de caire familiar on vam estar molt bé atesos per Jesús i Lola, dues magnífiques persones que dediquen la seva vida a promocionar el turisme en aquesta zona. Per cert, van viure set anys a Andorra. A més vam tenir una sèrie de conferències.

El diumenge, a més d'altres ponències, a la tarda vam anar a visitar el Parc arqueològic del Tolmo de la Minateda, del que ja us havia parlat en el meu anterior article. I, per fi, dilluns, vam començar amb el que més ens va agradar, les pràctiques. Quan vam arribar a l'abric, primerament, ens van explicar tot el funcionament de l'excavació i les pintures que es poden trobar al jaciment les quals, per desgràcia, es troben molt malmeses. Després d'un descans per esmorzar als voltants del jaciment per no contaminar-ho, vem començar a excavar i a dos quarts de tres vem fer una altra pausa per dinar. La cosa anava sempre d'entrepans, és clar! A dos quarts de sis va començar una altra ponència al mateix abric que després va acabar a Centre de La Escarihuela i a les nou a sopar, ara sí al restaurant.

Dimarts, el nostre grup va tenir pràctiques de laboratori. Tot era molt rudimentari i ho vem muntar nosaltres mateixos. Un parell de cavallets, uns sedassos, tres cubs, detergent, un paletí i paper de periòdic per fer la selecció dels materials que vem baixar el dia anterior del jaciment. Una vegada seleccionats, guardavem en borses de plàstic més grans els restes que no escollien. I les peces interessants: carbó, sílex, quarsita, etc. en petites borses amb una etiqueta indicant el seu contingut a més d'altres dades. Després vem aprendre a netejar les peces i a posar-les les sigles.

Dimecres, novament al jaciment a excavar. Les nostres eines eeren una piqueta, un paletí, un pinzell i un recollidor. Les peces que trobavem s'havien de marcar amb xinxetes, fer-les fotos i prendre la seva situació dins del quadrant abans de guardar-les amb la seva etiqueta d'identificació dins de les bossetes. I així, van transcorre la resta dels dies.

En primer lloc, la tarda lliure del dimecres vem anar a Hellín a visitar el museu comarcal. Després vem sopar al restaurant de la plaça de toros i vem anar a un pub a fer una mica de festa. El dijous vem visitar les pintures de l'estació rupestre d'art llevantí de la Minadeta. I, per acabar, assenyalar el sopar especial de comiat amb una selecció de plats típics de la zona regats amb vi de la terra . En conjunt vem viure una experiència inoblidable.

Per a més informació consulti l'edició en paper.