PUBLICITAT

AVE i la marca Espanya

CARLOS CARNICERO
PERIODISTA

És clar que són importants els contractes per construir línies d'alta velocitat al món. Després d'haver apostat per aquest transport de passatgers –els nostres governants van prometre que totes les capitals de província estarien unides per aquest ferrocarril– és normal que vulguem exportar la nostra experiència. Però, la seguretat és fonamental quan es tracta d'alta tecnologia ferroviària que pot arribar als 350 quilòmetres per hora en alguns casos. Sembla clar que el maquinista del tren accidentat a Santiago va cometre una imprudència que pot haver estat determinant en la tragèdia. Però aquesta explicació no és suficient. I la transparència és un requisit imprescindible en la investigació. El prestigi de l'AVE no pot ser un impediment per a la transparència. Si hi ha forats de seguretat en el nostre sistema ho hem de reconèixer, buscar els pal ·liatius i garantir que desapareixeran. Un tren que pot rodar a 250 quilòmetres per hora exigeix molta més seguretat i cautela que els altres. L'augment de la velocitat també implica un augment de la seguretat. Que el maquinista sigui responsable no evita preguntar com és possible que passar d'una velocitat autoritzada de 200 quilòmetres per hora a 80, per prendre una corba propera al tram de velocitat màxima, depengui només de l'encert del conductor. Hi ha sistemes que haurien evitat l'accident, neutralitzant la negligència. L'administració ferroviària va determinar que no era necessari establir-los en el tram on es va produir la catàstrofe.

Ara, amb l'accident a la retina, està clar que va ser una decisió equivocada. Caldrà determinar si aquest error d'estalvi en el sistema de seguretat tenia una lògica raonable. I no cal tenir por a afrontar les conseqüències, perquè la marca Espanya sortirà reforçada si es reconeix un error i es prenen les mesures adients per neutralitzar-lo. A diferència d'altres catàstrofes, l'ocorreguda a Santiago té difícil manipulació partidista, perquè tots els governs han apostat per a l'alta velocitat. Per això, tenir por de la veritat fins i tot per protegir el prestigi de l'AVE no té sentit.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT